امکان برگزاری همه آزمونهای بینالمللی در کشور فراهم شده است
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا به نقل از معاونت آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، باقر لاریجانی، معاون آموزشی وزارت بهداشت در جمع مسئولان دانشگاههای مستقر در منطقه 10 آمایشی، روند اجرای برنامههای تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی را مثبت ارزیابی کرد و گفت: «تمهیدات ویژهای برای پیگیری جدیتر این برنامهها در ستاد وزارت بهداشت طراحی شده است و دانشگاهها نیز باید با معرفی هرچه بیشتر این برنامهها در بدنه دانشگاه، زمینههای نهادینهسازی تحول در آموزش علوم پزشکی را فراهم کنند.»
لاریجانی گفت: «هدف، خدمتگذاری به مردم و استفاده از فرصتی است که در اختیار داریم تا در راستای ارتقای کشور گام برداریم و در این راستا دانشگاههای علوم پزشکی بزرگ میتوانند با کمی تغییر، چهره آموزش علوم پزشکی کشور را متحول کنند.»
او گفت: «اجرای برنامههای تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی در مناطق آمایشی کشور نیاز به همکاری بیشتر دارد و لازم است مسئولان دانشگاهها و دانشکدههای مستقر در مناطق تعامل بیشتری با یکدیگر داشته باشند.»
معاون آموزشی وزارت بهداشت بر ارتباط سازنده مسئولان دانشگاههای منطقه 10 کشور تاکید کرد و افزود: «بابد بدنه دانشگاههای علوم پزشکی از جمله اعضای هیات علمی، مسئولان بیمارستانها، مراکز تحقیقاتی و ... با برنامههای تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی آشنا شوند و مناسب است این برنامهها در جلسات مختلف دانشگاه ارائه و معرفی شود.»
تشکیل کارگروههای مجزا برای هریک از بستههای تحول و نوآوری در علوم پزشکی
لاریجانی گفت: «تقریبا در همه دانشگاهها برنامههای منظمی با توجه به بستههای تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی تدوین شده است و خط فکری روشنی در حوزه آموزش ایجاد شده است. لازم است تا دانشگاهها برنامههای خود را به سوی اجراییشدن پیش ببرند و بسترهای مناسبی برای اجرای برنامهها ایجاد کنند.»
معاون آموزشی وزارت بهداشت از تشکیل کارگروههای مجزا برای هر یک از بستههای تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی خبر داد و گفت: «این کارگروهها از 5 نفر شامل رئیس، دبیر و سه عضو تشکیل شده است و در ترکیب کارگروهها علاوه بر مدیران ستاد وزارت بهداشت از همکاری مسئولان دانشگاههای علوم پزشکی نیز استفاده شده است.»
او هدف از ایجاد این کارگروهها را ارزیابی مستمر اقدامات انجام شده در سطح دانشگاهها و مناطق آمایشی، برنامهریزی برای رفع چالشهای احتمالی و پیشبرد اهداف این برنامه ها دانست و گفت: «دانشگاهها باید بحث توسعه بینرشتهایها را جدیتر بگیرند و برخی دانشکدهها را با مدل دانشگاههای نسل سوم اداره کنند. ظرفیتهای مناسبی در کشور وجود دارد و اگر دانشگاهها بتوانند در چند کار شاخص سرمایهگذاری کنند در درازمدت میتوانیم در حوزههای ویژهای به مرجعیت علمی برسیم.»
لاریجانی به راهاندازی مرکز ملی تحقیقات راهبردی آموزش علوم پزشکی اشاره کرد و افزود: «با افتتاح این مرکز، این آمادگی وجود دارد که برخی از پروژههای دانشگاهها که میتواند در سطح ملی اجرا شود، حمایت شوند.»
معاون آموزشی وزارت بهداشت ادامه داد: «علیرغم مدت زمان کمی که از ابلاغ برنامههای تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی میگذرد، تلاشهای خوبی در این راستا صورت گرفته است که حاصل تلاشهای همکاران در ستاد وزارت بهداشت و دانشگاههای علوم پزشکی کشور است. تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی با توجه به نیازهای و توانمندی دانشگاههای علوم پزشکی کشور طراحی و باعث شده است تا آموزش علوم پزشکی به طور زندهتر در دانشگاهها پیگیری شود و برنامههای روشنی در این حوزه ایجاد شود.»
معاون آموزشی وزارت بهداشت، مصوبه آمایش سرزمینی در آموزش علوم پزشکی را اولین مصوبه آمایشی کشور دانست و گفت: «با تلاشهای انجام شده، اکنون امکان برگزاری همه آزمونهای بینالمللی در کشور وجود دارد و لازم نیست افراد برای شرکت در این آزمونها به دیگر کشورها بروند.»
انتهای پیام/