دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
وزیر نفت اعلام کرد:

نیاز 100 میلیارد دلاری صنعت نفت برای توسعه میادین / وزارت نفت پول مفت به کسی نمی دهد

به گفته وزیر نفت توسعه و افزایش ضریب بازیافت میادین هیدروکربوری در کشور به 100 میلیارد دلار سرمایه نیاز دارد .
کد خبر : 123297

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی آنا، ‌بیژن زنگنه امروز در مراسم امضای HOA مابین شرکت ملی نفت ایران و شرکت توسعه صنعت نفت و گاز پرشیا (متعلق به ستاد فرمان اجرایی حضرت امام(ره)) با بیان این مطلب گفت:‌ اکنون 60 مخزن در مناطق نفتخیز جنوب وجود دارد که نیازمند طرح است و در مجموع باید برداشت حداکثری از میادین در دستورکار قرار گیرد.


وی با اشاره به اینکه سی و اندی سال در افزایش بازیافت تغییر محسوسی را شاهد نبوده‌ایم،‌ ادامه داد: افزایش بازیافت میادین نفتی باید به یک خواست ملی تبدیل شود.


زنگنه به قراردادی که امروز به امضا رسید، اشاره کرد و گفت: ‌امروز مفاهیم اصلی قرارداد به امضا می‌رسد و به دنبال آن قرارداد نهایی تا چند ماه آینده آماده خواهد شد.


وی با اشاره به اینکه تصویب متن قرارداد جدید نفتی طولانی شد، ‌افزود:‌ بنابراین متن اصلی قرارداد هنوز آماده نیست، از سوی دیگر هر قرارداد پیوست‌های خاص خود را دارد. بنابراین برای سرعت بخشیدن به کار،‌ امروز مفاهیم اصلی قرارداد (HOA) به امضا رسید که شامل سود و دستمزد پیمانکاران،‌ زمان اجرای برنامه و چارچوب اصلی کار می‌شود.


زنگنه ادامه داد: با وجود آن که برخی منتقدین ایجاد شرکت‌های E&P(شرکت استخراج و اکتشاف) را باعث تضعیف شرکت ملی نفت می‌دانستند اما با ایجاد این شرکت‌ها ‌و حتی انتقال بهره‌برداری بدون مالکیت بر مخزن، می‌توانیم شرکت‌های قوی در کشور داشته باشیم.


به گفته وزیر نفت ایران با وجود سابقه بیش از 100 سال در صنعت نفت، هنوز یک شرکت E&P ندارد و همین امر باعث شده که کشورهای دیگر بتوانند از منابع نفتی ایران درآمد داشته باشند.


وی ادامه داد: ‌با توجه به این اهمیت، اکنون شرکت‌های E&P در حال شکل‌گیری هستند و با اغماض می‌توان گفت اکنون در صنعت نفت 8 شرکت وجود دارند که با کمک وزارت نفت می‌توانند در این حوزه فعالیت کنند.


زنگنه یکی از اهداف قالب جدید قراردادهای نفتی را تقویت شرکت‌های E&P ایرانی عنوان کرد و گفت: در دوره‌های قبل شرکت‌های ایرانی به عنوان پیمانکاران عمومی فعالیت می‌کردند و کم کم توانستند به شرکت‌های دانش بنیان تبدیل شوند، در خصوص شرکت‌های E&P نیز می‌توان امیدوار بود با رشد آنها توان فعالیت در خارج از کشور برایشان فراهم شود.


وی افزود: در این صورت شاهد آن خواهیم بود که شرکت‌های ایرانی توان صادرات خدمات‌ "های تک" به خارج از کشور را خواهند داشت.


وزیر نفت ادامه داد: به منظور انتقال تکنولوژی به کشور،‌ هیچ قرارداد خارجی بدون حضور شریک تجاری به امضا نخواهد رسید.


زنگنه همچنین به امضای قرارداد مستقل با شرکت‌های E&P ایرانی به طور مستقل اشاره کرد و گفت: با این کار شرکت‌های ایرانی تقویت می‌شوند البته در این قراردادها شرط داشتن شریک خارجی برای ایرانیان وجود دارد.


وی گفت:‌ در این قرارداد نیز باید شرکای خارجی مشخص شوند و همچنین منابع مالی مورد نیاز توسط شرکت توسعه صنعت نفت و گاز پرشیا تامین شود.


وزیر نفت هدف اصلی از امضای این قراردادها را افزایش ضریب بازیافت 4 میدان عنوان کرد و افزود: همان گونه که برداشت مناسب از میادین مشترک به یک دغدغه ملی تبدیل شده است،‌ افزایش ضریب بازیافت نیز مورد توجه ویژه قرار گیرد.


وی ادامه داد:‌ 600 میلیارد بشکه نفت درجا در شرق کارون وجود دارد اما فقر و بیکاری در این مناطق بسیار زیاد است.


زنگنه گفت:‌هزینه فعالیت در قالب قرارداد جدید نفتی به صورت مشروط پرداخت می شود و تا زمانی که شرکت ها به تعهدات خود عمل نکنند هیچ پولی پرداخت نخواهد شد.


وی افزود: در واقع باید ابتدا درآمدی تولید شود تا از محل آن،‌ اصل ،‌فرع و پاداش شرکت ها را پرداخت کنیم.


وزیر نفت ادامه داد: وزارت نفت پول مفت به کسی نمی دهد و شرط پرداخت قرارداد رسیدن به توان تولید نفت خواهد بود.


زنگنه در پایان گفت:‌ تمامی شرکت های ایرانی که تایید صلاحیت شده اند در صورت داشتن توان مالی و شریک خارجی می توانند در این زمینه فعالیت داشته باشند.




انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته