دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
مدرس فیفا درگفت‌وگو با آنا؛

خلاقیت کی‌روش شکست کره را هم رقم می‌زند/ هنر دفاعی ایران مثال‌زدنی است

کارشناس بین‌المللی فوتبال ایران گفت: شناخت کره‌جنوبی از فوتبال ایران خیلی بیشتر از ازبکستان است و آنها آمده‌اند تا انتقام شکست‌های سال‌های اخیر خود را بگیرند.
کد خبر : 124494

مرتض محصص با اشاره به بازی متفاوت و متفکرانه ایران برابر ازبکستان به خبرنگار ورزشی آنا، گفت: «ما در دو نیمه کاملا متفاوت قدرت خودمان را به ازبکستانی نشان دادیم که یکی از مدعیان اصلی قاره آسیا برای حضور در جام‌جهانی است. در نیمه اول به خوبی دفاع و حمله داشتیم و به گل برتری رسیدیم. به حریف هم اجازه خلق موقعیت ندادیم. در نیمه دوم هم مانند جام‌جهانی به خوبی از میانه میدان دفاع کردیم و اجازه نفوذ به عمق ندادیم تا ازبکستان بدون حتی یک فرصت گلزنی بازنده شوند.»


وی افزود: «اگر مهاجمان تیم ملی در نیمه دوم دقت لازم را داشتند حتی به گل‌های دیگری هم می‌رسیدیم و با اختلاف بیش از یک گل ازبک‌ها را شکست می‌دادیم. به طور کلی استراتژی کاملا مشخصی تیم ایران در روز بازی با ازبکستان داشت و تغییرات کاملا حساب‌شده‌ای درون زمین داشت. مهم‌ترین نکته تعلیم پذیری فوق‌العاده خوب بازیکنان تیم ملی بود که به درستی خواسته‌های کی‌روش را درون زمین پیاده کردند و با یک بازی کاملا منصفانه تاکتیکی کاری کردند که روزگار حریف تیره و تار شد و عملا ازبک‌ها قادر نبودند که موقعیتی روی دروازه ما ایجاد کنند. این درحالی است که ازبکستان هنوز هم یکی از مدعیان اصلی صعود به جام‌جهانی روسیه است.»


او با اشاره به دیدار با کره‌جنوبی ادامه داد: «تیم ملی کره‌جنوبی با شرایطی دیگر با ما بازی می‌کند. شناخت این تیم از فوتبال ایران خیلی بیشتر است و آنها آمده‌اند تا انتقام شکست‌های سال‌های اخیر خود را بگیرند. کی‌روش هم به خوبی این موضوع را می‌داند و برای همین هم تمامی تمرینات تیم ملی را پشت‌درب‌های بسته برگزار می‌کند چون می‌خواهد با روش دیگری حریف خود را غافلگیر کند. روشی که مطمئنا باعث شگفتی کره‌ای می‌شود و مانع آن خواهد شد تا آنها بازی همیشگی خود را ارائه کنند. در حقیقت کره باید به روشی بازی کند که تیم ملی ما می‌خواهد و این کار با هنرمندی شاگردان کارلوس کی‌روش شکل می‌گیرد.»


مدرس فیفا یادآور شد: «کره‌جنوبی اگر بهترین خط میانی و حمله آسیا را نداشته باشد بدون تردید یکی از بهترین‌هایش را در اختیار دارد. بازیکنانی گه در لیگ برتر انگلستان و سری A آسیا بازی می‌کنند. هرچند خط دفاعی کره ضعیف و آسیب‌پذیر است. آنها برابر قطر بازی باخته را تبدیل به برد کردند. فقط به لطف درخشش مهاجمان و هافبک‌های توانمندی که می‌توانند برابر ما هم خطرناک ظاهر شوند. برای مقابله با این تیم سرعتی نیاز به یکپارچگی بازیکنان خود داریم که بتوانند با برنامه این حریف خوب و آماده را مهار کنند و آنها را به مسیری ببرند که کارآیی نداشته باشند. باید منتظر هنرمندی بازیکنان خود باشیم.»


او تاکید کرد: «بسیاری از دفاعی بازی کردن بازیکنان ما شکایت دارند و می‌گویند که دوست دارند تیم‌شان زیبا بازی کند حتی اگر در برخی مواقع به نتیجه نرسد. اما من کاملا با این ایده مخالفم. رفتن به جام‌جهانی اتفاق بسیار مهمی است که موجی از شادی را به مردم هدیه می‌کند. به نظر من دفاع خوب یک هنر است. اینکه بدانی چگونه از حریفانت توپ بگیری و در ضدحمله از آن استفاده کنی. بله جای علی کریمی و مجتبی جباری‌ها در تیم ملی ما خالیست. موجودیت کلی فوتبال ما هم چنین بازیکنی را از دیدگاه کی‌روش نداشته که امروز در ترکیب اصلی بازی کند. پس باید با روشی بازی کنیم که امروز کی‌روش از آن استفاده می‌کند. آندرانیک تیموریان و سعید عزت‌الهی توپ‌گیری کنند و و با کمک مسعود شجاعی فرصت به وحید امیری، علیرضا جهانبخش و سردار آزمون سپره شود تا آنها تیرخلاص را به پیکره کره‌جنوبی بزنند.»


وی افزود: «ما به تمرکز 90 دقیقه‌ای رسیدیم. اینکه از یک شیوه بازی منسجم خسته نمی‌شویم و اشتباه نمی کنیمک. بسیاری از مربیان فوتبال ما از اردوهای 20 روزه کی‌روش خسته هستند اما سرمربی تیم ملی نیاز دارد تا شاگردانش را با همدیگر هماهنگ کند و این در کوتاه‌مدت شگل نمی‌گیرد. ما باید برای گذر از حریفان آماده‌ای که داریم تدارک مناسبی داشته باشیم و این اتفاق تا به اینجا به درستی جلو رفته است. قطعا با شکست کره مسیر حضور در روسیه کوتاه‌تر می‌شود به شرطی که به کی‌‌روش و تیمش اعتماد کنیم تا نتیجه را ببینیم.»


انتهای پیام/

برچسب ها: کرهجنوبی ایران
ارسال نظر
هلدینگ شایسته