دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
14 مهر 1395 - 15:54

رئیس جمهوری: قرن 21، قرن آسیا است

رئیس جمهوری با تأکید بر اهمیت قاره آسیا در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران، گفت: قرن بیست و یکم به تعبیری، قرن آسیا است و گسترش همکاری‌های آسیایی بویژه در زمینه‌های فرهنگی، علمی، تکنولوژیکی و اقتصادی برای ایران از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.
کد خبر : 123724

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری آنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، حجت‌الاسلام حسن روحانی روز چهارشنبه پیش از عزیمت به 3 کشور جنوب شرق آسیا در جمع خبرنگاران در فرودگاه مهرآباد در تشریح اهداف سفر به بانکوک به منظور شرکت در دومین اجلاس سران مجمع گفت‌و‌گوی ‏همکاری‌های آسیا، ACD، گفت: 34 کشور آسیایی عضو این مجمع مهم هستند و جمهوری اسلامی ایران نیز از سال 2004 و حدود 12 سال پیش به عضویت این مجمع در آمده است.


رئیس‌جمهوری گسترش همگرایی و همکاری کشورهای آسیایی و قرار گرفتن آسیا به عنوان یک شریک مهم در برابر سایر قدرت‌های اقتصادی جهان را از اهداف اصلی مجمع گفت‌و‌گوی ‏همکاری‌های آسیا، دانست و گفت: این مجمع در سال‌های اخیر عمدتاً به دنبال اهدافی در زمینه‌های آب، ارتباطات،امنیت غذایی، گردشگری، توسعه انسانی و توسعه پایدار متمرکز بوده و توسعه روابط در این حوزه‌ها بویژه در زمینه امنیت غذایی، آب و انرژی برای جمهوری اسلامی ایران بسیار حائز اهمیت است.


روحانی یادآور شد: ایران در عرصه‌های فرهنگی و گردشگری و علم و فناوری در قاره آسیا پیشتاز است و در سال جاری اجلاس وزیران گردشگری این مجمع در تبریز برگزار شده و در آینده نیز کشور ما میزبان اجلاس‌های دیگری خواهد بود.


وی گفت: در حاشیه اجلاس سران مجمع گفت‌و‌گوی ‏همکاری‌های آسیا، ملاقات‌های دوجانبه‌ای هم با مقامات تایلند برای گسترش هر چه بیشتر روابط دو کشور انجام خواهد گرفت.


رئیس‌جمهوری در ادامه با اشاره به اهداف سفر به ویتنام گفت: ویتنام از کشورهای مهم شرق آسیا بوده و در سال‌های اخیر تحولات مثبتی در عرصه‌های اقتصادی داشته است و روابط بسیار نزدیکی بین تهران و هانوی برقرار می‌باشد و در این سفر به دنبال توسعه روابط تهران – هانوی در همه زمینه‌ها به ویژه صدور خدمات فنی و مهندسی به این کشور هستیم.


روحانی همچنین درباره اهداف سفر به مالزی گفت: مالزی از کشورهای مهم آسیایی و اسلامی است و از دیرباز روابط خوبی بین دو کشور برقرار بوده گرچه در سال‌های اخیر به دلایل مختلف روابط دو کشور به مانند سابق نبوده لذا در این سفر به دنبال بازسازی و گسترش سطح مناسبات و همکاری‌های دو کشور بویژه در عرصه‌های علمی، فرهنگی، اقتصادی و فناوری هستیم و در جریان این سفر همچنین مسایل مربوط به دنیای اسلام و منطقه مورد بحث و تبادل نظر قرار خواهد گرفت.


رئیس‌جمهوری اضافه کرد: در هر سه کشور نشست‌هایی نیز با فرهیختگان، علمای اسلام و ایرانیان خواهیم داشت.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته