دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در گفت‌وگو با آنا

چراغپور: به ازبک‌ها ببازیم باید مقابل کره انتحاری بازی کنیم/ باید دو لبه قیچی را قطع کنیم

کارشناس فوتبال ایران گفت: ایران در دهانه یک قیچی قرار گرفته که یک تیغه آن ازبکستان و تیغه دیگر آن کره‌جنوبی است.
کد خبر : 122547

جلال چراغپور در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی آنا، درباره دیدارهای تیم ملی ایران برابر ازبکستان و کره‌جنوبی گفت:«ما باید با دو دیدگاه به بازی‌های تیم ملی نگاه کنیم. اول اینکه نگاه استراتژیک به این بازی داشته باشیم،‌دوم اینکه به عنوان زیرمجموعه استراتژیک نگاهی تاکتیکی به بازی تیم ملی بکنیم.»


او افزود: «اگر استراتژیک نگاه کنیم، ایران در دهانه یک قیچی قرار گرفته که یک تیغه ازبکستان و تیغه دیگر آن کره‌جنوبی است. این دو می‌توانند به مثابه یک قیچی عمل کنند و بند وصل شدن ایران به صعود را قطع کنند. ما باید از دهانه این قیچی بیرون بیاییم. یک بازی سنگین در خانه حریف خوبی به نام ازبکستان داریم و به فاصله 4 روز در نبردی سرنوشت‌ساز به مصاف کره‌جنوبی می‌رویم. ما وظیفه داریم که اجازه ندهیم تیغه‌های قیچی بر هم منطبق شود چرا که از دست دادن امتیازات کامل این دو بازی عملا خداحافظی ما با جام جهانی را رقم خواهد زد.»


کارشناس فوتبال ایران در ادامه اظهارداشت:«حال سوال این است ما برای آنکه اسیر تیم‌های کره و ازبکستان نشویم چه راهکاری باید ارائه کنیم؟ چاره این است که بچه‌های تیم ملی نگاه آسیایی به این دو بازی حساس نداشته باشند. کی‌روش باید همان نگاهی که به دیدار با آرژانتین داشت، بازیکنان خود را به زمین بفرستد. ما با همان استایل و شیوه‌ای که با آرژانتین بازی کردیم باید مقابل ازبکستان بازی کنیم.»


وی یادآورشد: «ما باید کمی جلوتر از یک سوم دفاعی یعنی از 23 متری زمین خود دفاع کنیم و با حفظ بازی اجازه ندهیم مهاجمان حریف پشت‌سر ما قرار بگیرند. سپس با حمله سریع یا ضدحمله‌های برق‌آسا دروازه ازبک‌ها را تهدید کنیم. اگر به گل رسیدیم که خیلی خوب و عالی اگر هم گل نزنیم حریف می‌ترسد و با تمام وجود حمله نمی‌کند. با این شیوه بازی حداقل یک امتیاز از ازبکستان می گیریم و یکی از لبه‌های قیچی را از بین می‌بریم. اگر برنده شویم هم که بهترین نتیجه ممکن را گرفته‌ایم و به صدرجدول صعود خواهیم کرد. درباره دیدار با کره هم بهتر است بعد از دیدار با ازبک‌ها و بررسی شرایط به‌وجود آمده صحبت کنم.»


چراغپور با اشاره به شرایط فنی و تاکتیکی دیدار با ازبکستان نیز بیان کرد: «ازبک‌ها فوتبال روشن و واضحی ارا انجام می دهند. در زمان تسلط بر توپ و دادن پاس وضعیت قابل قبولی دارند.خیلی باهوش و هوشیار بازی می کنند اما تکنیک عبور فردی تیم‌شان پایین است. همان آفتی که بلوک شرق دنیا در بازی‌های‌شان از خود نشان می‌دهند. آنها دریبل فردی خوب می‌خورند. این موضوع کاملا به سود تیم ایران است چرا که بازیکنان راحت می‌توانند از بازیکنان ازبک عبور کنند. کی‌روش به آسیا آشناست. فقط بچه‌های ما باید خطا کم کنند و بدون خطا توپ‌گیری کنند.»


او درباره بار روانی بالای تیم ملی که می تواند به موفقیتش منجر شود، گفت: «معتقدم که بار روانی بالا هم یک تیغ دو لبه است. یک زمانی مثل برانکو که اشتباه در برآورد کرد. تیم صاحب سبک پرسپولیس با اشتباه سرمربی‌اش در 120 دقیقه فقط یک گل زد و نهایتا مغلوب قشقایی شد. پس اگر ما در برآورد خود اشتباه کنیم و دچار خطا شویم، ممکن است نتیجه را از دست بدهیم. نه باید ازبکستان را دست‌کم بگیریم و خود را برنده بدانیم، نه اینکه آن‌قدر از این حریف بترسیم که نتوانیم بازی همیشگی خود را انجام دهیم.»


چراغپور تاکید کرد: «اگر ما با ازبکستان مساوی کنیم با اطمینان خاطر برابر کره بازی نمی‌کنیم چرا که لبه قیچی را نابود نکردیم ولی شکست ازبکستان در خانه‌اش کره‌ای‌ها را می‌ترساند و ما را به پیروزی نزدیک تر می‌کند. اگر ببازیم هم که دیگر ناچاریم انتحاری با کره بازی کنیم که این نوع بازی خطرناک است.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته