دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
11 مهر 1395 - 09:58

ریاست شورای امنیت سازمان ملل متحد به روسیه رسید

دولت روسیه، یکی از اعضای دائم شورای امنیت، ریاست دوره‌ای این شورا را برعهده گرفت. دولت های عضو شورای امنیت به صورت دوره‌ای و برای یک ماه ریاست این نهاد مهم سازمان ملل متحد را برعهده می‌گیرند.
کد خبر : 122473

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا به نقل از وب سایت سازمان ملل متحد، نخستین جلسه شورای امنیت با ریاست دوره‌ای روسیه قرار است فردا (دوشنبه) برگزار شود و در جریان آن در خصوص برنامه ماه جاری میلادی توافق خواهد شد.


هیأت دائم روسیه در سازمان ملل متحد گفت: «در جریان ریاست دوره‌ای روسیه بر شورای امنیت حدود ۲۰ نشست برنامه‌ریزی شده برگزار خواهد شد.»


در رأس این برنامه درگیری‌ها در آفریقا از جمله منطقه دارفور سودان، جمهوری دموکراتیک کنگو، مالی، جمهوری آفریقای مرکزی و سودان جنوبی و همچنین درگیری‌ها در کشورهای خاورمیانه از جمله سوریه، لبنان و یمن قرار دارد.


هیات دائم روسیه در سازمان ملل متحد گفت: «مهمترین رویداد در جریان ریاست روسیه بر شورای امنیت در تاریخ ۲۸ اکتبر (هفتم آبان) و حول محور همکاری سازمان ملل متحد با تعدادی از سازمان‌های منطقه‌ای از جمله سازمان معاهده امنیت جمعی، سازمان همکاری شانگهای و کشورهای مستقل مشترک المنافع صورت می‌گیرد.»


شورای امنیت قرار است پنج اکتبر (۱۴ مهر) نیز در خصوص نامزدهای تصدی پست دبیرکلی سازمان ملل متحد رای گیری انجام دهد. طبق پنج دور رای‌گیری که تاکنون صورت گرفته، مشخص شده که آنتونیو گوتیرس، نخست وزیر سابق پرتغال نامزد پیشتاز است.


هیات دائم روسیه در سازمان ملل متحد گفت: «شورای امنیت به روند توضیح توصیه‌ها برای مجمع عمومی حول محور معرفی دبیرکل جدید سازمان ملل متحد ادامه خواهد داد و احتمالا آن را تکمیل خواهد کرد.»


در ماه اکتبر شورای امنیت به رسیدگی به وضعیت سوریه ادامه خواهد داد که پس از منتفی شدن توافق آتش‌بس در ۱۹ سپتامبر، وضعیت در این کشور عربی همچنان وخیم است.


پس از روسیه، سنگال ریاست دوره‌ای شورای امنیت را برعهده خواهد گرفت.



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته