دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
کارشناس بازار نفت:

روسیه از سهم ایران در بازار نفت حمایت خواهد کرد

به گفته یک کارشناس نفتی مواضع روسیه در بازار نفت متمایل به ایران است زیرا این دو کشور در مناسبات بین‌المللی نیز نگاه مشترک دارند.
کد خبر : 123677

آلبرت بغازیان،‌کارشناس بازار نفت در گفتگو با خبرنگار اقتصادی آنا با بیان این مطلب گفت: روسیه از نظر سیاسی و مسائل منطقه‌ای به ایران نزدیک است و در خصوص سهم نفت ایران نیز در بازار از این کشور حمایت خواهد کرد.


وی با اشاره به اینکه روسیه در بازار امروز به دنبال تقویت حضور خود در بازار گاز اروپاست،‌ ادامه داد:‌ در واقع این کشور می‌خواهد با این وسیله اهرم فشاری در تصمیمات بین‌المللی داشته باشد.


این کارشناس بازار نفت افزود: با توجه به توافق اوپک در الجزایر با هدف کاهش تولید نفت،‌ روسیه نیز تولید نفت خود را کاهش خواهد داد زیرا برای این کشور مهم است تا از نظر سیاسی امتیازاتی را بگیرد و کاهش درآمد بر اثر کاهش چند صد هزار بشکه‌ای نفت برای این کشور چندان قابل اهمیت نخواهد بود.


بغازیان تصمیم اوپک مبنی بر کاهش تولید را کم سابقه دانست و ادامه داد: چنین تجربه‌ای در تاریخ اوپک کمتر دیده شده و در گذشته بیشتر به این شکل بوده که اقتدار ایران و روابط حسنه با عربستان سهمیه‌ها را مشخص می‌کرد و اگر عضوی نمی‌توانست سهم خود را در بازار تامین کند،‌ عربستان آن مقدار نفت را پر می‌کرد.


این اقتصاددان افزود: اما اکنون شرایط کاملا تغییر کرده و کشورها بدون توجه به سهمیه اوپک تولید می‌کنند.


وی با اشاره به اینکه ایران هیچ گاه از سهمیه خود استفاده نکرده،‌گفت: این امر باعث شده تا ایران نتواند سهم خود را در سال‌های اخیر در بازار داشته باشد اما اکنون با بالا رفتن ظرفیت تولید خود و مستثنی شدن این کشور از طرح فریز نفتی می‌تواند نقش خود را در بازار باز پس گیرد.


این کارشناس بازار نفت افزود: از سوی دیگر مازادی که در بازار وجود دارد به نقش اوپک لطمه زده است و این توافق می‌تواند به بازآفرینی نقش کارتل نفتی کمک کند.


وی ادامه داد: اما اگر روابط سیاسی ایران و عربستان بهبود پیدا کند، می‌توان امیدوار بود تا با کنار گذاشتن اختلافات، به منافع مشترک خود دست پیدا کنند.


بغازیان با اشاره به اینکه عربستان همواره به دنبال آن است که در مناسبات خود امتیاز بگیرد،‌ گفت:‌ اتفاقات عربستان به نوعی است که این کشور به ایجاد توازن در بازار و افزایش قیمت نفت تمایل دارد.



انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب