دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
16 مهر 1395 - 12:03

احمد توکلی: فساد جمهوری اسلامی را ساقط می‌کند/ آقای هاشمی فرد ریشه‌داری است و باید احترامش حفظ شود

احمد توکلی با بیان اینکه فساد در حال خراب کردن اوضاع است گفت: فساد هر حکومتی را ساقط می‌کند و این مساله فقط مربوط به جمهوری اسلامی نیست.
کد خبر : 124019

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری آنا، احمد توکلی در برنامه «دست خط» شبکه تهران درباره وضعیت فساد در کشور اظهار کرد: فساد در حال خراب کردن اوضاع است. جمهوری اسلامی تا چشم کار می کند و افق را می‌بیند کودتا آن را بر نمی‌اندازد و با ترکیب سیاسی اجتماعی که دارد معلوم نیست که کودتا شود. تجاوز نظامی هم آن را برنمی‌اندازد، چون مردم ایران نشان داده‌اند وقتی پای بیگانه به میان می آید متحد می شوند، انقلاب مخملی هم نتیجه ای نمی دهد، اما اگر با فساد مبارزه نکنیم حتما جمهوری اسلامی را ساقط می‌سازد؛ فساد هر حکومتی را ساقط می کند و این مساله فقط مربوط به جمهوری اسلامی نیست.


در این برنامه که شب گذشته پخش شد، وی افزود: همانطور که پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله می فرمایند حکومت با کفر می ماند اما با ظلم نمی ماند؛ هم اقتصاد سیاسی بیان می کند که چرا فساد همه چیز را از بین می برد؛ تولید را نابود می کند، سرمایه گذاری را به تاخیر می اندازد، هزینه سرمایه گذاری را بالا می برد، اشتغال کم و بیکاری زیاد می شود، اختلاف طبقاتی را شدت می دهد، باعث تغییر رفتار و اخلاق می شود، به هنجاری های اجتماعی آسیب وارد می کند، و مثل یک موریانه در همه ارکان نظام اختلال ایجاد می کند.


توکلی تأکید کرد: در خطر هستیم، ما در مرحله ای هستیم که فساد سیستمی شده است.


وی در تشریح فساد سیستمی گفت: فساد سیستمی زمانی ایجاد می شود که گلبول های سفید دچار مشکل بشوند، درنتیجه با هرگونه فشار، بدن هم دچار مشکل می شود؛ وقتی که دستگاه های مسئول حفاظت سیستم، خود به درجاتی گرفتار فساد بشوند آغازی برای فساد سیستمی است.


وی افزود:‌فساد سیستمی تعریف عمیق تری هم دارد که ما به درجاتی از آن هم گرفتار هستیم و آن این است که افراد فاسد در مجاری تصمیم گیری حضور پیدا می کنند درنتیجه تصمیماتی اتخاذ و روش هایی تعبیه می شود که به طور سیستماتیک کارکرد سیستم به توزیع نابرابر درآمد منجر می شود، یعنی شکاف را بیش تر می سازد و منابع را به سمت افراد فاسد سوق می دهد که ما از این جهت هم مبتلا هستیم.


آقای هاشمی فردی ریشه دار است، و من هنوز هم معتقد هستم باید احترام او حفظ بشود، انتقاد یک مطلب است، توهین و تخریب و عدم رعایت جایگاه، مطلبی دیگر؛ من همیشه جزء منتقدین ایشان بوده ام اما گاهی وقتی دیده ام انتقادی غیرمنصفانه از ایشان شده است، دفاع کرده ام

این نماینده سابق مجلس تأکید کرد: کشورهایی که به این امر مبتلا شدند، دو کار انجام دادند و نتیجه بخش بوده است؛ یکی از این کارها این است که زمانی که دستگاه های رسمی حکومت ممکن است وظیفه خود را در مبارزه با فساد انجام ندهند ستاد ضد فسادی را زیرنظر بالاترین قدرت کشور تشکیل داده اند و قضات، افسران و مامورین مورد اطمینان تر را دستچین کرده اند و آن ها را در این ستاد گذاردند تا موارد خاص و مهم را آن ها مورد بررسی قرار بدهند تا امکان نفود کمتر باشد، این به این معنا نیست که در یک سیستم رسمی همه جا اعمال نفوذ می شود اما دیگر تضمینی ندارد و با تشکیل این ستاد تضمین آن بیشتر می شود و با قاطعیت و بدون هیچ اغماضی برخورد می کنند. در این شرایط مردم به دستگاه های رسمی کم اعتماد می شوند، برخی حتی بی اعتماد می شوند و به طورکلی بر اعتماد آن ها لطمه وارد شده و سرگردان و حیران می مانند، درنتیجه کمکی که باید به مردم بشود تا از این فضا جلوگیری شود روی نمی دهد، گزارش و پیگیری هم صورت نمی گیرد چون مایوس هستند و آن را بی حاصل می‌دانند.
در این شرایط سازمان های مردم نهاد، NGOها بین مردم و حکومت واسطه می شوند و امید را بین مردم ایجاد می کنند، یعنی زمانی که مردم به سازمان های مردم نهاد اعتماد داشته باشند، اطلاع می دهند.


در بخش دیگری از این برنامه مجری برنامه از توکلی پرسید: «خاطرات خود شما خوانده ام که احترام ویژه ای برای شخص رئیس دولت سازندگی قائل بوده اید و همیشه هم می گویید که هستید، همیشه مثال می زدید که ایشان در خطبه های نمازجمعه آن زمان که از عدالت طلبی سخن می گفت و واقعا هم اعتقاد داشت، به یکباره چه شد و چه کسانی تصمیم ساز شدند؟»


توکلی در پاسخ به این سوال گفت: آقای هاشمی فردی ریشه دار است، و من هنوز هم معتقد هستم باید احترام او حفظ بشود، انتقاد یک مطلب است، توهین و تخریب و عدم رعایت جایگاه، مطلبی دیگر؛ من همیشه جزء منتقدین ایشان بوده ام اما گاهی وقتی دیده ام انتقادی غیرمنصفانه از ایشان شده است، دفاع کرده ام. آقای هاشمی زحمات بسیاری کشیدند. شکاف بین انتظارات و امکانات، تعین کننده رضایت و عدم رضایت مردم نسبت به حکومت است. ایشان به رغم زحمات زیادی که در بازسازی کشور انجام داد با رفتار و گفتار خود این شکاف را افزایش داد و باعث ایجاد نارضایتی شد. البته بخشی از این به واقعیت مربوط نبود بلکه به تلقی مردم از واقعیت و انتظارات آنها ارتباط داشت.


این نماینده سابق مجلس درباره فعالیت اقتصادی نظامی‌ها گفت: ما باید از نیروهای نظامی تشکر کنیم که در سازندگی مشارکت می کنند، ولی از آنها توقع نداریم که کاسبی کنند و رقیب مردم بشوند. این نیروها باید همیشه محبوب بمانند؛ این افراد حافظ ما هستند و نه رقیب ما؛ بنابراین بخشی از این کارکرد قابل دفاع و افتخارآمیز است و بخشی دیگر قابل دفاع نیست.


توکلی در بخش دیگری از سخنان خود در پاسخ به سوالی مبنی بر چگونگی رابطه خود با آیت‌الله آملی لاریجانی گفت: هم من ایشان را نقد می‌کنم و هم ایشان من را نقد می‌کنند. ایشان برخی مواقع نقدها را می‌پذیرند و برخی وقت‌ها نمی پذیرند طبیعی هم چنین است.


این نماینده سابق مجلس درباره عملکرد آیت‌الله آملی لاریجانی گفت: بهتر از گذشته بوده است. نقدها هم سرجای خود هست و به نظر من مهم‌ترین نقد به ایشان این است که نسبت به رسانه‌ها سخت‌گیرند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته