دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
24 فروردين 1394 - 10:41
کنفرانس خبری وزرای امورخارجه عربستان و فرانسه در ریاض؛

سعود الفیصل: عربستان خواهان توافق هسته‌ای باثبات است/ فابیوس: فعالیت هسته‌ای ایران نباید تهدیدآمیز باشد

وزیر اممورخارجه عربستان روز گذشته (یکشنبه) در کنفرانس خبری با همتای فرانسوی خود که به عربستان سفر کرده است، اعلام کرد که فرانسه بر حمایت خود از «مشروعیت» در یمن تاکید کرد.
کد خبر : 12388

به‌گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا به‌نقل از شبکه خبری «اسکای‌نیوز» عربی، «سعود الفیصل» وزیر امورخارجه عربستان در کنفرانس خبری مشترک با «لوران فابیوس» وزیر امورخارجه فرانسه اعلام کرد: ما در زمینه تقویت روابط و همکاری‌های مشترک مذاکره کردیم. امروز مذاکرات سازنده‌ای داشتیم و موضوعات مختلف منطقه و تحولات آن و تلاش‌ها برای مبارزه با تروریسم را بررسی کردیم.


وی افزود: فرانسه بر حمایت خود از «مشروعیت در یمن» تاکید کرد. عربستان معتقد است که ائتلاف‌ها در حال انجام تلاش‌های موازی هستند و در واقع در حال مبارزه با تروریسم هستند. ما در راستای حمایت از مشروعیت در یمن به اهداف ترسیم شده خود دست می‌یابیم. در عین حال فعالیت‌های انسانی نیز ادامه دارد و این فعالیت‌ها از سوی سازمان ملل و صلیب سرخ صورت می‌گیرد.


«سعود الفیصل» درباره برنامه‌های هسته‌ای ایران نیز گفت: ما در این دیدار برنامه‌های هسته‌ای ایران و توافق اخیر را بررسی کردیم. عربستان امیدوار است که این توافق به تقویت امنیت در منطقه کمک کند و خواهان این هستیم که منطقه عاری از سلاح‌کشتار جمعی باشد.


وی افزود: عربستان همچنین معتقد است که ثبات در منطقه با مداخله نکردن در امور کشورها و احترام به حاکمیت آن‌ها صورت می‌گیرد.


وزیر امورخارجه عربستان سعودی درباره سوریه نیز گفت: ما از راه حل سیاسی مبتنی بر ژنو 1 که جامعه بین‌الملل درباره آن توافق دارد حمایت و از انتقال قدرت در سوریه پشتیبانی می‌کنیم.


«سعود الفیصل» درباره موضوع فلسطین نیز گفت: ما موضوع فلسطین را نیز بررسی کردیم و تنها راه حل، تشکیل کشور فلسطین است. ما با فرانسه توافق داریم که باید روند صلح در این باره به جریان بیافتد و از فرانسه در این زمینه قدردان هستیم.


از سوی دیگر «لوران فابیوس» تصریح کرد: روابط میان عربستان و فرانسه روابطی قدیمی و ممتاز و گسترده است و من در این دیدار بار دیگر بر این موضوع تاکید کردم. استقبال دوستانه و گرمی از من صورت گرفت و به من این فرصت دست داد تا با مسئولان بسیاری در عربستان دیدار کنم.


وی درباره توافق هسته‌ای ایران گفت: پاریس طبیعتا خواهان دستیابی به توافق است اما می‌خواهیم که این توافق دارای ثبات باشد. ما تا ژوئن وقت داریم، این توافق تاکنون مثبت بوده است و هیچ کسی تا به حال به آن اعتراض نکرده است. چند نکته وجود دارد که توافقی در آن صورت نگرفته است که یکی از آن‌ها بررسی دقیق و اطمینان نسبت به این امر است که فعالیت‌های هسته‌ای ایران تهدید آمیز نباشد و موضوع دوم تحریم‌ها و شرایط اعمال آن‌ها است که اگر ایران به توافق پایبند نباشد ما بتوانیم تحریم‌ها را مجددا اعمال کنیم. ما تلاش می‌کنیم تا به راه حلی دست یابیم اما تاکنون راه حلی را به دست نیاورده‌ایم.


وزیر امورخارجه فرانسه درباره یمن نیز گفت: امیدواریم که ثبات به این کشور باز گردد و امیدواریم که راه‌حلی به دست آید که به «مشروعیت» در یمن احترام بگذارد و به این نزاع در این کشور که در نزدیکی عربستان است پایان دهد.


«فابیوس» درباره موضوع سوریه نیز گفت: ما چندین بار تاکید کرده‌ایم که «بشار اسد» رئیس‌جمهوری سوریه آینده این کشور نیست. داعش نیز آینده‌ای ندارد و راه‌حل این است که دولت وحدت ملی با حضور برخی اعضای نظام بدون «بشار اسد» و برخی از مخالفان تشکیل شود و همگان به تمامیت و حقوق همگانی تاکید داشته باشند. عربستان نیز در این زمینه تلاش می‌کند و ما امیدواریم که به نتیجه‌ای دست یابیم تا سوریه از این اوضاع خارج شود.


وزیر امورخارجه فرانسه درباره عراق نیز تصریح کرد: ما امیدواریم که دولت «حیدر العبادی» نخست‌وزیر عراق به همه تعهدات خود پایبند باشد و سیاستی را در پیش بگیرد که همه اقشار عراقی در آن در نظر گرفته شوند. فرانسه از عراق حمایت هوایی به عمل می‌آورد اما اگر بخواهیم داعش در این کشور از بین برود باید مردم در این امر مشارکت داشته باشند و مردم عراق تنها در صورتی در این زمینه مشارکت می‌کنند که مطمئن شوند که دولت طرفی را به حاشیه نمی‌کشاند.


وی درباره موضوع فلسطین نیز عنوان کرد: طرح‌هایی برای حل و فصل موضوع فلسطین به طرف‌های ذی‌ربط ارائه شده است. ما می‌دانیم که تنها راه حل تشکیل دو کشور است و صلح بدون عدالت معنی ندارد. فرانسه روابط خوبی با دو طرف دارد و ما در تلاشیم تا راه حلی حاصل شود.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته