دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
13 مهر 1395 - 13:47

کدام داروها باعث افزایش قند خون می‌شود؟

کارشناس تجویز و مصرف منطقی دارو دانشگاه علوم پزشکی همدان عنوان کرد: بعضی از داروها می‌تواند باعث ایجاد یا تشدید بالا رفتن قندخون شود که این داروها باید با احتیاط فراوان در افراد دیابتی مصرف شود.
کد خبر : 123292

یه گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، دکتر مجید حنیفه گفت: دیابت یک بیماری مزمن است که با کمبود نسبی یا نبود انسولین (هورمون تنظیم کننده قند خون در بدن) مشخص می‌شود.


وی افزود: مشخصات بالینی این بیماری شامل عدم تحمل به گلوکز و بالا رفتن قند خون، اختلال در سوخت و ساز چربی‌ها و پروتئین‌ها در بدن است و تداوم این اختلالات در طولانی مدت می‌تواند موجب عوارض چشمی، کلیوی، عصبی و عروقی شود.


به گفته حنیفه، مصرف منظم داروهای پایین آورنده قند خون در رفع این اختلالات و پیشگیری از بروز عوارض احتمالی موثر است.


کارشناس تجویز و مصرف منطقی دارو دانشگاه علوم پزشکی همدان درباره اینکه خود داروها نیز می‌تواند در پیدایش دیابت یا تشدید آن نقش داشته باشد، اظهار کرد: بعضی از داروها می‌تواند باعث ایجاد یا تشدید بالا رفتن قندخون شود که این داروها باید با احتیاط فراوان در افراد دیابتی مصرف شود.


وی کورتیکواستروئیدها به ویژه دگزامتازون، داروهای ضدجنون مانند الانزاپین، بعضی از داروهای ضد ایدز، داروهای سوکوبگر سیستم ایمنی(سیکلوسپورین، تاکرولیموس)، نیاسین، داروهای ضدفشارخون (مانند هیدروکلروتیازید، پروپرانولول، آتنولول، متوپرولول،..) و فنی تویین را از مهم‌ترین این داروها برشمرد.


حنیفه تاکید کرد: در صورت ضرورت مصرف یکی از این داروها به تشخیص پزشک معالج در این گروه بیماران، قندخون باید به طور مرتب پایش شده و ممکن است افزایش دوز داروهایی ضد دیابت ضروری باشد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
نظرات بینندگان ۰ نظر
حسین پرواره
France
جمعه ۲۵ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۱:۴۶
۰
باسلامدیابت نوع دودارم قندبالای چهارصده چندروزبستری بودم بخاطرزخم زیرپام ولی حالاانسولین توجیوتزریق میکنم بازهم قندم پایین نمیادلطفا راهنمایی کنید
هلدینگ شایسته