دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
07 مهر 1395 - 14:37

مخالفان و موافقان طرح اصلاح آیین‌نامه داخلی مجلس: این طرح ضعف هیأت رئیسه را نشان می‌دهد/ برای عضویت در کمیسیون تخصصی لابی‌گری شد

نمایندگان مجلس در جریان رسیدگی به طرحی برای حل مسئله مصوبات کمیسیون‌هایی که به حد نصاب نرسیده‌اند، نسبت به رفتار هیأت رئیسه مجلس در توزیع نمایندگان در کمیسیون‌های تخصصی و همچنین لابی‌گری برای عضویت در کمیسیون‌ها انتقاد کردند.
کد خبر : 121651

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری آنا، محمدعلی پورمختار نماینده بهار در مجلس در مخالفت با طرح یک فوریتی الحاق یک تبصره به ماده 42 قانون آیین نامه مجلس گفت: این طرح به نوعی ضعف اعضای شعب یا هیات رئیسه را نشان می‌دهد که قرار بود نمایندگان را براساس مقررات ماده 42 در کمیسیون‌ها توزیع کنند اما بعضا با روابط، افرادی را بدون سابقه به یک کمیسیون فرستادند به همین دلیل در مجلسی با 50 حقوقدان ، کمیسیون قضایی 13 عضو دارد و کمیسیون فرهنگی با کمتر از 19 نفر تشکیل شده است.


او ادامه داد: ما برای اینکه ضعف رفتاری مسئولان تصمیم گیر را جبران کنیم می‌خواهیم قانون اساسی مجلس را تغییر بدهیم. ما در حال حاضر هیچ مشکلی برای نحوه توزیع نمایندگان در کمیسیون ها نداریم و موارد فعلی کفایت می‌کند، به جای اینکه قانون را اصلاح و ناعادلانه رفتار کنیم باید تعدادی از نمایندگان را ملزم کنیم تا به این دو کمیسیون بیایند.


با لابی‌گری به کمیسیون‌های تخصصی رفتند


در ادامه مهرداد لاهوتی نماینده لنگرود در موافقت با این طرح گفت: رشته تحصیلی بعضی از نمایندگان با برخی از کمیسیون ها مطابقت دارد اما شرایط پیوستن به کمیسیون ها فراهم نشد. بعضی ها تجربه کاری و بعضی سابقه نمایندگی داشتند اما در نهایت براساس آیین نامه فعلی، رئسای شعب تصمیم گرفتند. آنها هم هیچ معیاری که آیین نامه مشخص کرده باشد نداشتند و براساس سلیقه لابی‌گری پیش رفتند.


او ادامه داد: هرکسی توانست لابی گری بیشتری کند در کمیسیون مورد نظر خود انتخاب شد اما دو کمیسیون داشتیم که به حد نصاب نرسیدند. در این طرح مشکل این دو کمیسیون برطرف شده و فقط اختیار اصل 85 را از آنها گرفته ایم. در این طرح ملاک انتخاب افراد در کمیسیون ها تحصیلات، تجربه کاری و سابقه عضویت است که آنها را به عنوان امتیاز در نظر گرفته ایم. ما به افراد امتیاز می‌دهیم و اگر هم راضی نشدند راه اعتراض برای آنها باز است.


انتقاد از نحوه تقسیم کار نمایندگان در کمیسیون‌ها


حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده شاهین شهر دیگر نماینده مخالف این طرح بود، او گفت: باید اسم این آیین نامه را، آیین نامه‌ای 4 ساله بگذاریم و بگوییم که برای یک دوره مشکل را حل کرده ایم. من از مرکز پژوهش‌ها می‌خواهم بررسی انجام دهد که چرا نسبت به برخی از کمیسیون ها رغبت وجود ندارد و ساختار مناسبی برای کمیسیون های مجلس پیشنهاد دهد و مجلس راجع به آنها اظهار نظر کند.


او افزود: اشکال دیگر این است که نحوه تقسیم نمایندگان در کمیسیون ها در این طرح کاملا ماشینی شده و هیچ نکته ای از نظر کیفی در این تشخیص لحاظ نشده است.


در ادامه غلامرضا کاتب نماینده گرمسار در موافقت با طرح مورد بحث گفت: ما در آیین نامه راهی نداریم که افراد براساس تخصص و تجربه در کمیسیون ها جایابی شوند. یکی از دغدغه های ابتدای همه مجلس ها این بوده که نمایندگان چگونه در کمیسیون ها توزیع شوند. طرحی که در مورد آن صحبت می کنیم 3 سال است که در کمیسیون آیین نامه بررسی شد و در کمیسیون آیین مجلس نهم هم تصویب شد.


او افزود: همه می دانند که در ابتدای دوره براساس طیف های سیاسی و سلیقه های فردی ممکن است اظهار نظر نشود. در اینجا این سیستم ماشینی نشده بلکه امتیاز بندی براساس سیستم انجام می شود و در نتیجه دخل و تصرف افراد و سلیقه های فردی حذف می شود.


در پایان عزت الله یوسفیان ملا رئیس کمیسیون آیین نامه از نمایندگان خواست با رای مثبت خود، این مشکل داخلی مجلس را برطرف کنند.


کلیات این طرح با رای دو سوم نمایندگان مجلس به تصویب رسید.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته