دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
07 مهر 1395 - 19:12
رئیس اداره کنترل بیماری‌های مشترک میان انسان و دام وزارت بهداشت :

امسال یک نفر به «هاری» مبتلا شده است / افراد به محض حیوان گزیدگی باید واکسن هاری دریافت کنند

رئیس اداره کنترل بیماری‌های مشترک میان انسان و دام وزارت بهداشت با بیان اینکه سال گذشته 9 نفر به هاری مبتلا و جان خود را از دست دادند، گفت: امسال تنها یک نفر در قم دچار حیوان گزیدگی و فوت شده است.
کد خبر : 121688

دکتر محمدرضا شیرزادی، رئیس اداره کنترل بیماری‌های مشترک میان انسان و دام وزارت بهداشت در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری آنا با توجه به روز جهانی «هاری»، گفت: سال گذشته 9 مورد فوتی به دنبال هاری در کشور رخ داده است و 160 هزار نفر نیز به دنبال حیوان گزیدگی به مراکز درمانی مراجعه کرده‌اند که خوشبختانه با دریافت به موقع واکسن و اقدامات درمانی بهبود پیدا کردند.


وی افزود: امسال نیز یک مورد هاری در قم گزارش شده است که متاسفانه به دلیل تاخیر در مراجعه بیمار جان خود را از دست داده است.


شیرزادی با بیان اینکه به محض بروز علائم هاری بیمار فوت می‌کند، گفت: به همین دلیل به افراد تاکید می‌شود به محض اینکه توسط سگ، سگ‌سانان، موش خرما و ...دچار حیوان گزیدگی شدند به مراکز درمانی مراجعه و واکسن دریافت کنند.


وی با بیان اینکه افراد باید ضمن مراجعه به مراکز درمان در راه محل زخم را به مدت 20 دقیقه شست‌و شو دهند، یادآور شد: این اقدام موجب کاهش 50 درصدی خطرات احتمالی می‌شود.


رئیس اداره کنترل بیماری‌های مشترک میان انسان و دام وزارت بهداشت در ادامه یادآور شد: پس از اینکه فردی دچار حیوان گزیدگی شد حیوان باید قرنطینه شود. اگر بیمار پس از اینکه بیمار 3 نوبت واکسن دریافت کرد حیوان دچار مرگ نشد دیگر نیازی به تزریق 2 واکسن دیگر وجود ندارد ، اما اگر حیوان فوت کرد بیمار باید در زمان‌های مقرر واکسن را دریافت کند.




انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته