دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
19 مهر 1395 - 15:44
نشست خبری سخنگوی وزارت بهداشت: (5)

طرح تحول سلامت موجب کاهش تقاضای القایی شده است

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: طرح تحول سلامت نه تنها موجب تشدید تقاضای القایی نشده بلکه در کاهش و کنترل آن موثر بوده و توانسته است میزان دسترسی مردم به ویژه اقشار آسیب پذیر را به خدمات درمانی افزایش دهد.
کد خبر : 124913

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری آنا، ایرج حریرچی، سخنگوی وزارت بهداشت در نشست خبری پیش از ظهر امروز با بیان این که تعداد مراجعات سرپایی به مراکز بهداشتی و درمانی در سال ۹۴ نسبت به سال ۹۳ بیش از ۱۰درصد کاهش داشته است، گفت: اگر تقاضای القایی تشدید شده باشد باید بار مراجعات هم افزایش یابد اما در سال ۹۴ تعداد بار مراجعه سرپایی به 9.2 کاهش یافته است.


سخنگوی وزارت بهداشت گفت: در سال ۹۴ تعداد بار مراجعه سرپایی به سیستم بهداشتی و درمانی کشور کمتر از ۹.۲ بار بوده است، افزود: 2.3 بار مربوط به مراجعه به پزشک عمومی و خانواده، 2.2 بار مربوط به مراجعه به پزشک متخصص، ۳دهم بار مربوط به دندانپزشک، ۶ صدم بار مربوط به مراجعه به ماما،۱۴ هزارم بار مربوط به طب سنتی، 3.17 بار مربوط به مراجعه به داروخانه، یک درصد بار مراجعه مربوط به مراجعه به آزمایشگاه، ۴ هزارم بار مربوط به مراجعه به روانشناس و ۱۰ هزارم بار هم مربوط به مراجعه به تغذیه است.


وی با تاکید بر این که تقاضای القایی بیشتر در نظام‌های فی فور سرویس صورت می‌گیرد، افزود: هر ایرانی به‌طور متوسط 10.3 بار به پزشک، دندانپزشک، آزمایشگاه، داروساز و رادیولوژی مراجعه می‌کند.


حریرچی افزود: در مراجعات خدمات سرپایی سال ۹۴ به ۹۳ حدود ۱۰ درصد کاهش داشتیم و این ۱۰ درصد کاهش دلایل متعددی مثل افزایش دسترسی به خدمات، توجه به حاشیه شهرها و علل دیگر داشته و در خدمات بستری در سال۹۴ نسبت به۹۳ به دلیل افزایش دسترسی مردم به خدمات سلامت، ۴ درصد افزایش داشتیم.


سخنگوی وزارت بهداشت با بیان این که بار مراجعات بستری در کشور ایران نسبت به کشورهای توسعه یافته به طرز معنی داری کمتر است و ‌نسبت به کشورهای با وضعیت اقتصادی و اجتماعی مشابه برابر و یا کمتریم، افزود: از آنجا که در نظام‌های فی فور سرویس تقاضای القایی شیوع دارد باید میزان آن را به حداقل ممکن برسانیم.


وی تاکید کرد: طرح تحول سلامت نه تنها موجب تشدید تقاضای القایی نشده بلکه در کاهش و کنترل آن موثر بوده و توانسته است میزان دسترسی مردم به خدمات و اقدامات بهداشتی و درمانی با محوریت فقرا و اقشار آسیب پذیر را به خدمات درمانی افزایش دهد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته