حجاریان: اصلاحطلبان با انتشار فیش حقوقی خود پرچمدار مبارزه با فساد شوند/ بازارچیهای زمان جنگ میلیاردرهای امروز هستند/ ردصلاحیت روحانی با عقل سلیم جور درنمیآید
به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری آنا، ایسنا در گفتوگوی تفصیلی با سعید حجاریان تئوریسین اصلاحات نوشت: بیش از 18 سال از ترور نافرجام سعید حجاریان میگذرد، اما این واقعه باعث نشد که او از صفتی که رسانهها برایش برگزیده بودند استعفا دهد، او هنوز هم تئوریسین اصلاحات است، هنوز وقایع، گفت و شنودها، سخنرانیها و جنجالهای عالم سیاست را به خوبی زیر نظر میگیرد؛ مطالعه میکند و با مقاله یا مصاحبههایش جریان اصلاحات را راهنمایی میکند، اما نگرانی این روزهای حجاریان نه تنها برای اصلاحطلبان که برای نظام است. او میگوید با این انگشت اتهامی که دو جناح سیاسی ایران در رابطه با فسادهای اقتصادی مقابل هم گرفتهاند؛ هر کسی میتواند از بیرون کل نظام را فاسد بنامد. از این رو است که در آخرین پیشنهاد خود به جناح مطبوعش از آنها میخواهد که پیشقدم عرصه مبارزه با فساد شوند، فیشهای حقوقی خود را منتشر کنند، در آزمون از کجا آوردهاید شرکت کنند و اگر فاسدی را در میان خود یافتند از آن برائت بجویند.
در ادامه متن کامل گفتوگو را میخوانید:
سعید حجاریان در ارتباط با وجود فساد در ساختارهای سیاسی و اقتصادی ایران اظهار کرد: فساد در ایران یک موضوع ساختاری است؛ یعنی از قدیم بوده و به بعد از انقلاب یا قبل آن هم ربطی ندارد. فساد از سالها قبل مشروطه، در ایران وجود داشته است و تا امروز نیز ادامه پیدا کرده است.اینکه الان میخواهند ببینند فساد از چه زمانی آغاز شده و توسط چه کسانی رونق گرفته به درد دعوای سیاسی میخورد؛ مبارزه ریشهای فساد با این چالشها که فقط جدال سیاسی را رونق میدهد، امکانپذیر نیست.
وی با بیان اینکه «ابتدا باید دانست که فساد به معنای دقیق کلمه چیست؟»، تصریح کرد: استفاده از منافع ملی در جهت منافع خصوصی و گروهی را فساد میخوانند. تعریف منافع خصوصی یا منفعت جناح و حزب است و یا حتی سوق دادن منافع ملی به سمت یک شهر یا استان را هم در بر میگیرد. هرکجا که منفعتی باشد مگسان دور شیرینی هم وجود دارند و هر کجا رانت وجود دارد عده ای سمتش میروند.
وی ادامه داد: سازمان UNDP به این تعریف از فساد میگوید شفافیت علیه علنیت. یعنی این سازمان برای چنین مفهومی تعریف متفاوتی ارائه میدهد؛ چرا که فساد را کلمه تندی میداند؛ از این رو با استفاده از واژههای شفافیت و علنیت به ضرورت وجود شفافیت ارزش میدهد، یعنی اهمیت را بر وجود شفافیت گذاشتهاند.
این فعال سیاسی اصلاحطلب با اشاره به فسادزا بودن اقتصاد نفتی در ایران گفت: نفت برای ایران پول مفت بوده و باعث ایجاد فساد شده است. اما در کشوری مشابه مثل نروژ که مانند ما نفت داشته اینگونه نبوده است. برای ما بد بود چون همانطور که ابتدای این بحث گفتم فساد در ایران معضلی ریشهای بوده است. حالا جواب این سوال را که چرا قبل از آنکه اقتصاد ایران جان بگیرد فساد در آن وجود داشت، را باید در مبحث اولویت فساد سیاسی بر فساد اقتصادی پیدا کنیم.
وی در همین رابطه بیان کرد: فساد ایران فقط فساد اقتصادی نیست، مشکل اساسی ما وجود فساد سیاسی است که بوجود آورنده فساد اقتصادی شده است. فساد سیاسی «امالخبائث» است و فسادهای دیگر را پروش میدهد. در همین رابطه باز تاکید میکنم که رانت نفتی یکی از مشکلات اساسی ایران است.
وی با تاکید برضرورت رشد شاخصههای دموکراسی برای مقابله با فساد گفت: شاخصههای دموکراسی را در نظر بگیرید. هر اندازه که این شاخصه ها در یک کشور بالاتر باشد، فساد در آن کشور کمتر است. رابطه معکوسی میان شاخصهای توسعه و دموکراسی با رشد و رواج انواع فساد وجود دارد. دموکراسی لوازمی دارد و بحث دامنهداری است اما تا همین جا برای این مبحث دانستنش کافی است که اگر کسی واقعا قصد مبارزه با فساد را دارد باید برای رشد شاخصههای دموکراسی تلاش کند.
راه حل ریشه کن کردن فساد رعایت عدالت توسط دولت است
در بخش دیگری از این گفتوگو تئوریسین اصلاحات به تبیین رابطه دولت-ملت پرداخت و یادآور شد: چند سال پیش میگفتیم ادب مرد به ز دولت اوست. دولت به معنی مکنت است. هر دولت ادبی دارد. ادب دولت چیست؟ به نظر من مهم ترین تعبیر از ادب دولت عدالتش است. اگر دولتی نتواند عدالت را رعایت کند و تبعیض ایجاد کرد به دولت ظالم تبدیل می شود. نمیگویم دولتهای اخیر بی ادب بودهاند، این بی عدالتی از زمانهای قدیم برای جامعه ما عادی شده است.
وی افزود: از سوی دیگر باید به رابطه مردم و دولتها بپردازیم، در ادبیات عرفانی به رابطه مرید و مراد میگویند ارادت. نمیشود که دولت ادب نداشته باشد اما از مردم انتظار ارادت داشته باشیم. حالا نمود ارادت را کجا متوجه میشویم؟ آنجایی که به جای چک کردن بلیط مترو یک روز به مردم بگوییم بر اساس ارادت خودشان از مترو استفاده کنند و آن روز شاهد فساد یا حق خوری نباشیم.
وی همچنین ابراز عقیده کرد: اینجاست که متاسفانه پی میبریم تا چه اندازه فضیلت شهروندی در میان ما مرده است.در چنین آزمونی متوجه میشویم حتما باید کنترلی از بیرون صورت بگیرد و ما نمیتوانیم امور دولتها را به وجدان شهروندان بسپاریم.
حجاریان مجددا در ادامه همین بحث به ضرورت عدالتورزی دولتها برای جلوگیری از رواج فساد اشاره کرد و گفت: البته باید گفت همانقدر که رواج فساد امری دور از کنترل است، ریشهکن کردن آن آسان است. راه حل آن است که عدالت توسط دولت رعایت شود، سپس همان دولت عدالت پرور مردم را از بیرون کنترل کند و در ادامه کم کم آنها را به وجدان خود واگذارند. حتما در جامعهای که عدالت توسط دولتش رعایت میشود کنترلهای بیرونی هم به کنترل درونی تبدیل میشود.
مبارزه با فساد سیاسی تنها از راه دموکراسی محقق میشود
وی با بیان اینکه «مبارزه با فساد سیاسی تنها از راه دموکراسی محقق میشود» اظهار کرد: مشکل ما ضعف دموکراسی است . رسیدن به دموکراسی راه و روش خودش را دارد. ساخت قدرت ما خلاء دارد، قانونسازی ما خلاء دارد به طور کلی فرهنگ سیاسی ما مشکل دارد و از همین رو است که میبینیم رفتار سیاسی مردم هم مشکل دارد.
وی ادامه داد: باید قبول کرد پروسه تصمیمگیری در ایران مشکل دارد. نه در مدرسه نه در مدت خدمت هیچ جا آموزش سیاسی به مردم نمی دهیم. یک کارمند یا یک دانشجو نباید بداند فساد از کجا میآید و فساد در قوانین یعنی چه؟
این فعال سیاسی اصلاحطلب افزود: از طرف دیگر قوانین روی هم انباشته شده و متناقض هم زیاد داریم. مگر همین تناقض در قوانین باعث ایجاد معضل فیشهای حقوقی نشد؟ هر کسی از قانون موجود یک برداشتی به نغفع خودش کرد و در نهایت پرداختهای کلان برایشان دردسر ساز شد.
وی با اشاره به توجه کشورهای غربی به قوانین وضع شده گفت: کتاب قانون مالیات در آمریکا یک کتاب 2000 صفحهای است که هر چند وقت یک بار هم به روز میشود؛ همه کارمندان موظف هستند تا تمام آن کتاب را به دقت مطالعه کنند. همه مردم آمریکا به راحتی میتوانند از حقوق خود آگاه شوند و کسی به راحتی نمیتواند از مالیات فرار کند. مالیات در غرب بخش مهم درآمد دولت است که در ایران به راحتی میشود از آن فرار کرد.
وی همچنین یادآور شد: زمانی از همین روش فرار استفاده کردیم و خواستیم تحریمها را دور بزنیم، به جای انتخاب راهی که به صلاح کشور باشد راههای فرعی را انتخاب کردیم و از دلش بابک زنجانیها سر بر آوردند. حالا نمیدانیم با آنها چه کنیم.
حجاریان در بخش دیگری از این مصاحبه از سیستم مالی و ارزی کشور انتقاد کرد و آن را بستری امن برای رواج فساد دانست.
این فعال سیاسی اصلاحطلب در تصریح عقیدهاش قیمتهای دو نرخی بنزین در چند سال گذشته و یا دو نرخی بودن خوار و بار در زمان جنگ را مثال زد و گفت: اصلا دونرخی بودن ارز در کشور ما خودش فساد زا است. مثالی میزنم که متوجه منظورم از رشد فساد در میان خود مردم بشوید، زمان جنگ قیمت شیر دو نرخی بود، آیا بقالی را نمیشناختید که نرخ ارزان تر را به فامیل خودش بدهد و گرانها را برای مردم بگذارد؟
وی ادامه داد: این اتفاق زمانی میافتاد که در عصر ایثار و از خود گذشتگی قرار داشتیم ، حالا همین موضوع را به عصر امروز منتقل کنید. فسادهای آن زمان خرده فساد بود و فسادهای امروز کلان و ریشه دار است، با مقایسه این مثالها متوجه قدمت فساد در ایران می شوید. در همان دوران جنگ هم کسانی بودند که با فساد بار خود را بستند، به آنها در اصطلاح میگویند «اردو بازارچی»، «اردو بازارچیهای» زمان جنگ میلیاردرهای امروز هستند. البته این مثال ها را در مورد کسانی زدم که خدا و معاد را قبول ندارند همه افراد هم این گونه که گفتم نیستند.
اگر جلوی فساد گرفته نشود نظام میبازد
حجاریان در پاسخ به این سوال که پیروز مبارزه با فساد در ایران کدام جناح خواهد بود، گفت: اینکه پیروز واقعی عرصه مبارزه با فساد، آن هم در زمانی که هر دوجناح یکدیگر را در ایجاد و رواج فساد متهم میکنند، کیست را نمیدانم. اما میدانم اگر جلوی آن گرفته نشود، نظام میبازد. اصطلاحی تحت عنوان اجماع مرکب وجود دارد، همه میگویند گروه مقابل دزدی کرده است، پس آن کسی که از بیرون دارد ما را تماشا میکند می تواند بگوید نظام دزد است.
وی با اشاراه به برخورد سلیقهای برخی دستگاهها با مفسدان اقتصادی یادآور شد:« در نماز جمعه چند هفته پیش صداوسیما آن قسمتی که آقای جنتی از حقوقهای نجومی انتقاد کرد را بازتاب داد، اما زمانی که همان آقا از فساد شهرداری نام برد، حرفشان را سانسور کردند. همین برخورد سلیقهای خودش یک نمود از فساد سیاسی است.
این فعال سیاسی افزود: باید توجه کرد ادامه ی این روش به ضرر نظام است و باید هرکسی که مدرکی علیه دیگری دارد بدون تهمت زدن به قوه قضاییه بسپارد تا آنها به شکایتش رسیدگی کنند؛ در ادامه هر جناحی هم به همان اندازه که مقصر بوده اشتباهش را قبول کند.
اصلاحطلبان پرچمدار مبارزه با فساد باشند
حجاریان در پاسخ به این پرسش که آیا طرح فسادها و حقوقهای نجومی در مقابل هم یک بازی سیاسی برای انتخابات نیست، گفت: اگر این قصه را بخواهند کش بدهند، عدهای از مردم میگویند ما در انتخاباتی که هر دو جناحش در فسادها دست داشته، شرکت نمیکنیم. چنین رویهای معمولا خواست جناح راست است. آنها می خواهند مشارکت انتخاباتی را پایین بیاورند و خوب مشخص است که با کاهش مشارکت ما ضرر میکنیم. نقشه راستها همین است نمیخواهند مبارزه کنند بلکه میخواهند با ایجاد هیاهو صحنه را به نفع خود تغییر میدهند.
وی در ادامه خطاب به اصلاح طلبان گفت: بهترین کاری که اصلاحطلبان میتوانند در این فرصت انجام دهند این است که نشان دهند نیروهای قابل اطمینان نظام و مردم هستند. بدون شک اگر در داخل خودشان نمونهای از فساد و فاسد را دیدند، سریعاً بدون در نظر گرفتن مصالح جناحی باید اعلام کنند و از او برائت جویند.
حجاریان در ادامه به اصلاحطلبان پیشنهاد داد تا پرچمدار مبارزه با فساد باشند، فیشهای حقوقی خود را منتشر کنند و در آزمون قانون از کجا آوردهاید شرکت کنند.
وی در همین راستا گفت: بد نیست که در این میان اصلاح طلبان فیشهای حقوقی خود را منتشر کنند. اعلام کنند که قوه قضاییه قانون از کجا آوردهاید را از آنها شروع کند. من معتقد هستم اکثریت غریب به اتفاق اصلاحطلبان از این آزمون سربلند بیرون میآیند. جوانهای اصلاحطلب که تازه وارد صحنه شدهاند و چیزی از خودشان ندارند، بزرگترها و قدیمیها پیش قدم شوند و در این آزمون شرکت کنند، نکته اینجاست که اگر از میانشان کسی وجود داشت که از رانتها استفاده کرده بود و در اموراتش فساد مشاهده شد را هم باید معرفی کنند و به هیچ وجه از او حمایت نکنند. من مطمئن هستم اصلاحطلبان رو سفید از این امتحان بیرون میآیند.
این تئوریسن اصلاحطلب بار دیگر بر تقدم مبارزه با فساد سیاسی در مقابل مبارزه با فساد اقتصادی تاکید کرد و گفت: قبلا هم گفتم در این مصاحبه هم میگویم، مبارزه با فساد سیاسی بر مبارزه با فساد اقتصادی اولویت دارد. اگر شرایط سیاسی برای اصلاحطلبان خوب پبش میرفت، حتما امروز افراد دیگری به عنوان کاندیدهای لیست اصلاحطلب وارد مجلس میشدند، بعد از آنها بهتر میشد خواست که با فساد اقتصادی مبارزه کنند. حالا در همین لیست هم افرادی قوی و با تجربه هستند، ما بقیشان هم مدت زمان لازم را دارند تا کار و راه را یاد بگیرند. نکته در همین مثالی است که زدم؛ اگر فساد سیاسی نباشد راه برای ورود فاسد اقتصادی و یا راه برای دست اندازی فاسدان به اقتصاد بسته میشود.
وی افزود: مردم بعد از تشکیل فراکسیون امید انتقادات جدی به اصلاحطلبان وارد کردند اما باید در جواب آنها گفت اگر اصلاح طلبان رد صلاحیت نمیشدند امروز افراد قوی تری وارد مجلس شده بودند و عملکرد فراکسیون اصلاحطلبان هم به گونه دیگری بود.
این فعال سیاسی همچنین گفت: مبارزه با فساد سیاسی یعنی اینکه نظارت شورای نگهبان در چارچوب قانون باشد و اگر با ماده یا تبصرهای خواستند، نظارتشان را فراتر ببرند یا شرایط را به نفع فرد یا جناح خاصی تغییر دهند، بر اساس قانون با آنها برخورد کنند. این چه وضعیتی است که میگویند شورای نگهبان میتواند بر صلاحیت کاندید رأی آورده هم نظارت کند؟ یعنی اگر همه مردم به یک فردی که توسط همین شورا تائید صلاحیت شده رای بدهند، ولی شورا نخواهد، آن فرد بدون در نظر گرفتن رای مردم بر کنار شود.
اصلاحات نه از سر اجبار بلکه با میل از کاندیداتوری روحانی حمایت میکند
در بخش دیگری از این گفتوگو حجاریان درباره سطح تمایل جریان اصلاحطلبی نسبت به حمایت از کاندیداتوری حسن روحانی در انتخابات پیش رو، با تاکید بر اینکه اصلاح طلبان اجباری برای حمایت از روحانی ندارند، بلکه مایل به این کار هستند، گفت: برای انتخابات آینده گزینهای بهتر از روحانی وجود ندارد.از سوی دیگر روند اوضاع به گونهای شده که در بیشتر مواقع عملکرد روحانی با خواست اصلاحطلبان یکی بوده است و از این رو میتوان با قاطعیت گفت گزینه اصلاحطلبان برای انتخابات آینده همین آقای روحانی است. این نکته را فراموش نکنیم که اصلاحات مجبور نیست از روحانی حمایت کند، بلکه مایل هستیم از او حمایت کنیم.
وی در پاسخ به برخی انتقادات مبنی بر فاصله گرفتن روحانی از جریان اصلاحات اظهار کرد: روحانی از اصلاحطلبان فاصله نمیگیرد؛ چراکه به طور کل پایگاه رأیش در میان ما قرار دارد. درست است که نتوانسته به صد در صد خواست اصلاحطلبان جامه عمل بپوشاند اما کارهای حداقلی را برای ادامه راه انجام داده است.
حجاریان با اشاره به جایگاه اصلاحطلبان در انتخابات آتی یادآور شد: تا انتخابات سال 96 اتفاقات زیادی در سیاست ایران رخ خواهد داد و اوضاع متغیر است ، اما با قاطعیت میتوان گفت وحدت اصلاحطلبان حفظ خواهد شد. با اینکه جناح مقابل به دنبال ایجاد شکاف میان آنها است، اما این اتفاق رخ نخواهد داد. به هر حال اختلاف نظر میان همه کسانیکه حتی در یک طیف فکری قرار دارند هم طبیعی است و به زودی این اختلافات میان اصلاحطلبان حل میشود و جای خود را به انسجام میدهد.
این فعال سیاسی اصلاحطلب همچنین بیان کرد: رد صلاحیت شدن آقای روحانی با عقل سلیم جور در نمیآید این کار بعید به نظر میرسد. بالاخره عده زیادی هستند که با ایشان مخالف هستند و تلاش خود را هم انجام میدهند که او مجدد به عرصه انتخابات باز نگردد. در زمانهای هستیم که در جریان اصلاحطلب قحط الرجال نیست و افراد مناسبی برای حضور در مقام ریاست جمهوری داریم اما نکته آنجاست که تایید صلاحیت آنها مشکل است.
حجاریان همچنین با تکذیب نقش خود در مطرح کردن بحث عبور از خاتمی که در ابتدای دهه 80 مطرح شد، گفت: در برخی مواقع به غلط از من به عنوان تئوریسین طرح عبور از خاتمی یاد میکنند. من این موضوع را تکذیب میکنم. این طرح توسط دفتر تحکیم وحدت آن مقطع زمانی ارائه شد و من آن زمان در دفاع از آقای خاتمی سخنرانیها و مقالاتی در نقد عبور از خاتمی داشتم؛ حالا با گذر زمان آن دوستان هم متوجه شدند که نظرشان اشتباه بوده است.
وی در پایان گفت: هنوز آقای خاتمی فردی اثر گذار است و در میان اصلاحطلبان حرف آخر را میزند، نه به این معنا که دیکتاتور است، بلکه او توانایی ایجاد اجماع میان اصلاحطلبان را دارد و با توجه به اینکه از مشورتهای اطرافیانش استفاده میکند بهترین راه حل را ارائه می دهند.
انتهای پیام/