دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
13 مهر 1395 - 11:53
گفت‌و‌گو آنا با ادمین کانال تلگرامی خواستاگرام؛

از فوق دیپلم هوشبری تا تجارت ازدواج/ چه کسی گفته دزدها حق ازدواج ندارند؟/ من معرفم، ضامن خوشبختی افراد نیستم

پنجاه سال پیش وقتی پسری تصمیم به ازدواج می‌گرفت؛ کافی بود تا این موضوع را با مادرش در میان بگذارد. مادر هم با کمک زنان فامیل و همسایه‌ها همسر مناسبی برای ازدواج با پسر در نظر می‌گرفتند. اما در طول سالیان متوالی این روند با تغییرات چشمگیری رو‌به‌رو شد تا جایی که طی‌ سال‌های اخیر عده‌ای با راه‌اندازی سایت‌های همسریابی پا در عرصه مقوله حساسی چون ازدواج گذاشتند، موسساتی که در ازای دریافت پول گزینه‌هایی را برای ازدواج به افراد معرفی می‌کنند.
کد خبر : 123022

الهه خانی، گروه اجتماعی- طی ماه‌های اخیر دو کانال خواستاگرام بانوان و آقایان طرفداران زیادی پیدا کرده است. کانال‌های تلگرامی که در آن زنان و مردان متقاضی ازدواج اطلاعات شخصی و عکس خود را به نمایش می‌گذارند تا فرد مناسبی را برای ازدواج پیدا کنند. در جست‌و‌جوی ادمین این دو کانال، به نام "آرمان داوری" رسیدیم. مردی که از 15 سال پیش تا به حال در عرصه رساندن جوانان به یکدیگر فعالیت می‌کند. او در ابتدا موسسه‌ای را راه‌اندازی می‌کند که پس از مدتی تعطیل می‌شود اما این پایان کارش نمی شود و مجددا برای دریافت مجوز دیگری به سراغ ورارت کشور می‌رود و معاونت اجتماعی این وزارت‌خانه مجوز راه‌اندازی سایت سایه‌های ماندگار را به او می‌دهد. امروز داوری با گسترش فضای مجازی توانسته ویترین مناسب‌تری برای این شغل پر سر و صدای خود دست‌و‌پا کند. برای اینکه قصد‌ داوری از ورود به این کسب و‌ کار و را‌ه‌اندازی این کانال‌های تلگرامی را بدانید، گفت‌و‌گوی زیر را بخوانید:


* شما در این زمینه تحصیلات مرتبط دارید؟


- به عنوان اولین مدرک تحصیلی، من فوق‌دیپلم هوشبری گرفتم و پس از شرکت مجدد در کنکور، لیسانس مدیریت بیمارستانی گرفتم و در مقطع فوق‌لیسانس خدمات بهداشتی- درمانی خواندم و در مقطع دکترا در رشته MBA (کارآفرینی) تحصیل کردم و دوره تربیت‌ مدرس مهارت‌های زندگی را هم در دانشگاه تهران گذراندم.



*مجوز راه‌اندازی سایت سایه‌های ماندگار را از کدام نهاد دریافت کرده‌اید؟


-من از 15 سال پیش در بحث ازدواج فعالیت می‌کردم. امروز متاسفانه در کشور ما ازدواج متولی مشخصی ندارد. در این‌باره متولی تخصصی و قانونی در کشور نداریم و خلأ قانونی وجود دارد. برخی از افراد معتقدند وزارت ورزش و جوانان متولی این موضوع است، اما از این وزارتخانه تا به امروز خروجی عملیاتی مشاهده نشده است. در این‌باره سازمان بهزیستی هم معتقد است که وظیفه‌ای برعهده ندارد و باید به گروه‌های آسیب‌پذیر یاری رساند، اما ما مجوز خود را از معاونت اجتماعی وزارت کشور دریافت کردیم تا بتوانیم به عنوان NGO یا یک سازمان مردم‌نهاد فعالیت کنیم. البته نیروی انتظامی هم بر فعالیت‌های ما نظارت می‌کند.


*شما مدعی هستید که با مجوز فعالیت می‌کنید، پس چرا سایت شما فیلتر شده است؟


در هیچ‌جای دنیا هیچ فردی نمی‌تواند ضمانت دهد که دو شخص با یکدیگر ازدواج کنند و خوشبخت شوند. من هم هیچ چیزی را نمی‌توانم ضمانت کنم. مگر پدرها و مادرها می‌توانند خوشبخت شدن فرزندشان را در یک ازدواج ضمانت کنند که ما این کار را انجام دهیم. پدیده‌ای که در زمان انجامش متغیرهای زیادی را شامل می‌شود و در طول مسیر مجددا این متغیرها خود تغییر می‌کنند به هیچ‌وجه قابل پیش‌بینی و ضمانت کردن نیست.

-ما برای برپایی موسسه مجوز دریافت کرده‌ایم که بتوانیم در فضای واقعی فعالیت کنیم. کارگروه مصادیق مجرمانه سایت ما را فیلتر کرد. با پیگیری این موضوع متوجه شدیم که علت فیلتر شدن سایت ما رعایت نکردن حجاب از سوی برخی کاربران خانم است. با رفع این مشکل مجددا سایت در فضای مجازی آغاز به کار کرد، اما مجددا سایت ما فیلتر شد و آنها عنوان کردند که اگر قصد دارید در سایت فعالیت کنید، باید به صورت جداگانه مجوز بگیرید. به همین‌منظور ما تصمیم گرفتیم که به صورت کلی دیگر از سایت استفاده نکنیم. سایت ما زمینه ارتباط مستقیم افراد با یکدیگر تحت عنوان همسریابی را فراهم نکرده بود.


* شما کانال تلگرامی دارید که در آن اطلاعات شخصی افراد را به همراه عکس‌شان قرار می‌دهید و زمینه آشنایی دختران و پسران را با یکدیگر فراهم می‌کنید. حالا اگر شخصی بخواهد با یکی از دختران یا پسران این کانال تلگرامی آشنا شود، باید چگونه اقدام کند؟


-در این کانال تلگرامی افراد مشخصات عمومی و عکس یکدیگر را می‌بینند. اگر این افراد تمایل داشته باشند همدیگر را از نزدیک ببینند به دفتر ما مراجعه می‌کنند، ما برای آنها در فضای مجازی یک اتاق مذاکره در نظر می‌گیریم. در این اتاق مذاکره که مثلث نام دارد در 3 ضلع خانم، آقا و مشاور در موسسه شروع به مذاکره با یکدیگر می‌کنند. مشاور موسسه در واقع صحبت‌های خانم و آقا را با یکدیگر مانیتور می‌کند. اگر حس شود که یکی از دو فرد دچار مشکل هستند، همکارانم آن فرد را از ضلع مثلث خارج می‌کنند. ما به آقا و خانم هم آموزش می‌دهیم که اگر طرف مقابل برای شما مشکلی به وجود آورد یا حرف خارج از ضوابطی را مطرح کرد، به صورت خودکار از مذاکره خارج شوند. اولین مذاکره در فضای مجازی انجام می‌شود. اگر در آنجا به نتیجه رسیدند، مرحله بعدی دیدار در دفتر موسسه است.


* هدف شما از راه‌اندازی کانال همسریابی چه بوده است؟


-در این کانال اطلاعات افراد طبقه‌بندی شده و براساس یک قانون مشخص ارائه می‌شود و افراد با یکدیگر ارتباطی ندارند. حتی شماره‌ تلفنی هم از اشخاص در این کانال وجود ندارد، اما این راه‌حلی است تا افراد بتوانند بهتر از اطلاعات فردی یکدیگر آگاه شوند.


* شبهه‌ای که در رابطه با فعالیت شما وجود دارد این است که شما از موضوع و نیازی به اسم ازدواج استفاده می‌کنید و در واقع از این نیاز برای خود شغل و بیزینس راه‌اندازی کرده‌اید. شما خودتان را در این حوزه یک بیزینس‌من می‌بینید؟


-من حاضرم تمام این اقدامات را به صورت خیریه انجام دهم، اما به شرطی که شما هزینه آن را بپردازید. آیا حاضرید این کار را انجام دهید؟‌ هر سازمانی برای ارائه خدمت باید هزینه‌های خود را پوشش دهد. اگر ما برای فعالیت خود پول دریافت نکنیم، امکان بقا وجود ندارد. من برای توسعه این کار نیاز به پول دارم؛ پس راهی جز دریافت هزینه نیست. در همان گذشته هم اگر شخصی، دختری را به خانواده‌ای معرفی می‌کرد، خانواده داماد به او پارچه‌ای یا کادویی می‌دادند.


* اگر کسی قصد داشته باشد تا در موسسه شما ثبت‌نام کند و نامش به همراه اطلاعات وارد کانال‌های تلگرامی شما شود، باید چه مقدار هزینه بپردازد؟


-اگر کسی قصد داشته باشد وارد کانال شود، نیاز به پرداخت هزینه نیست، اما اگر قرار باشد شخصی را انتخاب کند و با آن به مذاکره بپردازد، ما 30‌ هزار تومان دریافت می‌کنیم.


* در نهایت اگر قرار باشد یک نفر از طریق موسسه شما ازدواج کند، چه مقدار باید هرینه بپردازد؟


-ما در طول 6 ماه 6 نفر را معرفی می‌کنیم و 600 هزار تومان هم بابت معرفی این افراد پول دریافت می‌کنیم.


* شرایط ثبت‌نام در موسسه سایه‌های ماندگار و کانال تلگرامی شما چیست، اگر شخصی سابقه اعتیاد،‌ سرقت و ... داشته باشد، چگونه متوجه این موضوع می‌شوید؟


- شما فرض کنید دو دزد می‌خواهند با یکدیگر ازدواج کنند، از نظر شما مشکلی وجود دارد؟ اگر قانونی وجود دارد که دزدها نباید ازدواج کنند، من این موضوع را قبول می‌کنم، اما چنین قانونی وجود ندارد. شاید دو دزد با یکدیگر ازدواج کنند و آنقدر حال‌شان خوب شود که تصمیم بگیرند دیگر دزدی نکنند. البته در موسسه ما تمام موارد چک می‌شود، اگر در موردی حس شود که به مدارک بیشتری نیاز است، ما این مدارک را از افراد مطالبه می‌کنیم. البته اینجا نقش خانواده‌ها هم قابل چشم‌پوشی نیست. آنها بر همان نقش قبلی خود می‌توانند سابقه خانواده موردنظرشان را مورد بررسی قرار دهند.


* شما خودتان از چه طریقی ازدواج کردید؟


-من همسرم را در یکی از سمینارها دیدم. در آنجا کلاسی برای کارمندان دولتی ضمن خدمت برگزار کرده بودم و چون همسرم در یک سازمان دولتی مشغول به کار بود، از من شماره گرفت و خواست تا در دانشگاه‌شان سمیناری برگزار کنم. به دنبال تعاملات کاری با یکدیگر زمینه آشنایی هم فراهم شد و در نهایت با یکدیگر ازدواج کردیم.



* اگر روزی فرزندان شما تصمیم به ازدواج بگیرند، آیا به آنها اجازه می‌دهید تا از طریق کانال تلگرامی شما شخص موردنظرشان را برای ازدواج انتخاب کنند؟


-صددرصد پاسخ من مثبت است. دو نفر از خواهران من از همین طریق ازدواج کردند و من همسرشان را به آنها معرفی کردم. آنها پس از ازدواج صاحب فرزند شدند و امروز زندگی بسیار خوبی دارند. شیوه و مکان انتخاب همسر اهمیتی ندارد، مهم این است که دو نفر با یکدیگر تعامل داشته باشند.


* آیا تا به حال این اتفاق افتاده است که شما دو نفر را به یکدیگر معرفی کنید و پس از آن این افراد دچار مشکل شوند و شما را مقصر اصلی بروز این مشکلات بدانند؟


-یکی از دلایلی که باعث می‌شود خیلی از افراد به انجام این کار رغبتی نداشته باشند، همین موضوع است. حتی بسیاری از افراد من را از انجام این کار نهی کردند چون اگر ازدواج خوب از آب درنیاید، طرفین من را مقصر می‌دانند.


شما فرض کنید دو دزد می‌خواهند با یکدیگر ازدواج کنند، از نظر شما مشکلی وجود دارد؟ اگر قانونی وجود دارد که دزدها نباید ازدواج کنند، من این موضوع را قبول می‌کنم، اما چنین قانونی وجود ندارد. شاید دو دزد با یکدیگر ازدواج کنند و آنقدر حال‌شان خوب شود که تصمیم بگیرند دیگر دزدی نکنند

* اگر چنین اتفاقی بیفتد شما خود را مقصر می‌دانید؟


-در هیچ‌جای دنیا هیچ فردی نمی‌تواند ضمانت دهد که دو شخص با یکدیگر ازدواج کنند و خوشبخت شوند. من هم هیچ چیزی را نمی‌توانم ضمانت کنم. مگر پدرها و مادرها می‌توانند خوشبخت شدن فرزندشان را در یک ازدواج ضمانت کنند که ما این کار را انجام دهیم. پدیده‌ای که در زمان انجامش متغیرهای زیادی را شامل می‌شود و در طول مسیر مجددا این متغیرها خود تغییر می‌کنند به هیچ‌وجه قابل پیش‌بینی و ضمانت کردن نیست. ما فقط افراد را به یکدیگر معرفی می‌کنیم و این اشخاص و خانواده‌هایشان هستند که باید یکدیگر را تایید کنند و روانشناس‌های مجموعه نیز این امر را تسهیل می‌کنند. زمانی برای ازدواج تنها فیلتر پدر و مادرها بودند. اگر پدر و مادری تشخیص می‌دادند که فرزندان‌شان باید با کسی ازدواج کند باید اتفاق می‌افتاد. به مرور زمان فیلتر فرزندان هم به پروسه ازدواج اضافه شد. حال با وجود موسسه‌ای شبیه موسسه ما در واقع یک فیلتر دیگر هم به بحث ازدواج اضافه شده است. ما قصد نداریم فیلتر خانواده‌ها را از بین ببریم، تنها قصد داریم خروجی را کمی دقیق‌تر کنیم. با کسانی که وارد موسسه ما می‌شوند قراردادی تنظیم می‌کنیم که در یکی از بندهای آن قرارداد شخص این موضوع را قبول می‌کند که موسسه ما تنها نقش یک معرف را دارد. شما می‌توانید بپذیرید یا نپذیرید. فرض کنید پدری فرزند پسرش را به ازدواجی ترغیب می‌کند و هزار سکه هم مهریه دختر می‌شود، زمانی که این دو نفر قصد جدایی از یکدیگر را داشته باشند، آیا این پدر است که هزینه هزار سکه مهریه را می‌پردازد؟



* طرفداران کانال‌های ازدواج شما بیشتر خانم‌ها هستند یا آقایان؟


-براساس آماری که به دست آورده‌ایم، 62درصد از مراجعه‌کنندگان به کانال‌های تلگرامی و موسسه بانوان هستند.


* عده‌ای معتقدند چون در ایران آقایان هستند که شخصی را برای ازدواج انتخاب می‌کنند و در کانال تلگرامی شما، برای انتخاب شدن اطلاعات خود را ارائه می‌دهند، پس این افراد در واقع از اعتماد به نفس کمتری برخوردارند یا مشکلاتی دارند که باعث این موضوع شده است. در این‌باره توضیح دهید؟


-این قضاوت افراد است. آیا افرادی که این‌گونه قضاوت می‌کنند در مورد ساختار روحی و روانی مراجعان این کانال‌های تلگرامی هم تحقیقات انجام داده‌اند؟ مثلا یکی از موضوعاتی که در خصوص این کانال‌ها مطرح می‌شود این است که برخی از افرادی که اطلاعات‌شان را در این کانال‌ها قرار می‌دهند قبلا یکبار ازدواج کردند، اما آیا این موضوع واقعا یک مشکل است؟ کسانی که یکبار ازدواج کردند در واقع سیستم هشدار در آنها فعال‌تر است و فکر می‌کنند با این اقدام احتیاط بیشتری به خرج داده‌اند. افراد گوناگونی وارد سیستم ما می‌شوند. از همه طیف افراد در کانال و سایت ما ثبت‌نام می‌کنند؛ همچنین ما برنامه دیگری تحت سمینار صندلی سفید داریم که افراد می‌توانند در این سمینار حاضر شوند و خود را معرفی کنند. برخی از مردان در محیط‌های کاملا صنعتی کار می‌کنند و در واقع از جامعه زنان به دور هستند. آنها می‌توانند از طریق این شبکه تلگرامی همسر موردنظر خود را انتخاب کنند. در نهایت افرادی هم وجود دارند که اعتماد به نفس‌شان در برخورد با جنس مخالف کم است. اگر از لحاظ خلأ‌های قانونی ما مورد حمایت قرار گیریم، من این امکان را دارم که ازدواج تمام جوانان را ساماندهی کنم.



* چه تعداد مشاور در موسسه شما فعالیت می‌کنند؟


-7 مشاور به صورت پاره‌وقت در موسسه سایه‌های ماندگار به کاربران خدمات ارائه می‌دهند.


* روزانه چه تعداد افراد به موسسه شما مراجعه می‌کنند؟


-مراجعه به موسسه ما به شیوه‌های مختلف است. به عنوان مثال، روزهای جمعه سمینار صندلی سفید برگزار می‌شود که معمولا تا سقف 80 نفر در این سمینار شرکت می‌کنند و به صورت میانگین روزانه 6 نفر به موسسه مراجعه می‌کنند.


* عده‌ای معتقدند نوع فعالیت شما در کانال تلگرامی‌تان بیشتر شبیه این است که جنسی را برای فروش گذاشته‌اید و این حس خوبی را القا نمی‌کند. در این‌باره می‌توانید توضیح دهید؟


-القای این احساس بیشتر وابسته به ریشه فرهنگی‌ است. در واقع این حس بیشتر در کشور ما القا می‌شود. در همه دنیا چنین سایت‌هایی وجود دارد؛ به عنوان مثال در چین چنین سایتی وجود دارد که به اندازه جمعیت ایران کاربر دارد. همچنین در این سایت حتی شخصی‌ترین مسائل هم مطرح می‌شود. ما این سایت و شبکه تلگرامی را برای کسانی راه‌اندازی کردیم که می‌توانند این موضوع را قبول کنند. اصلا بگذارید یک سوال بپرسم، این ممکن است که کسی بدون دیدن شخص مقابلش و به دست آوردن اطلاعات از او ازدواج کند؟ این تفکر بیشتر به تعصبات ما برمی‌گردد.


* تا به امروز چند نفر در موسسه شما با یکدیگر آشنا شدند و ازدواج کردند؟


برخی از مردان در محیط‌های کاملا صنعتی کار می‌کنند و در واقع از جامعه زنان به دور هستند. آنها می‌توانند از طریق این شبکه تلگرامی همسر موردنظر خود را انتخاب کنند. در نهایت افرادی هم وجود دارند که اعتماد به نفس‌شان در برخورد با جنس مخالف کم است. اگر از لحاظ خلأ‌های قانونی ما مورد حمایت قرار گیریم، من این امکان را دارم که ازدواج تمام جوانان را ساماندهی کنم

-طی 4 سال گذشته حدود 600 نفر با یکدیگر آشنا شدند و ازدواج کردند و هم‌اکنون حدود 160 نفر هم در مرحله آشنایی برای ازدواج هستند. ما فقط افراد را به یکدیگر معرفی نمی‌کنیم، بلکه برای آنها کلاس‌ها و کارگاه‌های آموزشی هم به همراه مشاوره برگزار می‌کنیم.


* از بین افرادی که از طریق موسسه شما با یکدیگر ازدواج کردند چند نفر تا به امروز طلاق گرفتند؟


-از بین این 600 نفر 2 مورد جدایی داشتیم که این افراد کسانی بودند که به مشاوره‌های ما عمل نکردند. به عنوان مثال، یکی از موارد مربوط به خانم و آقایی می‌شد که سن خانم 7 سال بیشتر از سن آقا بود. ما به آنها گفته بودیم که شرایط شما برای ازدواج با یکدیگر مناسب نیست، اما آنها به این موضوع توجهی نکردند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته