دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
24 فروردين 1394 - 09:37

تحلیلگران اسرائیلی: «اردوغان» می‌خواهد میانجی ایران و عربستان باشد

تحلیلگران امور سیاسی و راهبردی اسرائیل با کنجکاوی سفر رئیس‌جمهوری ترکیه به ایران را تحلیل و بررسی کردند.
کد خبر : 12366

به‌گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا به‌نقل از شبکه خبری «العالم»، «حیزی سیمانطوف» تحلیلگر امور سیاسی و کارشناس امور راهبردی درباره سفر «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهوری ترکیه به ایران در گفت‌وگو با کانال 10 تلویزیون اسرائیل گفت: اردوغان نقش میانجی میان ایران و کشورهای عربی به رهبری عربستان را ایفا می‌کند.


وی افزود: ایرانی‌ها به وسیله اردوغان و دیگر طرف‌ها پیام‌هایی را ارسال کرده‌اند که مفاد آن صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران است.


«بار شم اور» دیگر تحلیلگر امور سیاسی کانال 10 تلویزیون رژیم صهیونیستی درباره سفر «اردوغان» به تهران اظهار کرد: اردوغان به دنبال تحقق رؤیای گاز آناتولی است. وی به دنبال انتقال گاز از منابع سرشار آن در منطقه به اروپا است. ترکیه و جمهوری آذربایجان اکنون در این زمینه همکاری گسترده‌ای دارند.


وی تاکید کرد: اردوغان به دنبال پیوستن ایران به پروژه انتقال گاز به اروپا است. ایرانی‌ها در این زمینه سهام‌ شرکت‌های ترکیه‌ای فعال در این پروژه را خریداری کرده‌اند.


این تحلیلگر امور سیاسی اسرائیل افزود: ترک‌ها به‌دنبال گسترش حجم تعامل تجاری خود با ایران از 14 میلیارد دلار در سال به 30 میلیارد دلار هستند.


وی خاطرنشان کرد: ترکیه در تعامل با ایران تاکتیک دیپلماسی را در پیش گرفته است. مسئولان این کشور می‌گویند از ارزش‌های ملی خود چشم‌پوشی نمی‌کنند و در عین حال منافع اقتصادی خود را نیز در نظر دارند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته