دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
10 مهر 1395 - 16:27
با سفر وزیر علوم به کره جنوبی

همکاری علمی ایران و کره‌جنوبی گسترش می‌یابد

دکتر محمد فرهادی، وزیر علوم ، تحقیقات و فناوری به دعوت لی جون سیک، وزیر علوم کره جنوبی، و در راستای اجرایی‌شدن تفاهم‌نامه علمی و آموزشی دو کشور در جریان سفر اردیبهشت امسال رئیس جمهوری کره جنوبی‌ به ایران، به این کشور سفر کرده است و درباه زمینه‌های گسترش همکاری‌های مشترک علمی و فناوری بین دو کشور با مسئولان آموزش عالی کشور کره‌جنوبی گفت‌وگو کرده است.
کد خبر : 122342

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا به نقل از روابط عمومی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، محمد فرهادی، وزیر علوم در این سفر، از اولین نمایشگاه مشترک عکس خبرگزاری‌های جمهوری اسلامی (ایرنا) ایران و یونهاپ کره‌جنوبی در سئول بازدید کرد.


او انجام چنین کار فرهنگی مشترکی را از سوی دو رسانه رسمی ایران و کره‌جنوبی ارزشمند دانست و گفت: «این گونه تلاش‌ها باعث می‌شود مردم دو کشور با فرهنگ، تاریخ و تمدن یکدیگر آشنایی بیشتری پیدا کنند.»


وزیر علوم گفت: «این نمایشگاه می‌تواند اقدامی موثر به توسعه مناسبات و همکاری‌های دو کشور در حوزه‌های مختلف به ویژه در حوزه فرهنگی باشد.»


فرهادی، انتخاب و چینش مناسب عکس‌ها را قابل توجه دانست و ابراز امیدواری کرد که اینگونه همکاری‌ها که می‌تواند تاثیرات مثبت زیادی در روابط فرهنگی دو کشور به دنبال داشته باشد، از سوی دیگر نهادهای فرهنگی ایران و کره‌جنوبی نیز برپا شود.


کرسی آموزش زبان و ادبیات کره‌ای در یکی از دانشگاه‌های ایران راه‌اندازی می‌شود


وزیر علوم در ادامه این سفر با لی جون سیک، همتای کره‌ای خود دیدار کرد. او گفت: «در مباحثات مطرح شده با مقامات آموزش عالی کره‌جنوبی مقرر شد کرسی زبان فارسی دراین کشور که اکنون دایر است، توسعه بیشتری یابد و براساس خواسته طرف مقابل، دوره آموزش زبان کره‌ای نیز در یکی از دانشگاه‌های ایران برقرار شود.»


فرهادی گفت: «در این دیدار بر توسعه مناسبات در حوزه آموزشی تاکید شد و قرار است در راستای گسترش همکاری‌های دو جانبه نمایشگاه عکس مشترکی برای نشان‌دادن دستاوردهای علمی و آموزشی در دانشگاه‌های دو کشور برپا شود.»


هیات دانشگاهی کره‌ای اواخر مهر به ایران می‌آیند


او از سفر 13 هیئت از 13 دانشگاه مختلف کره‌جنوبی به ایران و برگزاری نشست‌های تخصصی خبر داد که در آن علاوه بر بررسی محورهای همکاری مورد علاقه دو کشور در حوزه علمی و آموزشی؛ بحث اجرایی‌شدن خواهر خواندگی دانشگاه‌های دو طرف نیز مطرح می‌شود.


فرهادی تاریخ سفر این هیئت‌ها را 19 تا 21 اکتبر (28 تا 30 مهر) عنوان کرد و گفت: «علاوه بر دانشگاه‌های تهران، جلسات مشترکی نیز در دانشگاه‌های اصفهان به همین منظور برگزار می‌شود.»


او گففت: «در حال حاضر 4 میلیون و 800 هزار دانشجوی شاغل به تحصیل در ایران هستند که 100هزار نفر آنان فقط در مقطع دکتری تحصیل می‌کنند. همچنین 39 پارک فناوری در ایران وجود دارد.»


فرهادی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: «وزارت علوم ایران در راستای ارتقای همکاری‌های علمی و فناوری در همه زمینه‌ها اعم از تبادل استاد و دانشجو، برگزاری همایش‌های مشترک و اجرای طرح‌ها و پروژه‌های تحقیقاتی مشترک آماده همکاری با وزارت آموزش کره‌جنوبی است.»


او از امکان تحصیل دانشجویان کره‌ای در همه مقاطع و زمینه‌ها در کشورمان خبر داد و گفت: «آمادگی لازم برای همکاری در زمینه تبادل استاد، اعطای متقابل بورس تحصیلی و برگزاری دوره‌های آموزشی بر مبنای یادداشت تفاهم امضا شده در جریان سفر رئیس جمهوری کره‌جنوبی به ایران با طرف کره‌ای را داریم.»


وزرای علوم ایران و کره‌جنوبی توافق کردند که همکاری‌های خود را در حوزه آموزش‌عالی توسعه دهند و زمینه‌های گسترش آن را بیش از پیش فراهم سازند.


قول وزیر علوم برای پیگیری مشکلات دانشجویان ایرانی شاغل به تحصیل در دانشگاه‌های کره‌جنوبی


در ادامه سفر وزیر علوم، مسائل و مشکلات تحصیلی دانشجویان ایرانی شاغل به تحصیل در کشور کره‌جنوبی در نشستی با دانشجویان در شهر سئول بررسی شد. در این دیدار که با هماهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در کره‌جنوبی برگزار شد، مشکلات، برنامه‌ریزی‌های درسی، لزوم یاری نهادها و اداره‌های مرتبط و همچنین وضعیت کنونی دانشگاه‌های کشور کره بررسی شد.


یکی از دغدعه‌های دانشجویان در این نشست مسائل مربوط به چگونگی ارزیابی وزارت علوم از مدارک دریافت شده، بحث لزوم آشنایی با قوانین و مقررات دانشگاهی و همچنین ارائه اطلاعات لازم درباره نظام آموزشی کشور کره‌جنوبی بود که پاسخ‌های لازم در این زمینه به آنها داده شد.


وزیر علوم پرسش‌های مطرح شده از سوی دانشجویان را پاسخ داد و اعلام کرد که وزارت علوم به نحوی مقتضی و مناسب پیگیر حل مشکلات آنان می‌شود. او از دانشجویان ایرانی خواست که به کیفیت و سطح علمی دانشگاه‌های ارائه‌دهنده خدمات آموزشی توجه بیشتری کنند و این موضوع را در اولویت انتخاب خود قرار دهند.


فرهادی گفت: «زمینه‌های فراوانی برای همکاری میان نهادهای علمی و آموزشی ایران و کره‌جنوبی وجود دارد و دو کشور از این پس شاهد جهش مناسبات در حوزه‌های مختلف دانشگاهی هستند.»


تشکیل کمیته مشترک برای پیگیری توافقات دو طرف


او افزود: «علاقه‌مندی کره‌ای‌ها برای افزایش مناسبات آموزشی با کشورمان قابل توجه است و به واسطه روابط خوبی که همواره میان دو کشور برقرار بوده است و در حال حاضر نیز این روابط به عالی‌ترین سطح رسیده است؛ شرایط مناسبی برای گسترش همکاری با مراکز علمی کره‌جنوبی به ویژه در زمینه فناوری‌های پیشرفته فراهم است.»


به گفته فرهادی کمیته‌ای ویژه از سوی دو طرف برای پیگیری مفاد نشست وزرای علوم دو طرف شده است و علاوه بر معرفی نمایندگان وزارت علوم و وزارت آموزش کره‌جنوبی برای این منظور، قرار است دو طرف به زودی نشست‌های تخصصی با یکدیگر داشته باشند.


ایجاد زمینه گسترش همکاری در حوزه‌های تولید دانش و فناوری، تبادل استاد و دانشجو، برگزاری دوره‌های آموزشی مشترک، همکاری‌های همایشی و کارگاه‌های آموزشی، انجام تحقیقات مشترک و فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان دو کشور در پارک‌های علم و فناوری از جمله مواردی بود که وزیر علوم، تحقیقات و فناوری کشورمان اعلام کرد در زمینه تحقق و اجرایی‌شدن آن با همتای کره‌ای توافقات لازم صورت گرفته است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته