تجمع خودجوش یعنی این...!+ تصاویر
به گزارش گروه رسانههای دیگر خبرگزاری آنا عصرایران توضیح داد، به این معنی که وقتی گفته میشود تجمع خود جوش بوده، یعنی نبوده و سازمان یافته و هدایت شده بوده است!
این تجمعهای خودجوشگاه برای کشور و دیپلماسی بسیار پرهزینه است و برخی تا سالها اثرات خود را باقی میگذارند. کما اینکه تجمع در مقابل سفارت انگلستان در تهران به ورود آنان به محوطه که بر خلاف پروتکلهای بین المللی و توام با خشونت بود به وارد کردن خسارت و قطع روابط انجامید.
تجمعی اما خود جوش است که افرادی از گروهها و سلیقههای مختلف و نه به صورت هدایت شده و سازمان یافته و در اعتراض به یک موضوع حاضر شوند و در تصاویر این تنوع و هدایت ناشدگی به چشم بیاید.
کافی است خوب دقت کنیم که در پایان مراسم آیا افراد با اتوبوس و ون به سازمان خود برگردانده میشوند یا متفرق میشوند و یا با وسایط شخصی یا تاکسی و اتوبوس و مترو یا حتی پای پیاده سراغ کار و درس و زندگی یا گرفتاری یا استراحت خود میروند.
این تنوع هم واقعا باید طبیعی باشد نه اینکه به صورت باورناپذیریگاه تصاویر افرادی با ظاهر یا پوشش متفاوت هم منتشر شود تا این ابهام را بزدایند و بگویند سازمان دهی شده نبوده است.
با این وصف، میتوان تجمع ۵۰۰ نفری مقابل سفارت عربستان سعودی در تهران در روز شنبه ۲۲ فروردین را خود جوش دانست و کافی است به تصاویر نگاه کنید. از هر طیفی چهرهای مشاهده میشود و این چینش هم طبیعی به نظر میرسد و از اتوبوس و هدایت سازمانی هم خبری نیست.
انگیزهها البته متفاوت است. غالبا از خبر تعرض و تجاوز به دو نوجوان در فرودگاه جده شوکه و خشمگین شدهاند. انگیزه برخی هم که با گفتمان رسمی هم سوترند البته ایدیولوژیک وسیاسی و ابراز انزجار از حمله عربستان سعودی به یمن بوده و طبعا این گروه از جانب رسانهها و نهادهای رسمی بیشتر تبلیغ شدند.
شماری هم البته پای هر تجمع و اعتراضی هستند که متوجه کشورهای عربی باشد و چون مشکل تاریخی با اعراب دارند یا احساس میکنند که دارند نه تنها در تجمعهای اعتراضی که مسابقه فوتبال هم باشد حاضرند. همین چهارشنبه گذشته دیدیم که ورزشگاه آزادی در مسابقه پرسپولیس با النصر مالامال از جمعیت شد و چون این اتفاق تنها در دیدارهای ملی و باشگاهی با کشورهای عربی و خصوصا عربستان سعودی رخ میدهد میتوان نتیجه گرفت که انگیزههای فرافوتبالی همگاه در کار است.
به لحاظ مذهبی نیز سنت گراترین افراد که وهابیت را قرائت انحرافی از اسلام میدانند پای ثابت اعتراض هستند. این تنوع که شامل مذهبیترین و نیز باستان گراترین افراد و در عین حال واکنش ملی و عاطفی به خبر مشمئز کننده تعرض به دو نوجوان میشود این امکان را فراهم میسازد که از تجمع شنبه به عنوان «خودجوش» یاد کنیم و بیآنکه ذرهای قصد طعنه در میان باشد بگوییم: خود جوش یعنی این.
خوب به چهرهها نگاه کنید. از همه طیف و تیپی هستند. هم با پوشش چادر هم با روسری. مثل همان که در خیابانها و هر روزه میبینیم و نه دستچین و گزینش شده و شبیه مصاحبههای تلویزیونی با تیپهای مشابه که مثلا در مصاحبههای انتخاباتی همه میگویند رای میدهیم ولی بعد آمارهای رسمی از مشارکت ۶۰ درصدی حکایت میکند و یعنی اگر مصاحبهها فراگیر بود قاعدتا از هر سه نفر حتما یکی باید نظر متفاوت میداشت اما ندارد.
اگر بخواهیم جنبه فکری و تعلق خاطر فرهنگی هم بدهیم هم ملی گراهایی که با کشورهای عربی مشکل دارند دیده میشوند و هم کسانی که به لحاظ مذهبی وهابیت را برنمی تابند.
هم افرادی که انگیزه اصلیشان سیاسی است و تجاوز عربستان به یمن را برنمی تابند و حامی شیعیان حوثی هستند و البته انگیزه غالب و وجه عاطفی قضیه قطعا همان جریحه دار شدن احساسات عمومی از خبر تجاوز دو مامور و دو شرطه سعودی به دو نوجوان ایرانی در فرودگاه جده است چون واقعا برخورنده بود و برد رسانهای هیچ خبری تا این اندازه نیست.
نگاه کنید. نه از اتوبوسهای منتقل کننده خبری هست نه ازتیپهای یک شکل. نه یک طیف سنی خاص نه اصرار بر آنکه خود را دانشجو بنامند یا بدانند.
جمعیت زیادی البته نیست چون صبح شنبه و روز کاری است و شاید از ۵۰۰ نفر هم فراتر نرود. اما واقعا خود جوش است. چون وقتی میگوییم «مردم» باید طیفها و تیپها و پوششهای مختلف را شامل شود و حتی شاید گروههای متفاوت سنی را و هنگامی که میگوییم «خود جوش» یعنی خود جوشیده باشد و بیهماهنگی و هدایت و سازماندهی بیرونی و طبعا هر یک یا هر چند نفر یک گروه یا تفکر را نمایندگی میکنند و در کوی و خیابان و تاکسی و مترو هم شبیه نظرات آنان را بشنویم نه آنکه از فضای کلی جامعه صدایی شنیده شود و عدهای اما به نام همان مردم و با داعیه خودجوشی تجمع کنند با فضای کلی جامعه.
انتهای پیام/