دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
08 مهر 1395 - 18:32
در نشست خبری؛

مرتضی بانک:اطلاع‌رسانی دولت فعالتر می‌شود/ نمایش امنیت، ثبات اقتصادی و.. در قالب تصویر به مخاطبان

نشست خبری نمایشگاه عکس دستاوردهای سه ساله دولت، امروز 8 مرداد ماه با حضور مرتضی بانک معاون کل نهاد ریاست جمهوری و مهدی افضلی مدیر عامل موسسه توسعه هنرهای معاصر برگزار شد.
کد خبر : 121892

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری آنا مرتضی بانک با یادی از ایثارگران، شهدا و جانبازان گفت: مقام رهبری در بخش‌های مختلف به خصوص در جلسه‌ای که هیات دولت خدمت‌شان بودند به نکته ویژه‌ای اشاره داشتند که اقدامات دولت به صورت هنری و مستمر ارائه شود. از آنجاکه انعکاس فعالیت‌ها و دستاوردهای دولت یک ضرورت جدی بوده است که از جانب مقام معظم رهبری نیز مورد تاکید قرار گرفته تصمیم گرفته شد تا نمایشگاه عکس دستاوردهای سه ساله دولت به صورت هنرمندانه برگزار شود.


وی اظهار کرد: از مدت‌ها قبل برای برگزاری این نمایشگاه برنامه‌ریزی‌ها و پیش‌بینی‌هایی انجام شد و رهنمود رهبری بیش از پیش ما را تشویق به برگزاری آن کرد تا این اقدام ارزشمند را به صورت کامل و جدی منعکس کنیم.


بانک در خصوص اینکه چرا دولت از اقدامات خود تا کنون کمتر صحبت کرده اظهار کرد: سیاست مهم دولت در این بوده که فارغ از حواشی به صورت متمرکز همه برنامه‌ها و اقدامات را به صورت مستمر دنبال کند تا نتیجه و دستاوردی برای کشور داشته باشد لذا بیش از هر چیز بر اجرای برنامه‌ها متمرکز بوده و کمتر به مسائل حاشیه‌ای که درباره دولت مطرح می‌شد، توجه داشت. در این شرایط فضایی ایجاد شد که برخی از افراد و شخصیت‌ها و جریانات مستمر و دائمی تلاش‌هایی کردند که بگویند دولت فعالیت‌های ناقصی دارد و یا اینکه جریانی را ایجاد کردند که تلاش‌های دائمی دولت را منعکس نمی‌کرد و یا بسیاری از اقدامات را نادیده می‌گرفت. برخی از شخصیت‌ها تلاش داشتند کمبود و کسری‌ها را تعمداً نشان دهند و اقدامات دولت را با هدایتی که داشتند ناموفق و یا نامطلوب معرفی کنند.


بانک در سخنانش عنوان کرد: طبیعی است که اگر دولت بخواهد مرتباً پاسخ اقدامات رسانه‌های منفی‌باف و غیر علاقه‌مند به انعکاس توفیقات مملکت را بدهد از برنامه‌های اصلی خود دور می‌ماند به همین دلیل بعد از سه سال تلاش دولت امروز با توجه به دستورات و تاکیدات مقام معظم رهبری فرصتی ایجاد شد تا بخشی از دستاوردهای سه ساله دولت منعکس شود. در هفته دولت با اعزام گروه‌ها و وزرای دولت به مناطق مختلف و مراکز استان‌ها و شهرستان‌ها انعکاس جلسات سفرها توسط بخش‌های مختلف خبری را از وظایف خود دانستیم تا بخشی از فعالیت‌های دولت به اطلاع مردم رسانده شود. در ادامه با ایجاد امکانات به صورت بصری که مردم نیز از این دستاوردها بیشتر مطلع شوند شرایطی فراهم شد که نمایشگاه عکس برپا شود. این نمایشگاه که در دولت‌های مختلف نیز برگزار شده را با ابعاد مختلف اجتماعی، فرهنگی و سیاسی برگزار می‌کنیم لذا با نظرات مدیران روابط عمومی دستگاه‌ها در همین راستا عکس‌های مختلفی از اقدامات و دستاوردهای دولت برای ما ارسال شد. این موضوع وقتی به بخش‌های دیگر فرهنگی و هنری جامعه رسید پیشنهاد هنرمندان این بود که نمایشگاه به صورت متفاوت و به شکل مفهومی و با المان‌های هنری برگزار شود و با ارتباطی که با هنرمندان مختلف برقرار شد به این نتیجه رسیدیم که نمایشگاه شکلی هنرمندانه‌تر که مفهوم اقدامات دولت را در قالب نمایشگاه هنری ارائه می‌کند و متفاوت از آن چه که تا کنون در دولت‌های قبل برگزار می‌شده، برپا شود.


وی با تاکید بر اینکه این شکل از برگزاری نمایشگاه می‌تواند اثربخشی جامع‌تر و کامل‌تری داشته باشد، تصریح کرد: بیش از 15 هزار اثر هنری و عکس از دستگاه‌های مختلف برای ارائه در این نمایشگاه دریافت کردیم که خزانه خوبی از عکس‌های معتبر و ارزشمند است. این عکس‌ها در شورایی متشکل از هنرمندان با تجربه مورد بررسی قرار گرفت که بهترین آثار آن در قالب نمایشگاه از شنبه 10 مهر در تالار وحدت ارائه می‌شود.


وی همچنین افزود: این نمایشگاه نشان داد این ذخیره هنری در قالب عکس و بخش‌های مختلف قابل استفاده است و امیدواریم در ارائه به شیوه‌های دیگر از جمله کتاب نیز بتوانیم به جز تهران در دیگر استان‌های مختلف این دستاورها را ارائه کنیم. همزمان پیشنهاد شد که علاوه بر این مجموعه از شخصیت‌های هنری در شورا از نیروهای هنری به خصوص جوانان فعال در حوزه موسیقی بهره ببریم.


معاون کل نهاد ریاست جمهوری تاکید کرد: برگزاری نمایشگاه به صورت هویت هنری مستقل مورد نظر بود. ما می‌توانستیم نمایشگاه را در گالری‌ها برگزار کنیم ولی به دلیل اینکه پیشنهاد شکلی نو از نمایشگاه ارائه شد تصمیم گرفتیم نمایشگاه مفهوم اصلی خود را پیدا کند و هویتی مستقل داشته باشد و در قالب کانسپت مفهومی در فضای باز برپا شود.


وی افزود: به پیشنهاد هنرمندان ایجاد سازه‌های مفهومی با استحکام موقعیت پیشنهاد شد که شرایط دولت را نشان می‌دهد. در این نمایشگاه سازه شفافی طراحی شده که شفافیت آن نشان دهنده محیطی مطمئن برای افراد است که استقلال و هویت نمایشگاه را منعکس می‌کند. همچنین سازه دیگر با استحکامی متفاوت شرایطی که دولت از دولت قبل تحویل گرفته شده را نشان می‌دهد. موضوعاتی که دولت توانسته دستاوردهایی در آن راستا داشته باشد شامل امنیت، مسائل اجتماعی، ثبات اقتصادی، بهداشت عمومی، امور دفاعی است که در قالب تصویر به مخاطبان و بازدیدکنندگان عرضه می‌شود.


وی در سخنانش خاطر نشان کرد: در ابتدای سال 92 که دولت تدبیر و امید تحویل گرفته شد 18 روز ذخیره گندم داشتیم و امروز 11/5 تن گندم از کشاورزان خریداری شده که این امر بی‌سابقه بوده به طوری که امسال از خرید و واردات گندم بی‌نیاز هستیم. اگر چه این تلاش باید روند همیشگی داشته باشد اما با وجود شرایط در طی سال‌های پیش این فعالیت بی‌سابقه بوده است. قبل از برجام میزان تولید نفت ما چیزی حدود 2 میلیون و 800 هزار بشکه بود اما بعد از برجام دولت توانست این میزان را به 3 میلیون و 800 هزار بشکه در روز برساند. دولت توانست همچنین در این مدت تولید نفت را احیا کند و بر اساس آمار و ارقام در خصوص رشد اقتصادی و بحث تورم که در سال 92 چیزی حدود 40 درصد سالانه بود را در 4 ماهه نخست به 4/4 درصد برساند.


وقتی یک موضوع بدون تدوین شاخص مطرح شود می‌تواند برای هر کس برداشتی داشته باشد نجومی گاه ممکن است از نگاه کسی که یک میلیون تومان حقوق می‌گیرد میزان حقوق 4 یا 5 میلیونی یک مدیر نجومی باشد

وی همچنین در معرفی هر چه بیشتر این نمایشگاه به امکانات و ویژگی‌هایی از جمله استفاده از صوت خطی اشاره کرد و افزود: از اینکه این نمایشگاه به نحوی تدوین شده که ساعت 10 شنبه توسط معاون اول ریاست جمهوری جناب آقای جهانگیری افتتاح شود خوشحالم و فکر می‌کنم این نمایشگاه می‌تواند بخشی از زحمات، تلاش‌ها، ایثارگری‌ها، صبر و مداراهایی که مردم با امید و نشاط به این دولت داشتند را انعکاس دهد.


وی در ادامه این نشست خبری در پاسخ به سوال خبرنگاران مبنی‌بر افزایش عملکرد رسانه‌ای دولت اظهار کرد: دولت باید بر هدفگذاری که در مسئولیت خود داشته متمرکز می‌شد و به فعالیت‌ها و اقدامات مورد نظر می‌پرداخت تا بتواند آنها را اجرایی کند بنابراین طبیعتاً بحث تبلیغاتی و موضوعات جنبی خود به خود کم‌ اثرتر می‌شد. دولت در حال حاضر توانسته طی سه سال بسیاری از فعالیت‌هایش را به نتیجه رساند و یا گام‌های موثری برای اهداف خود بردارد و مسیری را طراحی کرده که به صورت روشنی تعریف شده است. لذا اگرچه معتقدم باید در زمینه تبلیغات فعالیت بیشتری انجام می‌شد اما این جنبه هدفگذاری هم بی‌اهمیت نبوده است. در حال حاضر برای تبلیغات و اطلاع‌رسانی فرصت مناسب‌تری فراهم شده و من پیش‌بینی می‌کنم در آینده شاهد ارائه گزارش‌های کامل‌تری باشیم.


وی همچنین درباره نظر برخی از منتقدان دولت مبنی‌بر محدود شدن فعالیت‌های دولت به سیاست‌های خارجی بیان کرد: دولت مجموعه کاری از وظایف و مسئولیت‌هایی است که توسط نهادهای راهبردی یا در قالب برنامه‌ها یا توسط قوانین و مقررات به او وگذار شده، بنابر این هر دولت اگر بخواهد حرکتی انجام دهد نمی‌تواند فقط توجه خود را به یک حوزه معطوف کند و باید تمام وظایف را به صورت همزمان پیش ببرد.


وی اضافه کرد: طبیعی است که فعالیت‌ها اولویت بندی می‌شود و بر اساس آن اقدامات انجام می‌شود. در مدتی که دولت مشغول حل و فصل مشکلات هسته‌ای و برجام بود اگر توجه کرده باشیم همچنان تحریم‌ها وجود داشت و به صورت جدی در جریان بود اما دولت توانست در همان زمان تورم را از 40 درصد به 12 درصد برساند و یا بخشی از تامین امکانات نفتی و صادرات نفتی را سر و سامان دهد در اواخر سال 93 بود که افزایش تولید گاز به سطح زیادی رسید و توانستیم ثبات قیمت ارز یا قیمت ریال در بازار را داشته باشیم که تاثیر زیادی در فعالیت‌های اقتصادی دارد.


وی در سخنانش به بازگشایی خانه سینما اشاره کرد و افزود: بسیاری از امور در حوزه سینما در همان دوره از شرایط سخت کشور بود و ما توانستیم در چنین وضعیتی با فعالیت‌هایمان شاهد ترقی بسیار بالای فروش فیلم‌های ایرانی باشیم که اتفاق میمون و مبارکی بوده و است. در عصری که مردم به دنیای مجازی مرتبط هستند حضورشان در سالن‌های فیزیکی سینما اتفاق بسیار خوبی است بنابراین از تمامی موارد ذکر شده می‌توان این نتیجه را گرفت که دولت همزمان به بخش‌های مختلف توجه داشته و آرامش در حوزه اجتماعی و شرایط عمومی را در هر صورت ایجاد کرده است که نتیجه‌اش انتخابات سال 94 بود. همه اینها زمانی است که بخش‌هایی از برجام انجام نشده بود.


بانک در ادامه تصریح کرد: من معتقد هستم برخی از منتقدان که با برنامه انتقاد می‌کنند نظرشان به هیچ وجه درست نیست ولی طبیعی است که موضوع برجام اثرگذاری زیادی در بخش داخلی و خارجی داشته و در میان فعالیت‌هایی که دولت داشته عملکردش در حوزه سیاست خارجی بیشتر دیده شده است. منتقدان خود علاقه‌مند بودند بخش برجام را به عنوان مساله مهم برای خود مطرح کنند که البته خیلی هم خوب است اما آنها می‌خواستند با توجه به این موضوع در صورتی که دولت فعالیتش در حوزه برجام ناموفق می‌شد از این حربه برای اثبات ناکارآمدی دولت استفاده کنند لذا نقش منتقدان در برجسته‌سازی موضوع برجام نیز بی‌تاثیر نبود.


وی درباره استفاده برخی از افراد از تریبون‌های رسمی برای ابراز انتقاد گفت: برخی از انتقادات از دولت منطقی و دلسوزانه است و به قول رهبری انتقاد زمانی خوب است که همراه با پیشنهاد باشد بنابراین برخی از انتقادات قابل پذیرش است که البته دولت هم به آن توجه می‌کند مثل موضوع انتقاد به قراردادهای نفتی اما برخی از فعالان حوزه سیاسی به دلیل اینکه در انتخابات قبلی موفق نبودند و یا موفقیتی برای دولت حساب نمی‌کردند انتقادات تند و بی‌منطقی مطرح نمودند که در آنجا نیز دولت به صورت گسترده باید وارد عمل می‌شد و درباره آن اطلاع‌رسانی می‌کرد. بخشی از منتقدان انتقادات‌شان توهین و اهانت به شخص رئیس جمهوری است که در این باره نیز باید مقامات قضائی و نظارتی وارد عمل شوند. اگرانتقادات به هویت و موقعیت ریاست جمهوری لطمه بزند طبیعی است که از راه‌های قانونی با این موارد برخورد خواهد شد.


وی درباره مبالغ حقوقی برخی از مدیران نیز بیان کرد: فساد اقتصادی از مسائلی است که دولت از ابتدای برنامه‌هایش با آن مقابله کرده بنابراین دولتی که تیم قوی برای مقابله با فساد اقتصادی تشکیل داده با مسائل این چنینی و مدیرانی که حقوق نجومی داشتند مقابله کرده و با تدوین آیین‌نامه و ایجاد چهارچوب‌های دقیق‌تر سعی در ایجاد سلامت اقتصادی کرده است.


مرتضی بانک در ادامه به مجهول بودن میزان نجومی اشاره کرد و افزود:پیش از هرچیز باید برای حقوق نجومی، املاک نجومی یا پرداخت‌های نجومی تعریف دقیق و یک شاخص درست تعیین شود و تا زمانیکه تعریف و شاخص درستی تعیین نشده مشخص نخواهد شد که ما چه پرداختی را نجومی و چه پرداختی را غیر نجومی می دانیم.


وی افزود: وقتی یک موضوع بدون تدوین شاخص مطرح شود می‌تواند برای هر کس برداشتی داشته باشد نجومی گاه ممکن است از نگاه کسی که یک میلیون تومان حقوق می‌گیرد میزان حقوق 4 یا 5 میلیونی یک مدیر نجومی باشد بنابراین ما نمی‌دانیم میزان نجومی به چه معناست. اما آنچه مسلم است این است که اگر کسی خارج از ضوابط عمل کند باید جلوی آن را گرفت دولت با حقوق‌های خارج از نرم برخورد کرده و با تدوین آیین‌نامه با آن مقابله کرده است بنابراین ما نباید جامعه بزرگ خدمتکار را به خاطر تخلف عده‌ محدودی متهم کنیم. دولت با آنچه کشف کرده برخورد کرد و مقررات را اصلاح و شفاف‌سازی کرده است تا از این پس دچار سوء استفاده‌هایی از این دست نباشیم.


مهدی افضلی نیز در این نشست رسانه‌ای گفت: ما سعی کردیم با توجه به اهمیت موضوع به گونه‌ای پیش رویم که سطح کار قابل قبول باشد چنین نمایشگاهی با چهره‌های توانمند و فهیم برگزار می‌شود و شخصیت‌هایی که هم هنرمند و هم دستی بر برنامه‌های فرهنگی دارند در برگزاری نمایشگاه دستاوردهای سه ساله دولت با ما همکاری خواهند داشت.


وی در ادامه از همکاری هنرمندانی چون زنده روح کرمانی، عباسی، رئیس کانون عکاسان دفاع مقدس و رئیس موزه هنرهای معاصر خبر داد و در ادامه افزود: اینکه توانستیم مرتضی بانک را به عنوان یک چهره‌ سیاسی قانع کنیم که ارائه فعالیت‌های دولت می‌تواند از قالب هنری شکل گیرد خیلی خوشحال کننده است.


وی درباره سازه‌های نمایشگاه سه سال فعالیت دستاوردهای دولت بیان کرد: سازه بخشی از کار هنری ما محسوب می‌شود و سیامک احصایی مجری مطرح سازه است وی به عنوان فردی فعال دکور بسیاری از فیلم‌ها و نمایش ها را انجام داده است. اصل این کار سناریویی دارد که به صورت سالانه پیشرفت می‌کند به طوری که در این نمایشگاه و این سازه مفهومی شاهد این خواهیم بود که بازدید کننده با مراجعه به یک بخش اتفاقات سال 92 و ... را مشاهده می‌کند. برای مثال پر بودن سیلوهای گندم به سبک هنری به بازدیدکنندگان نشان داده می‌شود.


در بخش دیگری از این نشست خبری بانک درباره فعالیت هیات دولت برای تشکیل اتاق فکر انتخابات گفت: دولت در حال حاضر هیچ اقدام و برنامه‌ای برای انتخابات نداشته و ندارد و اگر چنین تصمیمی گرفته شود مجدداً ساز و کار آن طراحی و انجام خواهد شد.


وی در پایان نیز اعلام کرد: این نمایشگاه با ویژگی‌های جدید در معرفی و انتقال بخشی از دستاوردها موثر خواهد بود و ما تصمیم داریم فرم نظرسنجی طراحی کنیم تا بازدیدکنندگان بتوانند نظرات خود را نسبت به این نمایشگاه ارائه کنند بنابراین اگر مردم بگویند برپایی آن کار بیهوده ای بوده دیگر آن را انجام نخواهیم داد.


انتهای پیام/

برچسب ها: مرتضی بانک
ارسال نظر
هلدینگ شایسته