دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
07 مهر 1395 - 13:23
رئیس کارگروه ارزیابی شرکت‌های دانش‌بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری خبر داد

بیش از 2هزار شرکت دانش‌بنیان از معافیت مالیاتی برخوردار شدند

رئیس کارگروه ارزیابی شرکت‌های دانش‌بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از معافیت مالیاتی 2 هزار و 172 شرکت در سال مالی 94 خبر داد.
کد خبر : 121602

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، دکتر محمد صاحبکار در چهارمین همایش ملی مدیران فناوری اطلاعات گفت: «روند تصویب قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان در سال 89 آغاز شد و با تدوین آیین‌نامه‌های اجرایی این قانون، 3 سال است که این قانون در کشور اجرا می‌شود. قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان یک قانون گزینشی است. این قانون براساس شرایط خاص برخی شرکت‌ها که دانش‌بنیان هستند مورد حمایت قرار می‌گیرند.»


او افزود: «طبق ماده یک قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان، شرکت‌های دانش‌بنیان موسسات خصوصی یا تعاونی‌ هستند که برای هم‌افزایی در علم و ثروت در حوزه‌ فناوری‌های برتر فعالند و فعالیت آن‌ها ارزش افزوده بالایی دارد. برای انتخاب شرکت‌های دانش‌بنیان، کارگروه ارزیابی شرکت‌های دانش‌بنیان در معاونت علمی تشکیل شد.»


صاحبکار گفت: «این کارگروه سیاست‌های کلی حوزه‌های علم و فناوری را مشخص و به تصویب می‌رساند. علاوه بر آن شرکت‌ها را در دو مرحله ارزیابی می‌کند.»


رئیس کارگروه ارزیابی شرکت‌های دانش‌بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از ایجاد سامانه ثبت اطلاعات شرکت‌ها، در معاونت علمی خبر داد و گفت: «تا امروز 13‌هزار و 500 شرکت در این سامانه نام کاربری ایجاد کرده‌اند و از این تعداد 6هزار و 598 شرکت مستندات خود را تکمیل کرده‌اند و وارد مرحله ارزیابی شدند. از این تعداد 2 هزار و 913 شرکت تایید صلاحیت نشدند و 2هزار و 675 شرکت به عنوان شرکت دانش‌بنیان مورد تایید این کارگروه قرار گرفته‌اند.»


او ادامه داد: «در‌حال‌حاضر 583 شرکت مرحله ارزیابی را طی می‌کنند و 327 شرکت نیز مرحله اصلاح اطلاعات را طی کرده‌اند. تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان در سال 92، 40 شرکت بوده که این تعداد در سال 93، 1290 و در سال 94 به 2هزار و 335 شرکت افزایش یافته است و در حال‌حاضر این رقم به 2هزار و 675 رسیده است.»


رئیس کارگروه ارزیابی شرکت‌های دانش‌بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: «شرکت‌های دانش‌بنیان در سه دسته تولیدکننده کالا و خدمات، نوپا و صنعتی دارای فعالیت دانش‌بنیان هستند. به شرکت‌های دسته اول و دوم معافیت مالیاتی تعلق می‌گیرد، ولی شرکت‌های دسته سوم مشمول این حمایت نمی‌شوند.»


او ادامه داد: «معیارهای ارزیابی کالا و خدمات دانش‌بنیان دارا بودن فناوری بالا، پیچیدگی فنی و ارزش افزوده بالا ناشی از دانش فناورانه است. بیشترین تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه فناوری اطلاعات و نرم‌افزارهای کامپیوتری با 455 شرکت است که 18‌درصد تعداد کل شرکت‌های دانش‌بنیان را شامل می‌شود.»


او افزود: «در سال مالی 92، 40 شرکت، در سال مالی 93، 1200 شرکت و در سال مالی 94، 2هزار و 172 شرکت مشمول معافیت‌های مالیاتی شدند. معافیت‌های گمرکی نیز مشمول واردات تجهیزات آزمایشگاهی، ماشین‌آلات خط تولید و مهندسی معکوس هستند. نظام وظیفه از دیگر تسهیلات معاونت علمی است و با توافقات صورت گرفته افراد کلیدی به شرط دارا بودن شرایط مورد‌نظر می‌توانند از مسیرهای خاصی نظام‌ وظیفه خود را طی کنند که بر این اساس تاکنون 180 شرکت از این تسهیلات بهره‌مند شده‌اند.»


صاحبکار در پایان خبر داد که برای حمایت از صادرات شرکت‌های دانش‌بنیان، تخفیفات 50‌درصدی برای استفاده از خدمات آزمایشگاهی نیز برای این شرکت‌ها در نظر گرفته شد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته