دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

تبعات بازی نکردن با کره‌جنوبی

برگزاری یکی از حساس‌ترین مسابقات تیم‌ملی ایران در مقدماتی جام‌جهانی در روز تاسوعای حسینی حرف و حدیث‌های زیادی را به وجود آورده، درحالی‌که به نظر می‌رسد مسئولان خیلی دیر به فکر چاره‌اندیشی برای تغییر زمان یا مکان این مسابقه افتاده‌اند
کد خبر : 123207

به گزارش گروه رسانه های دیگر خبرگزاری آنا به نقل از شهروند، در فاصله یک هفته تا برگزاری این دیدار هنوز موافقان و مخالفان به نتیجه مشترکی دست پیدا نکرده‌اند.



تبعات انصراف چیست؟
یکی از پیشنهاداتی که در روزهای اخیر از سوی علما و برخی مقامات به فدراسیون فوتبال شده، انصراف تیم‌ملی ایران از دیدار با کره‌جنوبی است. این پیشنهاد که در تاریخ فوتبال ایران بی نظیر محسوب می‌شود، تبعات زیادی را برای فوتبال کشورمان به همراه خواهد داشت. مهدی تاج، رئیس فدراسیون فوتبال در روزهای اخیر اعلام کرد که فدراسیون نیز به فکر این موضوع افتاده اما مسئولان AFC پاسخ عجیبی به ایران داده‌اند. مرسوم‌ترین جریمه یک تیم از انصراف برای حضور در یک مسابقه باخت ٣ بر صفر در همان بازی است اما طبق گفته مهدی تاج، رئیس فدراسیون فوتبال AFC تأکید کرده در شرایطی که ایران از میزبانی کره‌جنوبی انصراف دهد، علاوه بر این بازی، در ٢ مسابقه بعدی هم ٣ بر صفر بازنده می‌شود؛ اتفاقی که عملا مانع صعود ایران به جام‌جهانی می‌شود. اگر اینطور نباشد هم باخت ٣ بر صفر مقابل کره‌جنوبی که یکی از اصلی‌ترین رقیبان ایران برای صعود به جام‌جهانی محسوب می‌شود، قطعا کار شاگردان کی‌روش را سخت‌تر خواهد کرد. علاوه بر نتیجه بازی، جریمه نقدی تا سقف ١٠‌هزار فرانک سوییس نیز می‌تواند یکی دیگر از جریمه‌های در نظر گرفته شده، برای ایران باشد که البته خیلی مهم نیست.
فدراسیون به دنبال راهکار
در صحبت‌های روزهای اخیر مسئولان فدراسیون تأکید بر انجام برگزاری این مسابقه مشاهده می‌شود اما آنها هم به دنبال راهکارهایی برای راضی کردن همه اقشار هستند. البته مهدی تاج و محمدرضا ساکت بارها در روزهای اخیر از مخالفت AFC و فدراسیون کره‌جنوبی برای تغییر زمان و مکان برگزاری این بازی خبر دادند اما بازهم تلاش‌ها ادامه دارد. ساکت در آخرین اظهارنظرش در واکنش به انتقادات صورت گرفته از سوی برخی از علما می‌گوید: «ما به همه دیدگاه‌ها احترام می‌گذاریم و در این خصوص فدراسیون فوتبال تصمیم‌گیرنده نیست. ما این موضوع را به نهادهای امنیتی، سازمان‌های مختلف و... اعلام کرده‌ایم و هر تصمیمی که نظام جمهوری اسلامی بگیرد، ما تابع هستیم. ضمن این‌که ساعت بازی را تغییر دادیم که از ساعت ٢١ آن را به ساعت ١٨ منتقل کردیم.»
عزاداری خلاف نیست
با این‌که رئیس فدراسیون فوتبال در یکی از برنامه‌های تلویزیونی اعلام کرده بود عزاداری و سر دادن شعارهای مذهبی در استادیوم برخلاف مقررات بین‌المللی است و جریمه‌هایی را برای ایران به دنبال دارد اما در بحث بین‌المللی مقررات به این شکل عنوان نشده است. فیفا مخالفتی با هر گونه شعار مذهبی ندارد، بلکه در صورتی جریمه رخ می‌دهد که این شعارها بر ضد یک شخص، ارگان یا ملیت باشد. شعارهای مذهبی که در محرم مرسوم است، قبلا نیز در استادیوم‌ها شنیده شده و به نظر نمی‌رسد مخالفتی با آنها از سوی فیفا وجود داشته باشد.
نظر یک کارشناس
مصطفی‌ هاشمی‌طبا، رئیس اسبق سازمان تربیت بدنی درباره مخالفت‌ها با برگزاری دیدار ایران و کره‌جنوبی در روز تاسوعا می‌گوید: «من ابتدا تصور می‌کردم که اگر در این مسابقه شرکت نکنیم، فقط همان بازی نتیجه‌اش ٣ بر صفر به سود حریف می‌شود اما اینطور که شنیدم تبعات دیگری هم برایمان دارد. شاید اگر اینطور نبود، می‌توانستیم از این یک بازی به‌خاطر اعتقادات دینی خود بگذریم اما با وضع فعلی در صورت حاضر نشدن در بازی با کره، شانس صعود به جام‌جهانی را از دست می‌دهیم. من در جریان مذاکرات فدراسیون نیستم اما مطمئنا با جوی که در AFC وجود دارد، با این درخواست مخالفت می‌شود.»


وی همچنین می‌افزاید: «این تجربه را قبلا داشتیم و استقلال در چنین ایامی در آسیا بازی کرده اما آن مسابقه روز یازدهم محرم بود. حالا این‌که علما چه حکمی برای بازی کردن در شب عاشورا می‌دهند را نمی‌دانیم. مطمئنا مردم خودشان این فرهنگ را دارند که بعد از گلزنی در روز تاسوعا شادی نکنند و همه آنهایی که به استادیوم می‌آیند، سینه‌زن امام حسین(ع) هستند اما از نظر شرعی من نمی‌توانم اظهارنظر کنم.»
تکلیف چیست؟
در فاصله یک هفته تا برگزاری دیدار ایران و کره‌جنوبی هنوز تکلیف آن مشخص نیست اما مهدی تاج روز گذشته خبر داد که وزارت ورزش در واکنش به نامه آیت‌الله یزدی درحال بررسی موضوع است. باید دید در یک هفته باقی مانده، مسئولان کشور چه تصمیمی در قبال برگزاری این مسابقه می‌گیرند، اگرچه به نظر می‌رسد با یک فرهنگ‌سازی مناسب می‌توان این تهدید را تبدیل به یک فرصت برای عزاداری باشکوه در ایام محرم کرد.



انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب