دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

رئیس جامعه دامپزشکان ایران: مردم مراقب سلامت دام‌های قربانی محرم باشند/ اختلاف نظر بر سر روز دامپزشکی

رئیس جامعه دامپزشکان ایران با تاکید بر حفظ بهداشت عمومی در ایام ماه محرم و دام‌های ذبح شده قربانی گفت: در راستای بالا بردن کیفیت نذورات و پیشگیری از بروز بیماری‌های قابل انتقال از دام به انسان، نظارت بر سلامت دام‌های قربانی قبل، حین و پس از ذبح از سوی دامپزشکان ضروری است.
کد خبر : 122972

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی آنا، پیام محبی در نشست خبری امروز خود درباره بهداشت نذورات ماه محرم افرود: به مردم توصیه می‌شود تا از دام‌های ذبح شده در مراکز مجاز برای نذورات خود استفاده کنند و یا از اکیپ‌های نظارتی ادارات دامپزشکی کشور استفاده کنند.


وی تصریح کرد: همچنین مسئولان تکایا و دسته‌های عزاداری و مساجد می‌توانند از دامپزشکان ساکن در محلات خود برای انجام بازرسی‌های بهداشتی دام‌های قربانی استفاده کنند.


محبی با تاکید بر اینکه فراهم کردن امکان نظارت دامپزشکی در کشور بر نذورات ایام محرم موجب تامین سلامت جامعه می‌شود، عنوان کرد: مردم می‌توانند با شماره‌ تماس 02166569220 نسبت به دریافت راهنمای بهداشت و سلامت و چگونگی مصرفی دام و لبنیات نذری از دانش دامپزشکان بهره گیرند.


به گفته وی، اعتقادی در جامعه وجود دارد که عموما مواد غذایی نذری پاک و عاری از هر گونه بیماری و آلودگی تلقی می‌شوند. این در حالی است که ممکن است به علت ذبح دام در خیابان‌ها به جای مراکز مجاز کشتار، دام ذبح شده دارای بیماری‌های مشترک انسان و دام باشد و این امر سلامت استفاده‌کنندگان را به خطر می‌اندازد.


رئیس جامعه دامپزشکان ایران با تاکید بر اینکه کشتار دام در خیابان‌های کشور منع شده و تنها د رایامی مانند محرم این اتفاق رخ می‌دهد، تصریح کرد: کشتار دام حتی در ایامی مانند اعیاد قربان هم در محل‌های مجاز و مشخص شده صورت می‌گیرد بنابراین در ایام ماه محرم مردم باید حدالامکان از لاشه دام‌های کشتار شده در مراکز مجاز برای نذورات استفاده کنند.


وی بیان کرد: یکی از بیماری‌های مشترک دام و انسان تب کریمه کنگو است که این بیماری حاد تب دار و خونریزی دهنده از طریق تماس با خون، ترشحات یا لاشه دام آلوده منتقل می‌شود. در این بیماری تب دار بودن دام بسیار مهم است و دام تب دار نباید ذبح شود.


محبی درباره لبنیات نذری ایام ماه محرم نیز گفت: برخی از دامداران اعتقاد دارند که شیر روزهای خاصی از ایام محرم باید صرف نذورات شوند اما به علت بالا بودن حجم این شیرها عموما پاستوریزه و جوشیده نمی‌شوند که این امر موجب به خطر افتادن سلامت نذورات می‌شود.


به گفته وی، شیر خام از زمان گرم شدن و قل زدن باید به مدت 20 دقیقه جوشانده شود تا عوامل بیماری‌زا در آن از بین رود. البته این امر درباره شیرهای خام گرفته شده از دامداری‌ها صدق می‌کند و شیر پاستوریزه حدالامکان باید به صورت جوشیده نشده خورده شود تا ویتامین C آن از بین نرود.


روز دامپزشکی یا گرامیداشت تهران؛ مسئله این است...


شورای شهر تهران روز 14 مهرماه را به عنوان روز تهران نامگذاری کرده است در حالی که از 17 سال پیش این روز به عنوان روز ملی دامپزشکی نامگذاری شده است و مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی را نیز دارد که برای نامگذاری روزهای ملی باید مورد توجه قرار گیرد.


رئیس جامعه دامپزشکان ایران با تاکید بر اینکه سابقه روز دامپزشکی در کشور به پیش از اسلام و دوره هخامنشیان باز می‌گردد، گفت: در آن دوران سلامت دام‌ها را در ماه مهر جشن می‌گرفتند و این امر نشان می‌دهد که سابقه دامپزشکی در ایران بسیار است و امیدواریم سایر دستگاه‌ها و ارگان‌ها نیز برای ارتقای سطح بهداشت عمومی و سلامت شهروندان با جامعه دامپزشکی ایران همراه باشند.


وی با تاکید بر اینکه دانش دامپزشکی زیرساخت جامعه است، افزود: امروزه قسمت عمده سبد عذایی ما را پروتئین دامی تامین می‌کند به همین علت نقش دامپزشکی در جامعه پر رنگ‌تر از گذشته است.


محبی ادامه داد: شورای شهر 14 مهرماه را به عنوان روز تهران اعلام کرده است که این امر موجب آزرده خاطر شدن جامعه 50 هزار نفری دامپزشکان و ایجاد نقص برای رسیدن صحیح پیام‌های دامپزشکی به جامعه می‌شود.


وی تاکید کرد: جامعه دامپزشکان حدود 75 سال قدمت دارد و از سال 1320 به صورت صنف فعال است و از شورای شهر تهران در خواست داریم تا روز دیگری را غیر از روز دامپزشکی به عنوان روز تهران نامگذاری کنند. در این زمینه مکاتباتی را هم با رئیس شورای شهر تهران داشتیم که متاسفانه هنوز پاسخی در این زمینه دریافت نکرده‌ایم.


نظامت سلامت کشور بیمار محور است


محبی با تاکید بر اینکه متاسفانه نظام سلامت کشور بیمار محور طراحی شده است، گفت: هیچ‌گاه از ریشه درمان نمی‌کنیم و پیش‌گیری هم برای بیماری‌ها صورت نمی‌گیرد بلکه تنها به درمان بیمار بسنده می‌کنیم.


رئیس جامعه دامپزشکان ایران اظهار کرد: میزان بودجه تخصیص داده شده برای درمان بیماری سل بسیار بیش‌تر از معدوم کردن و خریداری دام‌های بیمار از دامداران است.


وی با تاکید بر اینکه بودجه لازم و کافی برای مبارزه با بیماری‌های مشترک دام و انسان تخصیص داده نمی‌شود، عنوان کرد: ساختار بهداشتی کشور تغییر کرده اما متاسفانه ما هنوز به شیوه 50 سال گذشته عمل می‌کنیم.


به گفته محبی، وزارت بهداشت، سازمان دامپزشکی، محیط ریست، وزارت جهاد کشاروزی، شهرداری و سازمان ملی استاندارد ارگان‌هایی هستند که به صورت مستقیم بر بهداشت نظارت دارند و این امر نشان می‌دهد که تا چه اندازه امکان دارد تا در این زمینه به صورت جزیره‌ای عمل شود.


وی با بیان اینکه اداره کل بیماری‌های مشترک در وزارت بهداشت است، افزود: در حالی که کار درمان بیماری‌های مشترک بر عهده دامپزشکی است. دامپزشکان هم به قدر کفایت درباره بهداشت انسان اطلاعات دارند اما پزشکان لزوما درباره بهداشت دام اطلاعات ندارند.


شائبه در بررسی صلاحیت نامزدهای چهارمین دوره انتخابات سازمان نظام دامپزشکی


محبی همچنین درباره وجود شائبه پیرامون روند بررسی صلاحیت نامزدهای چهارمین دوره انتخابات سازمان نظام دامپزشکی نیز تاکید کرد: مراحل اجرایی چهارمین دوره انتخابات شوراهای استانی نظام دامپزشکی که پس از حدود چهار سال تاخیر در دست اجراست، تماس‌ها و اعتراضات شماری از همکاران محترم مبنی بر اعتراض به مراحل اجرایی و به ویژه روند بررسی صلاحیت نامزدهای انتخابات در استان‌های مختلف واصل شده است که متاسفانه شائبه دخالت جهت‌دار برخی از مسئولان سازمان نظام دامپزشکی که بعضا خود نیز کاندیدا هستند را تداعی می‌کند.


وی عنوان کرد: جامعه دامپزشکان ایران به عنوان نخستین و قدیمی‌ترین تشکل صنفی دامپزشکی کشور آمادگی خود را جهت پیگیری شکایات نامزده‌ها در راستای احقاق حقوق آنها از طریق مراجع قانونی اعم از وزارت جهاد کشاورزی، مجلس شورای اسلامی و دستگاه‌های ناظر اعلام می‌کند. کما اینکه دخالت احتمالی و جهت دار هریک از مسئولان سازمان در روند بررسی صلاحیت‌ها و محدود کردن قدرت انتخاب همکاران اشتباهی نابخشودنی است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته