دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
17 مهر 1395 - 16:53

شکایت 80 درصدی از سایت‌ها و فروشگاه‌های بدون نماد الکترونیک

سرپرست اداره تشخیص جرائم سایبری پلیس فتا ناجا گفت: حدود 80 درصد شکایت‌های ثبت شده در سایت پلیس فتا، از کسب و کارهای بدون نماد اعتماد الکترونیک است.
کد خبر : 124377

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا از پایگاه اطلاع رسانی پلیس فتا، نگاهی گذرا به هشدارهای پلیسی در خصوص جرائم اقتصادی که صورت گرفته است نشان دهنده این موضوع است که اکثر این کلاهبرداری‌ها، از خریداران فضای مجازی به فروشگاه‌ها و سایت‌هایی منتهی می‌شود که نماد اعتماد الکترونیک ندارند.


نمادی که می‌تواند علاوه بر رونق کسب و کار اینترنتی اعتماد مشتریان را افزایش دهد؛ اعتمادی که قطعا در پی آن خرید صورت می‌گیرد و این به مفهوم افزایش درآمدهای کسب و کار اینترنتی است.


هر چند که هنوز سایت‌ها و فروشگاه‌های زیادی هستند که فاقد نماد اعتماد الکترونیک در کسب و کارهای فضای سایبر فعال هستند و تلاش دارند سهمی از بازار فضای سایبر را از آن خود کنند.


حمید کیانی، سرپرست اداره تشخیص جرائم سایبری پلیس فتا ناجا در تشریح این موضوع که برای راه اندازی کسب و کار اینترنتی چرا باید به دنبال دریافت نماد اعتماد الکترونیک باشیم ؛ دریافت نماد اعتماد الکترونیک را اولین و ضروری ترین ساز و کار کسب و کارهای اینترنتی خواند و گفت: اگر قرار باشد در فضای سایبر کسب و کاری راه بیندازیم و به فکر توسعه کسب و کار خود باشیم باید قانونی عمل نمائیم و اولین و ضروری‌ترین ساز و کارهای این فضا را اعتماد مشتریان به این کسب و کار است را دریافت کنیم.


سرپرست اداره تشخیص جرائم سایبری پلیس فتا ناجا اظهار کرد: حتی در کسب و کارهای فضای حقیقی نیز متصدیان امر به دنبال اعتماد سازی برای مخاطبان و مشتریان خود هستند، چرا که عدم اعتماد می تواند کسب و کار را چه در فضای حقیقی و چه در فضای سایبر محکوم به شکست کند. حتی اگر سرمایه گذاری میلیاردی باشد.


سرگرد کیانی با بیان اینکه بزرگترین کسب و کارها در فضای حقیقی و سایبر نشان دهنده این موضوع است که این مدیران توانسته اند در گام اول پیش از هر برنامه و استراتژی اعتماد مشتریان خود را جلب کنند، افزود: بنابراین کسب و کار در فضای سایبر که محدودیت زمانی و مکانی ندارد اولین نیازش اعتماد به مشتریان است که باید جلب نمائیم و دریافت نماد اعتماد الکترونیک اساس کسب و کارهای فضای مجازی است که این اعتماد و اطمینان خاطر را به مشتری خواهد داد تا خریدی امن داشته باشد.


سرپرست اداره تشخیص جرائم سایبری پلیس فتا ناجا با اشاره به اینکه حدود 80 درصد شکایت‌های ثبت شده کاربران در وب سایت پلیس فتا، مربوط به خرید از فضای مجازی و کسب و کارهای فاقد نماد اعتماد الکترونیک است، گفت: این حجم بالا نشان از این دارد که فروشگاه‌های دارای نماد اعتماد الکترونیک کمتر مرتکب تخلف می‌شوند. ضمن آنکه اگر تخلفی از سوی فروشگاه‌های دارای نماد اعتماد الکترونیک صورت گیرد با توجه به ثبت اطلاعات این افراد برای دریافت نماد به راحتی قابل شناسایی هستند و فرد شاکی به حق و حقوق خود خواهد رسید.


وی ادامه داد: اما در خرید از فروشگاههایی که نشان اعتماد ندارند با توجه به اینکه اطلاعات این فروشگاه‌ها در هیچ جا ثبت نشده است به راحتی قابل رد گیری نیست و چه بسا فرد شاکی نتواند به حق و حقوق خود برسد.


کیانی تاکید دارد: شهروندان و کاربران حتما در خرید از فضای سایبر از فروشگاه‌های دارای نماد اعتماد الکترونیک خرید خود را انجام دهند.


سرپرست اداره تشخیص جرائم سایبری پلیس فتا ناجا همچنین از فعالان کسب و کارهای اینترنتی خواست تا نماد اعتماد الکترونیک دریافت کنند و گفت: با توجه به حجم شکایت علیه فروشگاه‌های فاقد نماد اعتماد الکترونیک ضرورت دارد که خود فعالان کسب و کارهای اینترنتی به جد به دنبال دریافت این نماد باشند.


وی با بیان اینکه دریافت نماد اعتماد الکترونیک حتما باعث رونق کسب و کارهای اینترنتی می‌شود، افزود: زیر ساخت‌هایی که در کشور برای کسب و کار اینترنتی فراهم شده است نباید از سوی گروه کوچکی مجرم و خلاف کار زیر سوال برود. این امر می‌تواند رونق این بازار را از بین ببرد. لذا خود فعالان باید به دنبال دریافت نماد اعتماد الکترونیک باشند.


کیانی در پایان با اشاره به آدرس سایت و ایمیل پلیس فتا آن را دریچه ارتباطی با شهروندان خواند و افزود: پلیس فتا از هموطنان درخواست می‌کند در صورت مواجهه با موارد مشکوک آن را از طریق سایت پلیس فتا به آدرس Cyberpolice.ir بخش ارتباطات مردمی گزارش کنند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته