دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
24 فروردين 1394 - 13:21
سالاری در نشست خبری/ ۱

از بین ۱۳ هزار داوطلب شورایاری تنها رای سه نفر ابطال شد

رئیس هیات نظارت بر انتخابات شورایاری‌ها اعلام کرد: بررسی‌ها نشان می‌دهد که از کل ۱۳ هزار داوطلب شورایاری فقط رای سه نفر ابطال شده است.
کد خبر : 12480

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری آنا محمد سالاری با اعلام این خبر افزود: باز شماری صندوق‌های رای نشان داد که از بین ۱۳ هزار نفر داوطلب انتخابات شورایاری‌ها به علت تخلف از نوع خرید رای، تطمیع و تقلب رای سه نفر باطل شده است که از افراد سر‌شناس شهر هستند.


با بیان اینکه ۴ دوره شورایاری‌های محلات با چند سال تاخیر بالاخره در تاریخ ۲۲ اسفند ماه سال ۹۳ و بعد از تمهیداتی که در سطح شورا و همکاری با سایر سازمان‌ها انجام شد برگزار شد، افزود: با توجه به اینکه سه دوره سابق برگزاری انتخابات شورایاری‌ها را داشتیم اما این بار برخلاف دوره‌های گذشته تمامی فرآیند برگزاری انتخابات اعم از اجرا نظارت تواما توسط ستاد انتخابات شورایاری‌ها انجام شده است.


وی افزود: با توجه به ارتقای جایگاه شورایاری و تاثیر آن در مدیریت شهری این انتخابات از حساسیت بالایی برخوردار بود به نحوی که برگزاری آن در سطح ۳۵۴ محله شهر تهران نیاز به ساز و کارهای قانونی‌تری داشت زیرا نباید هیچ شائبه‌ای در این خصوص ایجاد می‌شد.


سالاری گفت: از آنجا که شورایاری‌ها در حال انتقال به شهرستان‌ها نیز هستند و نشان داده‌اند که تجربه موفقی در مدیریت شهری به شمار می‌آیند بنابراین نیاز بود که در این دوره سایر سازمان‌ها و نهاد‌ها نیز به جز شورای شهر در انجام این کار همکاری داشته باشد.


رئیس هیات نظارت بر انتخابات شورایاری‌ها در ادامه دغدغه نمایندگان شورای شهر در برگزاری این انتخابات را نگرانی از بابت اجرا نشدن قانون اعلام کرد و گفت: با توجه به اینکه شورای شهر تصمیم به برگزاری این انتخابات گرفته بود برای رفع دغدغه نمایندگان موضوع را با وزارت کشور مطرح کردیم.


وی افزود: در ‌‌نهایت موضوع برگزاری انتخابات در سطح دولت جمهوری اسلامی برای اولین بار مطرح شد و دولت تدبیر و امید به صورت رسمی دستور همکاری همه جانبه وزارت کشور، استانداری و فرمانداری‌ها را صادر کرد.


سالاری گفت: به دنبال این تصمیم دولت جلساتی بین مسئولان شورا و دولت برگزار و مقرر شد با توجه به اینکه ارائه لایحه به مجلس ممکن است ماه‌ها طول بکشد آیین نامه مشترکی منطبق با فرآیند‌های انتخابات رسمی بین وزارت کشور، استانداری، فرمانداری‌ها و شورای شهر و شهرداری تهران تدوین شد.


به گفته این عضو شورای شهر چهارم بر همین اساس کمیته‌ای به منظور تعیین صحت و استاندارد بودن این انتخابات مشخص و مسئولیت آن را به عهده گرفت و در ‌‌نهایت این بررسی‌ها در صحن شورا مطرح و به تصویب رسید.


وی در ادامه اضافه کرد: پس از این روند موضوع به فرمانداری تهران به عنوان مرجع تطبیق مصوبات شورا ارسال شد و در پایان موارد اصلاحی نیز در صحن شورای شهر تهران مورد بررسی و تصویب قرار گرفت.


سالاری یادآور شد: پس از این مرحله نامه‌ای رسمی از سوی فرمانداری تهران در خصوص مصوبه انتخابات چهارمین دوره شورایاری‌های تهران به دستگاه‌های دیگر ابلاغ شد.


وی با بیان اینکه یکی از مصوبه‌های این قانون ایجاد مکانی مشخص برای هیات نظارت انتخابات بود اضافه کرد: بر همین اساس همزمان هیات نظارت نسبت به تدوین آیین‌نامه‌های داخلی اقدام و ساختار و ساز و کار نحوه نظارت بر انتخابات را به تصویب اعضای شورای شهر رساند.


این عضو شورای شهر تهران همچنین در ادامه صحبت‌هایش یادآور شد: اعضای اصلی هیات نظارت مرکزی متشکل از ۹ نفر اعضای شورای شهر بودند که در جلسه داخلی مسئولیت ریاست آن به عهده شخص محمد سالاری نایب رئیسی آن به عهده اقبال شاکری و دبیری آن به عهده معصومه آباد گذاشته شد.


سالاری همچنین اضافه کرد: بالاخره هیات نظارت فعالیت خود را از نقطه صفر آغاز کرده و کمتر از یک ماه و نیم در منطقه ۶ تهران نسبت به ایجاد ساختمانی برای هیات نظارت در ۳۵۴ مجله اقدام کرد.


همچنین به گفته وی از آنجا که هزار و ۸۰۰ صندوق در شهر تهران برای جمع آوری رای وجود داشت مجموعه هیات نظارت تصمیم گرفت تعداد ۴ هزارو ۸۰۰ نفر از همکاران را شناسایی و احکامی را برای نظارت برصندوق‌ها به آنان اعلام کنند.


سالاری گفت: این اقدام نیز با استفاده از ظرفیت‌های محلی و اعضای شورای شهر انجام گرفت و ترکیبی فراجناحی را ایجاد کرد که احکام و کارت‌های الکترونیکی با کد امنیتی برای این افراد صادر و قبل از انتخابات به آنان ارائه شد.


در ادامه این نشست سالاری از وجود دو الی ۴ ناظر بر صندوق‌های رای انتخابات شورایاری‌ها خبر داد و ابراز خرسندی کرد که این انتخابات بر اساس استاندارد‌ها یکی از بهترین انتخابات کشور بوده است.


رئیس کمیسیون شهرسازی شورای شهر افزود: پس از برگزاری انتخابات شورایاری‌ها گزارش‌هایی که از سوی بازرسان ارائه شد در جلسه‌ای اعلام کردیم و به نظر ما بر اساس این گزارش‌ها کلیات انتخابات مورد قبول بود.


وی افزود: با این وجود بیش از هزارو ۶۰۰ فقره شکایت در این خصوص به دست ما رسید که با تجمیع و سطح‌بندی آن‌ها وظیفه بررسی به کمیته مشترکی که با حضور ریاست شورای شهر مسئولان هیات نظارت بر انتخابات و بنده و فرمانداری تهران ایجاد شده بود گذاشته شد.


سالاری اعلام کرد: حدود ۹۰ درصد از این شکایات قبل از سال ۹۴ بررسی و به علت نبود اسناد کافی مخدومه اعلام شد اما حدود ۱۰ درصد از آن‌ها که مربوط به ۸۰ محله تهران می‌شد قرار بود به صورت ویژه بررسی شود که از ۱۵ فروردین ماه امسال بررسی آن آغاز شد.


سالاری نتیجه این بررسی را که در روز جمعه هفته گذشته انجام شد باز شماری مجدد ۵۶ صندوق رای در سطح دو محله شهر تهران عنوان کرد و گفت: این بازشماری توسط نمایندگان در محلات ۲۱ گانه شهر تهران آغاز و تا ساعت ۴: ۱۵ دقیقه بامداد امروز به پایان رسید.


وی افزود: همچنین نتیجه این بازشماری‌ها نشان داد که خوشبختانه کمتر از ۴ درصد تغییر در نتیجه انتخابات صورت گرفته و نشان می‌دهد این انتخابات در مقایسه با انتخابات دیگری که در کشور انجام می‌شود سالم‌ترین بوده است.


این عضو شورای شهر افزود: دو محله در بین هزار و ۷۸۰ صندوق رای و ۳۵۴ محله وجود داشت که بازرسان احتمال ابطال آن را می‌دادند اما خوشبختانه هیچ تغییری در نتیجه این صندوق‌ها نیز ایجاد نشد.


رئیس هیات نظارت بر انتخابات شورایاری‌ها در خصوص تجمیع آرا نیز گفت: آرای ۱۲ هزار و ۸۵۰ کاندیدا تجمیع شده که این اقدام با صفر درصد خطا صورت گرفته است و بر همین اساس ۷۰ درصد از دغدغه شهروندان در خصوص برگزاری عادلانه این انتخابات رفع شد.


به گفته وی در کل برای انتخابات شورایاری‌ها ۱۳ هزار و ۸۱۵ نفر کد رهگیری دریافت کردند که از این تعداد هزار و ۶۵۴ نفر رد صلاحیت شده و حدود ۸۰۰ نفر کاندیداهایی بودند که به علت نداشتن سابقه سکونت حذف شدند یعنی در کل ۹۵۰ نفر رد صلاحیت شدند که علت آن سوء شهرت و بررسی‌هایی بود که انجام شد ۱۰۸ نفر نیز به علت عدم احراز هویت رد صلاحیت شدند.


سالاری تاکید کرد: در این انتخابات ۵۴۲ هزار و ۹۹۳ نفر در مقایسه با دوره سوم که ۴۱۸ هزار و ۲۷۳ رای دهنده داشت شرکت کردند. همچنین در دوره چهارم دو هزار و ۱۷۰ نفر از مجموع دو هزار و ۴۷۸ نفر آقا و ۳۰۸ نفر خانم بودند و لذا می‌توان گفت ۸۷/۵۷ درصد مرد و ۱۲/۴۳ درصد زن بودند.


به گفته رئیس هیات نظارت بر انتخابات شورایاری‌ها ۵۰ درصد از کسانی که در این انتخابات شرکت کردند ورودی امسال بودند.


رئیس کمیسیون شهرسازی شورای شهر تاکید کرد: صحت انتخابات چهارمین دوره شورایاری‌ها را اعلام و انشاءالله تا ساعات پایانی امروز آرای کاندیداهای منتخب در سایت شورایاری‌ها درج می‌شود و اسامی که امروز اعلام می‌شود نتیجه بررسی‌های حقوقی و کار‌شناسی اعتراضات است و قطعا با نتایج قبلی تفاوت‌هایی دارد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته