دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
18 مهر 1395 - 12:53

اخراج 3 روزه دانش‌آموز به دلیل موارد انضباطی/ مقام آموزش و پرورش: اخراج آخرین راه برخورد با دانش‌آموز متخلف باشد

با گذشت تنها دو هفته از بازگشایی مدارس، دانش‌آموزی (دختر) در منطقه 17 به دلیل رعایت نکردن موارد انضباطی و بدون دریافت هیچ‌گونه تذکری از سوی مسئولان مدرسه به طور موقت اخراج شد.
کد خبر : 124533

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، رعایت قوانین مدرسه و شئونات اسلامی از وظایف دانش‌آموز است که والدین و دانش‌آموز در هنگان ثبت‌نام با مطالعه قوانین و نحوه برخورد با دانش‌آموز خاطی نسبت به آن متعهد و مراحل ثبت‌نام را انجام می‌دهند. از جمله این قوانین در مدارس می‌توان به همراه نداشتن موبایل در مدرسه، خودداری از به کار بردن وسایل تجملی و آرایشی و پرهیز از همراه آوردن اشیا گرانبها و وسایل غیر مجاز به مدرسه، استفاده از پوشش مدرسه، رعایت شئونات و حجاب اسلامی و ... اشاره کرد.


طبق آئین‌نامه اجرایی شئونات اسلامی در مدارس، دانش آموز ملزم به اجرای این قوانین است که در صورت سرپیچی و رعایت نکردن، مدیر مدرسه موظف به برخورد با دانش آموز متخلف است که راه‌های مختلفی مانند تذکر شفاهی، کتبی، هشدار به والدین و ... برای این کار در نظر گرفته شده است.


اخراج اولین راه یک مدیر


اما با وجود این شرایط و با گذشت 14 روز از بازگشایی مدارس شاهد اخراج یک دانش آموز به دلیل آرایش ابرو هستیم. والدین این دانش‌آموز در گفت‌وگو با خبرنگار آنا مدعی شده‌اند که مسئولان مدرسه هیچ تذکری به دانش آموز و آنها نداده و به محض دیدن چهره فرزندشان و بدون هیچ‌گونه صحبت و مشورتی فرزندشان را به مدت سه روز از مدرسه اخراج کرده‌اند.


مراحل برخورد با دانش‌آموز خاطی


قربانعلی افشانی، مدیرکل دفتر آموزش متوسطه نظری وزارت آموزش و پرورش در گفت‌و‌گو با خبرنگار آنا در این خصوص می‌گوید: طبق آئین‌نامه اجرایی شئونات اسلامی، دانش‌آموز موظف به رعایت قوانین مدرسه است که در صورت تخلف مدیر با اعمال سلیقه می‌تواند در ابتدا به دانش آموز تذکر شفاهی و سپس کتبی دهد و در صورت تداوم، والدین را نسبت به وضعیت دانش آموز مطلع سازد.


اخراج، آخرین راه برخورد


وی با بیان اینکه اخراج موقت جزو آخرین راه یک مدیر برای رفع مسائل مدرسه است، افزود: اخراج موقت ممکن است نتیجه معکوس داشته باشد به گونه‌ای که می‌تواند قبح برخی مسائل را در دانش آموزان از بین ببرد، بنابراین به مدیران تاکید می‌شود در اعمال قانون و برخورد با متخلف سلیقه‌ای عمل نکنند زیرا بر اساس سند تحول بنیادین آموزش و پرورش مدرسه باید یک محیط شاداب و با نشاط باشد.


افشانی در پاسخ به سوال خبرنگار آنا مبنی بر اینکه آیا «اخراج موقت می‌تواند نتیجه‌بخش باشد؟»، گفت: آئین‌نامه مدارس مربوط به سال‌های قبل است و هر ساله تنظیم نمی‌شود، به همین دلیل به مدیران تاکید می‌شود نسبت به موارد عنوان شده در آن آگاه و هنگام برخورد، شرایط دانش‌آموز را در نظر بگیرند اما برخی دانش‌آموزان و خانواده‌ها نیز در رعایت قوانین مدرسه بی‌تفاوت هستند و رفتارهایی در مدرسه دارند که می‌تواند برای سایر دانش آموزان قانونمند مناسب نباشد و تاثیر منفی داشته باشد، بنابراین علاوه بر مدیر از والدین نیز درخواست می‌شود بر رفتارها، رفت‌و‌آمدها و پوشش فرزندانشان نظارت داشته باشند و قوانین مدرسه را به آنها یادآوری کنند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
نظرات بینندگان ۰ نظر
سعید پورعلی اکبر
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۶ دی ۱۳۹۷ - ۱۶:۱۸
۰
باسلام عزبزان فرمایش وآیین نامه درست آیا دانش آموزی که نظم مدرسه را بهم میزند اولیا همکاری تمی کند مدرسه توان آن را بپردازد
قالیشویی ادیب