دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
23 فروردين 1394 - 16:44
حاشیه‌نویسی آنا از همایش بزرگداشت همسر امام خمینی(ره)

از اشک‌های سید حسن تا گلایه‌‌های سیاسی آیت‌الله

در بزرگداشت بانوی انقلاب، هرچند که نوه او، سید حسن خمینی، بارها اشک‌هایش جاری شد اما برای اولین بار به نقش این بانوی گرانقدر در انقلاب اسلامی توجه ویژه‌ای شد.
کد خبر : 12308

گروه سیاسی ـ نخستین همایش گرامیداشت «بانوی انقلاب اسلامی؛ خانم خدیجه ثقفی» در حالی امسال در محل سالن اجلاس سران برگزار شد، که شش سال از درگذشت وی می‌گذرد و به گفته حمید انصاری، دبیرکل این همایش، هر سال بیت امام برای آنکه نوروز مردم را عزا نکنند، از برگزاری مراسم سالگرد برای همسر امام خمینی(ره) امتناع می‌کردند.


خانم خدیجه ثقفی سال 88، درست در اولین روز از جشن نوروز درگذشت و از آن سال تاکنون، مراسمی برای سالگرد و بزرگداشت وی برگزار نشده است.


اما امسال‌، به جهت قرار گرفتن میلاد حضرت فاطمه زهرا(س) در فروردین‌ماه، همایشی برای نکوداشت و تقدیر از نقش همسر امام در انقلاب اسلامی، برگزار شد؛ همایشی که میزبان جمع کثیری از مقامات کشوری و لشکری بود و با استقبال عموم مردم و قشرهای فرهنگی جامعه نیز از جمله معلمان و دانشجویان همراه بود.


در این مراسم حجت‌الاسلام محمدی گلپایگانی مسئول دفتر مقام معظم رهبری نیز به نیابت از رهبر انقلاب حضور یافت.


در ابتدای همایش، حمید انصاری، قائم مقام مؤسسه نشر و تنظیم آثار امام خمینی(ره) با ارائه گزارشی از روند این مراسم از شهیندخت ملاوردی معاون رئیس‌جمهوری و حجت‌الاسلام سید حسن خمینی برای حضور در جایگاه ریاست برنامه دعوت کرد. سید حسن خمینی یادگار امام بعد از سخنانی در مورد فضایل بانو ثقفی، از رئیس جمهوری برای ایراد سخنرانی دعوت کرد.


حسن روحانی در میان سخنان خود وقتی به مسئله امر به معروف و نهی از منکر پرداخت و گفت که جایگاه این امر مهم به خیابان و چند فرع تنزل پیدا کرده است، با تشویق حضار مواجه شد.


روحانی در پایان صحبت‌های خود ضمن فرستادن درود بر امام خمینی(ره) و همسر ایشان، سید حسن خمینی را فخر علما و فضلا خواند و وی را افتخار حوزه علمیه قم دانست.


در بخش بعدی برنامه، مقاله‌هایی با موضوع نقش و جایگاه بانو ثقفی ارائه شد. همچنین کلیپی از دیدارهای دست‌اندرکاران برگزاری همایش با یاران امام، مراجع تقلید و روحانیون برجسته به نمایش درآمد که تصاویری از دیدار با رئیس دولت اصلاحات و آیت‌الله صانعی داشت؛ پخش این تصاویر در سالن همایش، بارها با تشویق حضار همراه بود.


لازم به ذکر است که پخش این کلیپ که یادآور خاطرات امام(ره) و همسر گرانقدر ایشان بود، احساسات حضار را برانگیخت و موجب شد چند بار صدای هق‌هق گریه حضار از سالن شنیده شود. سید حسن خمینی یادگار امام(ره) نیز با چشمانی گریان این کلیپ را تماشا می‌کرد.


افشین علاء از شاعران مشهور کشورمان در این همایش، ابتدا شعری را در وصف خانم ثقفی همسر امام(ره) خواند و در آن به مصرعی اشاره کرد که «از مادر بزرگ، پسر می‌شود بزرگ»؛ وی اشاره کرد که این مصرع همان مصرعی است که در سوگنامه‌ای برای درگذشت مادر رئیس دولت اصلاحات نیز به آن اشاره کرده است. خواندن این مصرع از شعر نیز با کف‌زدن‌های مکرر حضار همراه شد.


وی همچنین سروده‌ای از خود را خطاب به امام خمینی(ره) قرائت کرد. ابیاتی از این شعر به شرح زیر است:


هرچند رفته ای به تو ای یار دلخوشیم/ با خاطرات کهنه دیدار دلخوشیم


ما عاشقان کوی تو را عاقلان شهر/ انکار اگر کنند به انکار دلخوشیم


پرچینی از خیال میان شما و ماست/ همسایه با توییم و به دیوار دلخوشیم


از شکر و از شکایت ما بی‌خبر مباش/ بسیار دلشکسته و بسیار دلخوشیم


پس از شعرخوانی افشین علا، سیدحسن خمینی در سخنانی اظهار کرد که آقای علاء به جهت مازندرانی بودن، یادآور مادربزرگ ما هستند که از خطه مازندران بودند و به آن افتخار می‌کردند. وی همچنین در وصف مازندران خواند: که مازندران شهر ما یاد باد/ همیشه بر و بومش آباد باد.


سید حسن خمینی همچنین در سخنانی، از پدر و اجداد مادربزرگ خود به نیکی یاد کرد و مراتب علمی و دینی آنها را برشمرد.


در بخش پایانی همایش بود که آیت‌الله هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام به همراه همسر و دیگر اعضای خانواده خود به جمع حضار اضافه شد که حضور آن‌ها با صلوات و تشویق حاضران همراه بود.


هاشمی رفسنجانی در صحبت‌های خود ضمن اشاره به حق الناس، از وجود زندانیان سیاسی در کشور گله کرد و نسبت به ظلم‌هایی که به مردم روا می‌شود به انتقاد پرداخت. این سخنان آیت‌الله، حاضران را به تشویق واداشت.


در این میان، یکی از حاضران از جا برخاست و با صدای بلند گفت: برای سلامتی آیت‌الله هاشمی رفسنجانی و خانواده ایشان صلوات؛ که آیت الله هاشمی رفسنجانی بدون اینکه به جمعیت اجازه فرستادن صلوات بدهد، تأکید کرد: ما مهم نیستیم؛ برای شادی روح امام و برای بیت امام صلوات بفرستید.


همچنین آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در پایان سخنان خود، از سیدحسن خمینی با عنوان علامه یاد کرد و ضمن انتقاد از رسانه ملی گفت: جا داشت که صدا و سیما این همایش را به صورت زنده پخش می‌کرد؛ هرچند که نمی‌دانم این برنامه در حال پخش از رسانه ملی هست یا نه.


در پایان این همایش با حضور آیت‌الله هاشمی رفسنجانی و حجت‌الاسلام سید حسن خمینی از پنج کتاب جدید مؤسسه تنظیم و نشر اثار امام خمینی(ره) رونمایی شد.


- «بانوی انقلاب؛ خدیجه‌ای دیگر»: زندگی‌نامه خانم خدیجه ثقفی بر اساس دست‌نوشته‌ها و خاطرات فرزندان، اقوام، دوستان و آشنایان به قلم برادر ایشان، علی ثقفی. این کتاب با بهره‌گیری از دفترچه یادداشت خانم ثقفی نوشته شده است. این دستنوشته‌ها، حاصل دفترچه‌ای است که مرحوم حاج احمد خمینی در اختیار مادر خود قرار داد تا خاطرات خود را ثبت و ضبط نماید.


- «یک قرن زندگی پرماجرا»:‌ نوشته سید علی قادری در دو جلد، سالشمار زندگی بانوی انقلاب، بر اساس خاطرات و خیال به سبک داستانی.


- «بانوی انقلاب در آینه خاطرات»: خاطرات نغز و شیرینی از زبان شخصیت‌های برجسته نظام، فرزندان و اقوام و آشنایان خانم ثقفی


- «بانوی انقلاب به روایت اسناد ساواک»: در 310 صفحه به همت علی ثقفی و غلامعلی اصغریان که به جمع‌آوری و ارائه اسناد ساواک مربوط به خانم خدیجه ثقفی پرداخته است.


- «مجموعه مقالات همایش بانوی انقلاب»: حاوی 24 مقاله از مقالات منتخب کمیته علمی همایش.


نگارش از: پروین طالبیان و مهدی روزبهانی


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته