دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
ایوبی در مراسم رونمایی از «دومین مجموعه آثار برگزیده سینمای مقاومت» خبر داد

رشد 280 درصدی خرید آثار ایرانی نمایش خانگی و کاهش 41 درصدی آثار خارجی

مراسم رونمایی از دومین مجموعه آثار برگزیده سینمای مقاومت صبح امروز (دوشنبه 12 مهرماه) در مؤسسه رسانه‌های تصویری با حضور جمعی از مدیران سینمایی، هنرمندان و اهالی رسانه برگزار شد. 
کد خبر : 122998

به گزارش خبرنگار فرهنگی آنا، در ابتدای این مراسم که اجرای آن را امیرحسین مدرس بر عهده داشت، از انسیه شاه‌حسینی دعوت شد تا چند کلمه‌ای راجع به سینمای دفاع مقدس صحبت کند، شاه حسینی گفت: «اگر قرار باشد یک روز در سال جشن مقاومت برگزار کنیم، بهترین روز، عاشورا است. چه روزی بهتر از عاشورا که در آن جشن مقاومت را برگزار کنیم. عاشورا یعنی جشن مقاومت و پایداری. ایمان ما در این ماه طراوت پیدا می‌کند. خوشحالم که هر سال محرم باشکوه‌تر برگزار می‌شود و این شکوه در طی سال‌ها نشان‌دهنده آن است که ایمان‌مان خشک و بی‌روح نشده است.»


وی پس از قرائت چند بیت شعر گفت: «امیدوارم این احساس پاک ته دل همه ما باشد که هر روز بعد از نماز صبح بگوییم «بی تو خاکسترم ای دوست بیا».»


در ادامه امیرحسین مدرس بیان کرد: «در بسته‌های آثار مقاومت که امروز رونمایی می‌شود 22 فیلم کوتاه از تولیدات انجمن سینمای جوانان ایران در قالب 4 دی وی دی، 2 فیلم مستند و 18 فیلم داستانی بلند وجود دارد که در مجموع شامل 24 دی وی دی است.»


پس از آن جواد اردکانی به عنوان یکی دیگر از سینماگران عرصه دفاع مقدس ضمن تشکر از کسانی که این آثار را جمع آوری کرده‌اند، گفت: امیدوارم که به نتیجه مطلوبی برسیم زیرا بخش بزرگی از جماعت مخاطب این فیلم‌ها به سنما نمی‌روند و کسانی هم که اهل سینما رفتن هستند، مخاطب این گونه فیلم‌ها نیستند. بنابراین رساندن این فیلم‌ها به مخاطبش خیلی مهم است. این فیلم‌ها به لحاظ موضوع ارزشمند هستند و حیف است که به دست مخاطبانش نرسند.»


وی در ادامه ضمن یاد کردن از جواد شریفی راد گفت: «به یاد جواد شریفی راد افتادم و تمامی کسانی که جانشان را دادند تا این آثار زنده بماند. امیدوارم که به نتیجه مطلوبی برسیم تا زحمات این افراد ارج نهاده شود.»


در ادامه این مراسم محمد خزاعی دبیر چهاردهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت ضمن تشکر از حمایت‌های سازمان سینمایی و مؤسسه رسانه‌های تصویری گفت: «ما پیش از این اولین بسته آثار مقاومت و دفاع مقدس را عرضه کردیم. وقتی با موسسه رسانه‌های تصویری مطرح کردیم که بسته دوم را آماده کنیم، استقبال کردند و این بسته به سه زبان عربی، انگلیسی و فارسی تهیه شد و امروز رونمایی می‌شود.»


وی افزود: «شاید چنین حرکت‌هایی در این 30 سال در حوزه سینمای انقلاب و دفاع مقدس کمتر اتفاق افتاده است و این جای تقدیر و تشکر دارد. یکی از مشکلات اصلی سینمای انقلاب و دفاع مقدس بحث عرضه و تقاضا، نمایش و بازارهای بین‌الملل است. هنوز ما نتوانسته‌ایم وارد بازارهای هدفمند خودمان در منطقه و کشورهای جهان اسلام شویم. بخشی از این مساله به مسائل داخلی ما و بخشی به جریان کلی سینما در جهان که در دست نظام سلطه است، باز می‌گردد. باید بپذیریم که خیلی از پخش‌کننده‌های معتبر و سالن‌های سینمای دنیا در اختیار ما نیستند که برایشان برنامه‌ریزی شاخصی داشته باشیم.»


وی ادامه داد: «خیلی از منتقدhن هم معتقدند آثار ما قابل ارائه نیست که من این حرف را کاملا رد می‌کنم چون در 47 هفته فیلم مقاومت که ما در خارج از مرزها برگزار کردیم دیدیم به شدت از آثار ما استقبال می‌کنند و هیچ مشکلی ندارند. ما در عرضه آثارمان کم کاری کرده‌ایم. خیلی از کشورها سینمای ایران را دوست دارند و به شدت علاقه‌مند هستند که از فیلم‌های ایرانی استفاده کنند که این امر نیازمند یک برنامه‌ریزی بسیار وسیعی در این حوزه است، به ویژه در حوزه دفاع مقدس که باعث برون‌رفت از جریان گرفتاری‌های اقتصادی سینمای ایران خواهد شد.»


خزاعی اظهار کرد: «من فکر می‌کنم این بسته در جهت گفتمان‌سازی سینمای انقلاب و مقاومت مهم است. دو سال پیش ما بسته اول را برای دوستان در سوریه فرستادیم که در زمانی که درگیر جنگ نبودند می‌دیدند و استفاده می‌کردند و جزو برنامه‌های جنبی آنها بود. این آثار کاربردهای بسیار زیادی دارد، رایزن‌های فرهنگی از آن‌ها استفاده کردند، کاربرد فرهنگی و آموزشی داشت و در جهت ترویج جریان مقاومت بسیار کارآمد بود که امیدوارم بتوانیم از این امر استفاده کرده، گروه هدفمان را شناسایی و برای آنها ارسال کنیم.»


وی در پایان بیان کرد: «این بسته‌ها از دو هفته پیش آماده بود اما از آقای ابطحی به دلیل تعدد برنامه‌های جشنواره درخواست کردیم این مراسم را مدتی به تعویق بیاندازند. ان‌شاء‌الله مراسم رونمایی از 8 جلد کتاب هم در هفته‌های بعد خواهیم داشت.»


پس از آن محمد ابطحی مدیرعامل مؤسسه رسانه‌های تصویری گفت: «در حال حاضر در اول محرم هستیم و امیدوارم با شناخت امام حسین (ع)‌ بتوانیم راه خودمان را در حیات دنیوی و اخروی هموار کنیم. ما قرن‌هاست مجروح حادثه تاریخی کربلا هستیم. این تقارن «رونمایی از مجموعه آثار مقاومت» با اول محرم تقارن مبارکی است. این رونمایی در حقیقت رونمایی از تلاش هنرمندانی است که در این عرصه با زبان هنر و تصویر عشق ملتی را تصویر کنند که این ملت با استفاده از قیام امام حسین (ع) برای برافراشته شدن پرچم مقاومت و پایداری تلاش کرده است.»


وی افزود: «امروز اگر معمار بزرگ انقلاب در میان ما نیست اما چشمان هنرمندان ما بازتر است. امروز چشم‌ها گشوده شده و رسالت ما دفاع از حریم مرزهای ایمانی‌مان است. امروز رسالت ما این است که این بلوغی که جوانان هنرمند ما به آن رسیده‌اند حفظ کنیم. آنهایی که از هوا رهیدند به بلوغ رسیدند. امیدواریم نسل جوان ما این بلوغ را حفظ و به نسل بعد پیشکش کنند، آن را به زبان تصویر ترجمه و منتقل کنند که اگر این کار صورت نگیرد، خسارت خواهیم دید.»


در ادامه مراسم حجت‌الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی عنوان کرد: «خوشحالیم که در این ایام از بسته‌ای که مربوط به دفاع مقدس است، با تلاش موسسه رسانه‌های تصویری رونمایی می‌کنیم. این دومین باری است که چنین جلسه‌ای را برگزار می‌کنیم،‌ بار اول دو سال پیش بود که به مناسبت هفته دفاع مقدس و برکت آغاز جشنواره فیلم دفاع مقدس رونمایی کردیم.»


وی در ادامه ضمن خسته نباشید به خزاعی و سایر دست‌اندرکاران جشنواره فیلم مقاومت، گفت: «ما هم سعی کردیم در حد توان اندکمان وظیفه خود را انجام دهیم. آن هم نه به عنوان وظیفه اداری بلکه به عنوان وظیفه‌ای که از دل برمی‌خیزد. همه دوستمانمان در بخش های مختلف سازمان سینمایی آنچه را که به مسائل دینی و ارزشی مربوط است با عشق و علاقه و با جان و دل انجام می دهند.»


ایوبی افزود: «جا دارد خوشحال باشیم که دست سینمای ایران هم در عرصه مقاومت پر است. ما امسال 7 فیلم «امکان مینا»، «اروند»، «کربلا، جغرافیای تاریخ»، «سیانور»، «هیهات»، انیمیشن «ناسور» و «ابوزینب» را داشته‌ایم که فکر می‌کنم کارنامه قابل قبولی است و نکته مهم این است که این فیلم‌ها سفارشی و برای اینکه فقط فیلمی ساخته شود، نبوده است بلکه فیلم‌های خوب و پرمخاطبی است که با بدنه پرفروش رقابت می‌کند.»


وی ادامه داد: «پرونده فیلم‌های سینمایی امسال نشان می‌دهد که علاوه بر مخاطب خوب که فضای سینما را بانشاط و پرانرژی کرده، فیلم‌های اجتماعی مثبت و فیلم‌های دینی خوبی تولید شده است. بنابراین قدر بدانیم و تقدیر کنیم از هنرمندانی که باعشق و علاقه و امکانات بسیار کم این فیلم‌ها را تولید کردند به گونه‌ای که ما به راحتی می‌توانیم تعدادی از این‌ها را به عنوان فیلم‌های مقاومت، فیلم‌های اجتماعی مثبت، فیلم‌های پر امید و فیلم‌های تحکیم بنیاد خانواده جدا کنیم و حتی برایشان جشنواره برگزار کنیم.»


رئیس سازمان سینمایی اظهار کرد: «گاهی دوستان ما با بی اخلاقی‌هایی مواجه می‌شوند، کسانی که گزارش‌های بسیار منفی درباره تولیدات امسال دادند و تعدادی از متدینینی که بودنشان در کنارمان به ما کمک می‌کند و ما خودمان را از آنها می‌دانیم ناامید و دلزده می‌کنند و برایشان سوال ایجاد می‌کنند در حالی که ما چنین آثار ارزشمندی در تمام عرصه‌ها داریم. این را عرض کردم تا جامعه متدینین، علما، روحانیون، مراجع، بزرگان و کسانی که واقعا دلشان برای فرهنگ این مملکت می‌سوزد، بدانند که ما نیز اولویت اولمان مفاهیمی است که به مقاومت و یا دفاع مقدس مربوط می‌شود و کارنامه ما هم غیر از این را نشان نمی‌دهد. ان‌شاءالله در فرصت باقی‌مانده این دولت همه انرژی ها را روی هم می‌گذاریم تا این حرکتی که آغاز شده و رونقی که در نهضت تولید ایجاد شده ادامه پیدا کند.»


وی افزود: «همان‌گونه که می‌دانید در شبکه نمایش خانگی 41 درصد مصرف آثار خارجی کم شده است و 280 درصد مصرف داخلی یعنی خرید آثار نمایشی ایرانی بیشتر شده است. آیا این نامش مقاومت نیست؟‌ در دورانی که هالیوود همه دنیا را فتح می کند مصرف فیلم‌های خارجی مردم ما کمتر شده است به دلیل اینکه تولیدات داخلی‌مان ارتقا یافته و ارزشمند و مورد علاقه مردم است. بنابراین ما باید قدر بدانیم و همه دست به دست هم دهیم تا سینمای دینی و مقاومت را هم از مهجوریت نجات دهیم.»


ایوبی تصریح کرد: «این روزها ساخت کار دینی سخت شده است، علاوه بر هزینه‌های بالا حاشیه‌های زیادی هم دارد. من بارها گفته‌ام که ما نباید کاری کنیم که فیلمسازان دینی جرات نکنند وارد این عرصه شوند. حتی اجازه خطا هم به انها بدهیم و اشتباهشان را تعمد تلقی نکنیم. قرار نیست سینما تاریخ را روایت کند. در سینما تخیل وجود دارد قدرت خلاقانه کارگردان و هنرمند وجود دارد و نمی‌تواند عین تاریخ را بیان کند. قرار نیست مردم با دیدن فیلم‌های دینی و دفاع مقدسی با تاریخ دین و دفاع مقدس آشنا شوند. اگر می‌خواهند تاریخ بدانند باید بروند کتاب بخوانند. در سینما فقط می‌خواهیم یک فضا را برای مردم ترسیم کنیم قرار نیست جزء به جزء فیلم با تاریخ مطابقت کند.»


وی در ادامه گفت: «باید دست به دست هم دهیم تا این قبیل آثار بیشتر تولید شوند و ما از این گنجینه بزرگ دین و معرفت دینی و گنجینه بسیار بزرگ عاشورا بهره ببریم. عاشورا پرده‌های زیبایی است از معرفت و انسانیت؛ هر جا که درست معرفی شود همه به آن علاقه‌مند می‌شوند. زمانی که رایزن فرهنگی بودم هر سال تعزیه را به میدان‌های شهر پاریس می‌بردم و مخاطبان خارجی این پرده‌ها را می‌دیدند و علاقه‌مند می‌شدند. اگر صحنه‌های عاشورا درست معرفی شوند، هر انسانی که فطرت پاک دارد، عاشق اباعبدالله می‌شود، زیرا دین چیزی جز فطرت انسانی نیست. بنابراین اگر درست روایت کنیم حتما از این گنجینه‌هایی که در دین و دفاع مقدس داریم می‌توانیم به خوبی استفاده کنیم.»


رئیس سازمان سینمایی اظهار کرد: «من به تمام موسسات دستور اکید داده‌ام برای حمایت همه جانبه از جشنواره فیلم مقاومت و جشنواره فیلم عمار. من جشنواره عمار را جشنواره رویش می‌دانم که می‌تواند به سینمای ایران کمک کند. با این فضای دوستانه‌ای که بین بخش‌های مختلف سینما وجود دارد، ما همه سینما را سینمای دینی و سینمای مقاومت می‌دانیم و معتقدیم عطر دین و مقاومت و ارزش‌های دینی و ارزش‌های حسینی باید در تمام سینمای ایران جاری باشد که من معتقدم هست. خیلی از فیلم‌هایی که ما به آنها ایراد می‌گیریم در کشورهای همسایه به شدت مورد توجه و استقبال قرار می‌گیرد. حتی فیلمی که ما کمدی می‌دانیم علمای بسیاری از کشورها معتقدند که فیلمی دارای ارزش ها و مفاهیم دینی است. ما کمال طلب هستیم و ایرادهای زیادی می گیرم اما سینمای ایران حتی اجتماعی که گاهی به آنها تلخ می‌گوییم جزو سینمای پاک و شریف هستند.»


در پایان این مراسم، توسط سید احسان قاضی‌زاده هاشمی عضو کمیسیون فرهنگی مجلس، حجت‌الله ایوبی، سید مصطفی ابطحی و محمد خزاعی از سینماگران عرصه مقاومت همچون انسیه شاه‌حسینی، سید سعید سیدزاده، نرگس آبیار، ابوذر پورمحمدی، علی غفاری، محسن علی‌اکبری، ابراهیم اصغری، جواد اردکانی، حسین قاسمی‌جامی، مهدی کریمی، علی ملاقلی‌پور به نمایندگی از زنده‌یاد رسول ملاقلی‌پور و ابراهیم حاتمی کیا تقدیر شد.


رونمایی از «دومین مجموعه آثار برگزیده سینمای مقاومت» پایان‌بخش این مراسم بود.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته