دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
18 مهر 1395 - 14:34

فتاح: احمدی‌نژاد در ماجرای معاون اولی مشایی ضد امر رهبری عمل کرد/ یک ریال از صدقات مردم در عراق و لبنان خرج نشده است

رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره) گفت: احمدی‎نژاد گاهی نقدهای من را می‌پذیرفت و گاهی هم کار خودش را می‌کرد.
کد خبر : 124610

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری آنا، امروز یکشنبه (18 مهر) سایت مشرق در گفت‌وگو با سید پرویز فتاح، رئیس کمیته امداد خمینی (ره) نوشت: در سال 1340 در ارومیه متولدشده و تحصیل‌کرده رشته عمران دانشگاه شریف و کارشناسی ارشد گرایش سیستم‌ها از دانشگاه امیرکبیر است. فتاح در دولت نهم، یکی از وزرایی بود که توانست کارنامه قابل قبولی از خود به‌جای بگذارد و در حال حاضر، توفیق خدمت به مردم در کمیته امداد خمینی (ره) را دارد.


در ادامه اهم سخنان سید پرویز فتاح را به انتخاب خبرگزاری آنا می‌خوانید:


* ساختمان قبلی کمیته امداد در سوهانک بیشتر شبیه یک جزیره بود، آنجا 25 مینی‌بوس هرروز کارمندان را می‌بردند و می‌آوردند اما در ساختمان جدید به‌طورکلی واحد ترابری را حذف کرده‌ایم، ساختمان قبلی آشپزخانه مفصلی داشت که در ساختمان جدید دیگر نیازی به آن نبود، به همین خاطر ما آشپزخانه را حذف کردیم و برای تهیه غذا با یک رستوران قرارداد بستیم.


* ساختمان قبلی دو استخر داشت، هتل داشت که اصلاً نیازی نداریم و لذا طبیعی است که با کاهش نیروهای نگهبان مورد نیاز و دیگر عوامل انسانی به صورت اقتصادی به نفع کمیته امداد خواهد بود.


* ما سال گذشته 150 هزار خانواده را توانستیم از کمیته امداد با رضایت خودشان خارج کنیم و این یک رکورد در کمیته امداد محسوب می‌شود.


* عواملی که در ورودی‌های ما تأثیر می‌گذارد بخشی فرهنگی و بخشی اقتصادی است، تورم و رکود حتماً ورودی‌ها را بیشتر می‌کند اما 10 درصد ورودی‌های ما هم محصول طلاق است، وقتی فردی همسر خود را طلاق می‌دهد و دادگاه حضانت فرزند را به خانم واگذار می‌کند، آن خانم اگر نتواند تأمین معاش کند به کمیته امداد مراجعه می‌کند.


* گاهی هم ورودی‌ها یا به دلیل آسیب‌های اجتماعی همچون اعتیاد و زندانی شدن سرپرست خانواده است.


* همکاران ما نباید در کارهای سیاسی بر له یا علیه فردی یا جناحی فعالیت کنند. ببینید ما یک سازمان خیریه و اجتماعی هستیم که هرگونه کنش سیاسی و غیر مرتبط با فعالیت‌ها و مأموریت‌هایمان منجر به کاهش اعتماد عمومی و در نتیجه کاهش مشارکت‌های مردمی می‌شود و لذا باید از هرگونه عامل انحرافی که به فلسفه مأموریت‌های امداد لطمه می‌زند دوری کنیم.


* کمیته امداد در داخل نظام شکل گرفته و چون قبل و در طول انقلاب صبغه سیاسی داشته به صورت طبیعی درگذشته سیاسیون در آن بیشتر فعالیت داشتند، اما در رویکرد جدیدی که حضرت آقا داشتند و 7 نفر منصوب شدند ترکیب متفاوت شده و رویکرد تغییر کرده و در انتخابات 7 اسفند 94 همه دیدند که ما به اقرار وزارت کشور در انتخابات و فرآیند آن دخالتی نداشتیم، با یک تعداد که به هر دلیلی دخالت کردند برخورد شد، 17 نفر برکنار شدند، برخی کارت زرد گرفتند و به عبارتی همه متوجه شدند که نباید ورود کنند، اصلی‌ترین کار و مأموریت ما خدمت به مردم محروم است.


* جاروجنجال رسانه‌ای با واقعیت متفاوت است، واقعیت این است که انتصابات ما بالای 95 درصد از درون کمیته امداد بوده و از بیرون کسی را نیاورده‌ایم، امدادگری یک حرفه بوده و امدادگران تجربه خاص و حرف‌های باید داشته باشند اما چون امداد سازمانی است که مثل همه جا، افراد بازنشسته می‌شوند باید جایگزین بیاوریم.


* حضرت آقا نشان دادند تعصب نباید نشان دهیم، فضای داخلی امداد یک فضای همدلی است و محور کار ما ولایت مداری است و اگر تردید در ولایت مداری کسی داشته باشیم کوتاه نمی‌آییم.


* رسانه‌های همسو با نظام و رهبری باید به گونه دیگری عمل کنند، یکی از اتهاماتی که به کمیته امداد می‌زدند این است که چرا کمیته امداد پول‌های صدقه مردم را به عراق و لبنان می‌فرستد، ما بارها گفته‌ایم کاری که ما برای کشورهای درخواست‌کننده کمک از کمیته امداد می‌کنیم این است که تجربه خودمان را به آن‌ها منتقل کنیم تا یک سازمان موفق خیریه برای رسیدگی به نیازمندانشان مثل کمیته امداد داشته باشند. جالب اینجاست که این انتقال تجربه تنها مختص سوریه و لبنان نیست و ما الآن شاهد درخواست خیلی از کشورهای غیرمسلمان هستیم که خواهان استفاده از تجربه کمیته امداد برای جمع‌آوری کمک‌های مردمی و حتی ایجاد شغل برای اقشار تهیدست آن کشورها هستند. ما در کشورهایی مثل لبنان یا عراق به آن‌ها یاد دادیم که کمیته امداد داشته باشند، یک نفر ایرانی در این کشورها نداریم و همه درآمدها از مردم لبنان است و ما یک ریال هم کمک نکردیم.


* اساساً پرداخت حقوق نامتعارف در کمیته امداد نبوده و حتی یک مورد مصداق نداشته است و علیرغم برخی حرف‌های بی‌اساس که مطرح می‌شود، حقوق کارکنان امداد بر اساس قانون مدیریت خدمات کشوری بوده و امکان پرداخت‌های آن‌چنانی وجود ندارد اگر چه‌کار همکاران ما در مقایسه با کارکنان دیگر دستگاه‌ها بسیار طاقت‌فرسا و فرساینده است اما بااین‌حال هیچ‌گونه مزیت پرداخت ویژه به همکاران ما در نظر گرفته نشده است.


* من مدیر عمل‌گرایی هستم، زمانی که وزیر بودم 140 سفر استانی رفتم، 30 سفر خارجی هم داشتم؛ الانم در کمیته امداد یک دور ایران را در یک سال و 5 ماه گذشته رفته‌ام تا مهر امسال هم دور دوم به اتمام می‌رسد، یعنی من بالای 80 سفر رفته‌ام، هفته‌ای نیست که ما سفر نرویم، روش مدیریت ما این است، حالا سفر رفتیم و کارها را انجام دادیم می‌گویند به خاطر انتخابات ریاست جمهوری بوده، ذهن‌های خراب می‌خواهند اهمیت کار یک مدیر را این‌گونه از بین ببرند. این جفا نیست که هر کار خیری را یک انگ بزنیم، کار ما کمک به مردم است.


* البته من آقای مشایی را قبل از دولت نمی‌شناختم اما سابقه دوستی‌ام با احمدی‌نژاد به همان کردستان و آذربایجان بازمی‌گردد، ایشان فرماندار ماکو بودند بعد به کردستان آمدند و باز با هم بودیم، بعد در اردبیل استاندار شد ارتباط دوستانه و غیر کاری داشتیم با هم بعد شهردار شد اما دیگر ارتباط اجرایی نزدیکی نداشتیم تا اینکه در دولت به‌عنوان وزیر ایشان وارد شدم.


* خب دولت‌ها می‌توانند برادرها و خانواده‌ها را هم از هم جدا کنند، سیاست این است و با رفاقت متفاوت است. ما تا قبل از دولت رفاقت می‌کردیم اما بعد از دولت من وزیر شدم و ایشان رئیس‌جمهور، ایشان یک رفتارهایی داشت و من هم یک رفتارهایی، طبیعی بود که رابطه ما قدری رسمی‌تر و اداری‌تر شود.


* از ماه‌ها قبل هم احمدی‌نژاد می‌دانست که من هم در دولت نیستم، ما به صورت طبیعی 4 سالمان تمام شد، ایشان دوباره رئیس‌جمهور شد و من در دور دوم نبودم، بنابراین این جدایی طبیعی بود.


* احمدی‎نژاد گاهی نقدهای من را می‌پذیرفت و گاهی هم کار خودش را می‌کرد.


* اتفاقاً گفتم اما ایستاد و گفت باید امضا کنی تا امضا نکردم من را معرفی نکرد، اما اصل میثاق نامه هم خوب بود چون اولین بندش این بود باید به ولایت مطلقه فقیه پایبند باشید و من هم با علاقه امضا کردم.


* من نسبت به بحث خانه‌نشینی احمدی‎نژاد، انتصاب معاون اول‌شان و به برخی از برکناری‌ها نقد داشتیم.


* من بعد از دولت دهم تا الآن ایشان را نرفتم ببینم، البته اگر جلسه‌ای و یا دیدار عمومی بوده همدیگر را دیدیم ولی دیگر آن رابطه صمیمی ایجاد نشد.


* شریعتی جمله زیبایی دارد، می‌گوید برای کوبیدن یک حقیقت خوب به آن نتازید بلکه بد از آن دفاع کنید. الآن خیلی‌ها به انقلاب ما نیزه می‌زنند، به آن می‌تازند به نظر ما آن‌ها خیلی خطرناک نیست چون آن‌ها معاند هستند اشکال ما خودی‌ها هستند، ما اگر قرار است آسیب ببینیم از درون آسیب می‌بینیم نه از بیرون.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته