دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
18 مهر 1395 - 11:09
همایش شناخت روال‌های مقاوم‌سازی در دانشگاه گیلان با حضور وزیر علوم آغاز شد

931 ساختمان دانشگاهی نیازمند مقاوم‌سازی هستند

مراسم افتتاحیه چهارمین همایش ملی شناخت روال‌های مقاوم‌سازی ساختمان‌های دانشگاه‌ها در دانشگاه گیلان برگزارشد.
کد خبر : 124495

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا به نقل از روابط عمومی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری دراین مراسم دکتر محمدحسین امید، معاون اداری مالی و مدیریت منابع وزارت علوم در مراسم افتتاحیه این همایش با تسلیت فرا رسیدن ایام سوگواری سرور و سالار شهیدان از همه دست‌اندرکاران برگزاری همایش ملی شناخت روال‌های مقاوم‌سازی ساختمان‌های دانشگاه‌ها تشکر کرد.


امید به اتفاقات خوبی که در سال‌های اخیر در حوزه طرح‌های عمرانی افتاده است اشاره کرد و خواستار توجه و دقت بیشتر دانشگاه‌ها در ارائه اطلاعات و آمار شد.


او موضوع مقاوم‌سازی ساختمان‌ها را در سطح دانشگاه‌های کشور بسیار مهم دانست و گفت: «مقاوم‌سازی تنها برای ساختمان‌هایی انجام می‌شود که ارزش اقتصادی، میراثی و یا هویتی خاصی دارند.» او خواستار توجه بیشتر در تعیین مصادیق مقاوم‌سازی شد.


معاون اداری مالی و مدیریت منابع وزارت علوم به رشد 200 درصدی اعتبارات تعمیر و تجهیز ساختمان‌ها و آزمایشگاه‌های دانشگاهی در سه سال گذشته اشاره کرد و گفت: «با مدیریت مناسب، درصدی از این اعتبارات را می‌توان برای مقاوم‌سازی اختصاص داد.»


امید به برنامه‌ها و اعتبارات تشویقی تعیین‌شده برای مدیریت سبز و استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر و همچنین استفاده از پساب‌ها برای آبیاری فضای سبز و باغات دانشگاه اشاره کرد و گفت: «مشکل کم‌آبی مشکل آینده جهان است و از دانشگاه‌ها می‌خواهیم برای حرکت به سوی استفاده بهینه از نعمت‌های خدادادی برنامه‌ریزی کنند.»


دکتر احمد رضی، رئیس دانشگاه گیلان نیز این همایش را فرصتی دانست که پژوهشگران دانشگاهی در کنار مدیران اجرایی درباره موضوع همایش تبادل اطلاعات کنند و یافته‌های خود را به اشتراک بگذارند. رضی این همایش را علاوه بر حساس‌کردن مدیران اجرایی کشور نسبت به چنین موضوعاتی، فرصتی برای گفتمان‌سازی مقاوم‌سازی ساختمان‌های دانشگاهی و ترویج فرهنگ ایمنی دانست و با توجه به شرایط اقلیمی کشور پرداختن به چنین مباحثی را دارای اولویت دانست.


دکتر مهرالله رخشانی‌مهر، مدیرکل نظارت بر طرح‌های عمرانی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیز به اهمیت موضوع مقاوم‌سازی در دانشگاه‌های کشور اشاره کرد.


او به 931 ساختمان نیازمند به مقاوم‌سازی در سطح کشور اشاره کرد و افزود: «تاکنون تنها 8 ساختمان مقاوم‌سازی شده‌اند و 4 ساختمان در دست مقاوم‌سازی است.»


رخشانی‌مهر گفت: «طرح متمرکزکردن اعتبار مطالعات ساختمان‌ها در وزارت علوم انجام شده است، از سال 82 تا 90 به 44 دانشگاه اعتبار مطالعات برای انجام مقاوم‌سازی تخصیص داده شده است که غیر از چند دانشگاه در بقیه کاری انجام نشده است.»


مدیرکل نظارت بر طرح‌های عمرانی وزارت علوم به مشکلات و مسائل عملیاتی‌شدن این مطالعات اشاره کرد و خواستار توجه و همت بیشتر مسئولان دانشگاه برای اجرایی‌شدن این طرح‌ها شد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته