دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

کارگاه‌های پروژه «بدن و اشیا» امروز در تالار قشقایی به کار خود پایان می‌دهد + تصاویر

برگزاری کارگاه «زمان و مکان در هم‌نشینی بدن و اشیا» توسط فرهاد مهندس‌پور، از سری کارگاه‌های پروژه «بدن و اشیا» محصول گروه تئاتر «زا»، در روزهای دوشنبه و سه‌شنبه هفته جاری با استقبال هنرجویان و دانشجویان تئاتر روبه‌رو شد.
کد خبر : 123518

به گزارش گروه فرهنگی آنا و به نقل از روابط‌عمومی گروه، هنرجویان و دانشجویان تئاتر از کارگاه دو روزه «زمان و مکان در هم‌نشینی بدن و اشیا»،که توسط فرهاد مهندس‌پور در تالار قشقایی تدریس می‌شد، استقبال گسترده‌ای به عمل آوردند. با این‌حال،گروه تئاتر «زا» امروز چهارشنبه با برگزاری آخرین کارگاه آموزشی خود در تالار قشقایی توسط عبدالرضا قراری، به کار خود پایان می‌دهد.


نخستین جلسه از کارگاه دو روزه استاد مهندس‌پور، ساعت 16 روز دوشنبه 12مهرماه در مرکز مطالعات اجرایی قشقایی مجموعه تئاترشهر برگزار شد،که فرهاد مهندس‌پور ابتدا به بیان تعاریفی از معنای زمان و مکان و گفت‌وگو درباره آن با هنرجویان پرداخت. او در ادامه با توضیحاتی در مورد نظریات نظم و بی‌نظمی در جهان، بیان کرد ما برای بازیگری تئاتر نیازمند جزییات هستیم، زیرا با این جزییات وارد منطقی دیگر می‌شویم.


مهندس‌پور پس از بحث‌های تئوری از هنرجویان کارگاه خواست به صحنه بیایند تا بخش عملی کارگاه را آغاز بکنند، که تا انتهای جلسه ادامه داشت. در این بخش هنرجویان با تمرین‌های تمرکز و بدن با مفهوم بخش دوم عنوان کارگاه، یعنی «شی‌ءشدگی» آشنا شدند. مهندس‌پور در جریان این تمرین‌ها گوشزد کرد وقتی بدن از کارکرد خود خارج شود، می‌تواند به سمت شیء‌شدن پیش برود.


همچنین پروژه «بدن و اشیا»،که از روز یکم مهرماه به سرپرستی بابک دقیقی در تالار قشقایی کار خود را آغاز کرده بود،کارگاه‌های متنوعی را با حضور اساتید بنام تئاتر در برمی‌گرفت و همه کارگاه‌ها با اقبال عمومی علاقه‌مندان به تئاتر مواجه شدند.


در کارگاه «زیست‌شناسی بازیگری»، امیر دژاکام به ارائه مفهوم «فهم بازیگر از لحظه نمایشی و نحوه ارائه آن موقعیت به تماشاگر» پرداخت و درباره تاثیرگذاری حواس پنجگانه انسان بر ذهن که باعث بیداری تخیل می‌شود، سخن گفت.


در کارگاه «روش‌های مواجهه با نمایشنامه» نیز فارِس باقری توضیح داد: «متن به یک موجود زنده شباهت دارد و هنگام مواجهه با متن بهتر است بدون پیش‌فرض و داشتن تحلیل از پیش تعیین‌شده، در باب سبک، روانشناسی و ساختار با یک متن نمایشی مواجه شد، زیرا این پیش‌فرض‌ها پیشنه‌ای از متن به ما می‌دهند و این پیشینه راه پیش‌برنده برای درک کامل متن نیست.»



کارگاه‌های دیگری که در جریان پروژه آموزشی «بدن و اشیاء» برگزار شد، به این شرح بودند:


کارگاه ترکیب‌بندی، بدن‌مندی و اجرا (بابک دقیقی)، کارگاه زیست‌شناسی بازیگری (امیر دژاکام)، کارگاه روش‌هالی مواجهه با نمایشنامه (فارس باقری)، کارگاه آشکارسازی بدن و اشیا، پنهان‌سازی با کلمات (محمد چرم‌شیر)، کارگاه مفهوم بدن فراروزمره در اندیشه‌های یوجینیو باربا (یدالله آقاعباسی)، بدن به مثابه شیء در مواجهه با مدرنیته، رویکردی باستان‌شناختی (لیلا پاپلی)، بازیگر، بدن و شبکه‌ای از اشیا (لیلا پاپلی و بابک دقیقی)، شیء‌شدگی بدن و ویرانگی (لیلا پاپلی و بابک دقیقی)، زمان و مکان در هم‌نشینی اشیا (فرهاد مهندس‌پور)، شیء و اجرا (عبدالرضا قراری).


در خلال برگزاری این کارگاه‌ها، نمایش «روایت عاشقانه» با کارگردانی بابک دقیقی و به عنوان نمونه‌ای اجرایی آموزش‌های کارگاه‌ها، از 29 شهریور تا 14 مهرماه در تالار قشقایی اجرا شد. این نمایش با نگاهی آزاد به نمایشنامه «روایت عاشقانه‌ای از مرگ در ماه اردیبهشت» نوشته محمد چرم‌شیر و تمرکز بر پژوهش «بدن و اشیا» تولید شده بود.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته