دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
13 مهر 1395 - 13:02

عفو بین‌الملل: ایران پنجمین کشور در میزبانی از پناهجویان جهان است

یک گروه حقوقی، دولت‌های ثروتمند را متهم به بی‌اعتنایی به بحران پناهجویی کرد. این گروه همچنین گفته است که بیشترین پناهجویان جهان به ترتیب در کشورهای اردن، ترکیه، پاکستان، لبنان و ایران قرار دارند.
کد خبر : 123278

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا به نقل از وب‌سایت انگلیسی الجزیره، سازمان عفو بین‌الملل با متهم کردن دولت‌های ثروتمند به بی‌اعتنایی به بحران پناهجویی که منجر به تشدید این بحران شده است، گفت: «ده کشوری که تنها 2.5 درصد از اقتصاد جهان را به خود اختصاص داده‌اند، میزبان نیمی از پناهجویان جهان هستند.»


بر اساس گزارشی که روز سه‌شنبه منتشر شد، سازمان عفو بین‌الملل با اشاره به اینکه شرایط ناکافی در کشورهای اصلی میزبان پناهجویان خیلی از آنها را ناچار کرده است خطرات سفر به اروپا و استرالیا را پذیرا باشند، اعلام کرد که سهم نابرابر (پذیرش پناهجویان) باعث تشدید مشکل جهانی پناهجویان شده است.


این گروه مستقر در لندن اعلام کرده است که 56 درصد از 21 میلیون پناهجوی دنیا که همه آنها از کشورهای خاورمیانه، آفریقا و جنوب آسیا بودند تنها از سوی 10 کشور میزبانی می‌شوند.


اردن که بیش از 2.7 میلیون پناهنده را پذیرا شده است، بیشترین تعداد پناهجویان را میزبانی می‌کند. بعد از اردن، ترکیه با بیش از 2.5 میلیون نفر، پاکستان 1.6 میلیون و لبنان با بیش از 1.5میلیون پناهجو بیشترین تعداد پناهجویان را دارند.


شش کشور دیگر بعد از آنها ایران، اتیوپی، کنیا، اوگاندا، جمهوری دموکرات کنگو و چاد هستند.


صالح شتی ، دبیر کل سازمان عفو بین‌الملل گفت: «تعدادی از کشورها مجبور به اقدامات بیشتری در این راستا هستند چرا که آنها در همسایگی بحران قرار دارند.»


او افزود: «چنین موقعیتی میلیون‌ها نفر از مردم جنگ‌زده را که از کشورهایی مانند سوریه،‌ عراق، افغانستان و سودان جنوبی فرار کرده‌اند در معرض موقعیت ناپایدار و نابسامانی قرار می‌دهد.»





انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته