دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
13 مهر 1395 - 14:50

واکنش کاخ سفید به تعلیق یک جانبه توافق ذخایر پلوتونیوم از سوی روسیه

سخنگوی کاخ سفید گفت: « متاسفانه تعلیق یک‌جانبه اجرای توافق ذخایر پلوتونیوم هم مایه ناامیدی است. این موضوع سبب انزوای بیشتر روسیه در جامعه بین‌المللی می‌شود. موضوع توافق ذخایر پلوتونیوم اولویت‌های مشترکی را بین دو کشور ایجاد کرده بود.»
کد خبر : 123296

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا به نقل از خبرگزاری صداوسیما، جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید درباره روابط آمریکا و روسیه گفت: «ما از ابتدا این موضوع را به طور شفاف اعلام کرده‌ایم که روابط ما با روسیه روابط کاملا پیچیده‌ای است. این موضوع سبب پیشبرد اهداف هر دو کشور در عرصه‌های مختلف شده است.»


او ادامه داد: «برای مثال شما شاهد موفقیت سیاسی ما در جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح اتمی بودید. این موضوع بدون نقش سازنده‌ای که روسیه در آن مذاکرات ایفا کرد ممکن نبود. این نشان‌دهنده اهمیتی است که روسیه برای موضوع ان‌پی‌تی قائل است. آنها تبعات این موضوع بر امنیت ملی خود را به خوبی درک می‌کنند. آمریکا و روسیه توانسته‌اند که تلاش‌های خود را برای منزوی کردن کره شمالی یکپارچه کنند. این تلاش‌ها به خاطر اقدامات بی‌ثبات‌کننده کره شمالی در شبه جزیره کره صورت گرفت. این موضوع سبب تقویت مواضع ما در مقابله با یک موضوع دشوار شد.»


جاش ارنست تأکید کرد: «ما همچنین درباره اینکه چگونه آمریکا و روسیه درباره تحویل زرادخانه شیمیایی بشار اسد در سوریه با هم همکاری کردند بارها صحبت کرده‌ایم. این توافق بدون همکاری و تعامل موثر آمریکا و روسیه با هم ممکن نبود.»


وی در عین حال خاطرنشان کرد: «به هرحال ما درباره برخی از تصمیمات روسیه در داخل سوریه و همچنین در خصوص اوکراین ناامید شده‌ایم. متاسفانه تعلیق یک‌جانبه اجرای توافق ذخایر پلوتونیوم هم مایه ناامیدی است. این موضوع سبب انزوای بیشتر روسیه در جامعه بین‌المللی می‌شود. موضوع توافق ذخایر پلوتونیوم اولویت‌های مشترکی را بین دو کشور ایجاد کرده بود. ما امیدواریم که روسیه این موضوع را تشخیص دهد و تعهداتی را که در این باره داشته است، پیگیری کند.»



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته