سرمایهگذاران از کریدور شمال- جنوب حمایت کنند
به گزارش گروه اقتصادی آنا، عباس آخوندی، در جلسه شورای اداری استان کردستان، اظهار کرد: کردستان یکی از مولفههای اصلی تمدن ایران شهری است و همواره نقش مهمی در توسعه امنیت و توسعه کشور داشته است.
وی افزود: بخش زیاد از ثروت ایران زمین از جمله ثروتهای مادی، معنوی و فرهنگی و ... در این خطه از سرزمین ایران تولید شده و مردم ایران به این منطقه مدیون هستند. وزیر راه، کردستان را دارای ظرفیتهای زیادی دانست که تا کنون به دلیل جنگ و مسائل امنیتی از آنها استفاده نشده است و با بهره گیری از آنها میتوان اقدامات بزرگی انجام داد.
وی با اشاره به اینکه ۳۲۰ کیلومتر از کریدور شمال به جنوب از کردستان عبور میکند، تصریح کرد: این کریدور، کریدور توسعه آینده ایران است و از نظر ترانزیتی موقعیت مهمی دارد.
آخوندی ادامه داد: کریدور شمال به جنوب کریدوری توسعهای است که نه تنها در عرصه حمل و نقل بلکه در همه زمینههای گردشگری، اقتصادی و ... توسعه را رقم میزند.
وی خواستار همکاری نمایندگان فراکسیون زاگرس نشینان برای تسریع بخشی به اجرای این کریدور شد و ذکر کرد: بخش عمدهای از تجارت و حمل و نقل کشور میتواند از این طریق توسعه یابد.
وزیر راه و شهرسازی اجرای این کریدور را یکی از اولویتهای واگذاری طرح به سرمایه گذاران اعلام کرد و افزود: امیدواریم در برنامه ششم این کریدور به عنوان کریدور اصلی مورد توجه قرار گیرد و اعتبار لازم برای آن در بودجه ۹۶ پیش بینی شود.
آخوندی ادامه داد: محور سنندج- مریوان تا شویشه وضعیت مناسبی دارد و کریدور جدیدی از شویشه تا گاران به طول ۵۲ کیلومتر تعریف شده است.
وی بیان کرد: این کریدور دارای ۳ تونل است که ۲ مورد از آنها انجام شده و تونل سوم که اصلیترین بخش پروژه است، باقی مانده که مناقصه برگزار کردیم و با توجه به اینکه محور مریوان- سنندج محوری توسعهای است، این راه ظرف دو سال به اتمام میرسد.
وزیر راه همچنین به پروژههای راهسازی در کردستان اشاره کرد و ابراز امیدواری کرد که راههای استان را از مسیرهای مختلف شمال – جنوب، شرق و غرب ساماندهی کنیم.
وی در ادامه، به اقدامات انجام شده در حوزه راه روستایی در استان اشاره و اظهار کرد: برای روستاهای بیش از ۵۰ نفر جمعیت یک بررسی صورت گرفت که بر اساس آن باید ۲۲۰۰ کیلومتر جاده احداث شود که در حال حاضر یک هزار کیلومتر پروژه فعال در دست اجرا در حوزه راه روستایی در استان داریم.
آخوندی در رابطه با حمل و نقل ریلی در استان نیز اعلام کرد: پس از افتتاح خط ریلی همدان که در بهار آینده به بهره برداری میرسد، سنندج اولویت بعدی خواهد بود که در حال حاضر نیز دارای ۳۰ درصد پیشرفت اجرایی است.
وی از ایجاد یک ایستگاه راه آهن در داخل شهر نیز خبر داد و هدف از اجرای آن را خدمت به مردم سنندج اعلام کرد.
وزیر راه توسعه فرودگاه سقز که پس از مدتها فراموشی صورت گرفته است را از جمله اقدامات صورت گرفته در حوزه راهسازی در استان اعلام و خاطرنشان کرد: ۶۰ فرودگاه در کشور داریم که ۸۰ درصد پروازها در ۱۰ فرودگاه و ۲۰ درصد نیز در ۵۰ فرودگاه دیگر انجام میشود.
وی عنوان کرد: علیرغم کند شدن روند مهاجرت، مهاجرتهای زیاد در سالهای اخیر مشکلات سکونت گاهی زیادی را ایجاد کرده است که در پی آن حاشیه نشینی نسبتاٌ گستردهای در استان و به ویژه در سنندج به وجود آمده است.
آخوندی با اعلام اینکه رفع مشکلات حاشیه نشینی با محوریت شهرداری یکی از تصمیمات وزارت راه است، اعلام کرد: تمام حمایتهای لازم را در جهت توسعه زیر ساختها و حل مسائل زیستی به کار خواهیم گرفت.
وی در خصوص مسکن مهر استان نیز بیان کرد: از ۳۵ هزار واحد مسکن مهر در استان ۲۵ هزار واحد از آنها به اتمام رسیده و تحویل داده شده است و بقیه واحدها نیز از پیشرفت خوبی برخوردارند.
وزیر راه مسکن مهر را پروژهای ناپخته دانست که بدون توجه به تامین زیرساختها صورت گرفته است و یادآور شد: اجرای پروژه مسکن مهر نشان داد که دخالت دولت در خانه سازی نتیجه خوبی ندارد و موجب ایجاد گرفتاری میشود.
انتهای پیام/