دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
07 مهر 1395 - 10:21

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس: آب بزرگترین چالش کشور است/ می‌توانیم رشد اقتصادی بیش از 6 درصد را تجربه کنیم

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس گفت: برای اولین بار در یک دهه اخیر به تورمی تک رقمی دست یافتیم و پیش بینی می‌شود تا پایان سال جاری نیز شاهد تورمی حدود 9 درصد باشیم.
کد خبر : 121505

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری آنا، کاظم جلالی در ابتدای صحن علنی امروز مجلس گزارشی درباره وضعیت اقتصادی کشور و اولویت‌های مجلس در برنامه ششم توسعه ارائه کرد و گفت: در مجلس گذشته 700 طرح و لایحه بررسی و 300 قانون مشتمل بر اصلاح کلی، اصلاح جزیی و قانون جدید تصویب شد و 13 قانون از این 300 قانون در بخش اقتصادی بود.


وی افزود: یکی از اصلی‌ترین مسائل کشور بحث اقتصادی است و ما تا پایان سال گذشته در این بخش طبق آمار دولت رشد 1.3 دهم را تجربه کردیم که البته مرکز پژوهش‌ها رشد منفی 4 دهم را به ثبت رساندند؛ تا پایان سال جاری نیز پیش بینی‌ها حاکی از آن است که می توانیم رشد اقتصادی بیش از 6 درصد را تجربه کنیم که البته بخشی از آن ناشی از افزایش تولید نفت خواهد بود که با ثبات در تولید، در سالهای آینده این رشد را تجربه نخواهیم کرد.


وی خاطرنشان کرد:‌ بر اساس آمار، دولت درحوزه‌ی بیکاری ما نرخ 11 درصد را داشته‌ایم، اما این آمار برای گروههای خاص سنی و جنسی و تحصیلی و در برخی از استان‌ها به 50 درصد هم می‌رسد که اگر این روند ادامه یابد تا سال 1400، 11 میلیون بیکار خواهیم داشت که تبعات منفی فراوانی به دنبال خواهد داشت.


رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلام در بخش دیگری از صحبت‌های خود با بیان این که تحریم‌ها اثرات سوئی در اقتصاد داشته اما رفع تحریم‌ها همه مشکلات را حل نخواهد کرد گفت: تحریم‌ها در اقتصاد ایران اثرات مخربی را داشته اما نباید تصور کرد که رفع تحریم‌ها همه مشکلات کشور را مرتفع خواهد کرد چرا که اقتصاد ما از موانع ساختاری و راهبردی رنج می‌برد و سیاست‌های غلط در یک دهه اخیر و تغییرات جمعیتی مشکلات ما را تشدید کرد.


وی ادامه داد:‌ درآمدهای عمرانی دولت در سال گذشته نصف سال 85 بود و کاهش قیمت نفت بر درآمدهای دولت تأثیر منفی داشت؛ همچنین بانکها با چند برابر سرمایه خود تسهیلات ارائه کردند که این موضوع مشکلات زیادی را به دنبال خواهد داشت.


نماینده‌ مردم تهران با اشاره به چالش‌هایی که ظرفیت ایجاد بحران در کشور را دارد تصریح کرد:‌ بیکاری، مشکل آب ، محیط زیست و صندوق‌های بازنشسته از جمله مسائلی است که بی توجهی به آن می‌تواند بحران درکشور ایجاد کند؛ همچنین با کمال تأسف در مورد سهولت کسب و کار در کشور علی رغم نرخ بالای بیکاری وضعیت مطلوبی نداریم.


بر اساس آمار دولت، درحوزه‌ بیکاری ما نرخ 11 درصد را داشته‌ایم، اما این آمار برای گروه‌های خاص سنی و جنسی و تحصیلی و در برخی از استان‌ها به 50 درصد هم می‌رسد که اگر این روند ادامه یابد تا سال 1400، 11 میلیون بیکار خواهیم داشت که تبعات منفی فراوانی به دنبال خواهد داشت

وی خاطرنشان کرد: در بخش سهولت کسب و کار در بین 20 کشور منطقه رتبه‌ نازل هفدهم را دارا هستیم، البته در این بخش مشکل قانونی نداریم و مشکلات ساختاری در کنار بی توجهی به قوانین مصرح و مصوب ما را به این نقطه رسانده است.


جلالی در ادامه خاطرنشان کرد:‌ وضعیت قاچاق در کشور آمار بالایی را نشان می‌دهد و متاسفانه تا پایان سال 94، 15 میلیارد دلار قاچاق به ثبت رسیده که برای حل این مسأله باید ساماندهی گمرکی و مبارزه با قاچاق را در دستور کار داشته باشیم که دولت در هر دو بخش لایحه را تقدیم مجلس کرده است.


وی اظهار کرد:‌ حدود 2 هزار طرح عمرانی نیمه تمام ملی در سطح کشور داریم که بودجه‌ چند صد هزار میلیارد تومانی برای حل آن لازم است که به نظر نمی‌رسد با توجه به منابع موجود بتوانیم این رقم را تامین کنیم، لذا دولت لایحه مبسوطی برای حل این معضل ارائه کند.


رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس فرار مالیاتی را یکی دیگر ازچالش‌های اقتصادی کشور دانست و گفت: ما فرار مالیاتی شدیدی را در کشور تجربه می‌کنیم که باید در بخش نظارتی مجلس از ابزارهای راهبردی خود استفاده مطلوب‌تری نماییم و دولت نیز باید بحث دائمی شدن قانون مالیات بر ارزش افزوده را در دستور کار قرار دهد و هر چه سریع‌تر لایحه‌ی متناسب با آن را به مجلس تقدیم کند تا بتوانیم دراین حوزه به یک سامانه مطلوب برسیم.


وی گفت: بدهی‌های دولت که طبق آمار غیردقیق حدود 550 هزار میلیارد تومان برآورد شده نیز در ادامه می‌تواند کشور را وارد یک چالش نماید که در این بخش نیز باید لایحه‌ مطلوب و متناسب به یک استراتژی حساب شده ارائه شود. همچنین سهام عدالت هم چالش دیگری است که با شکل فعلی فساد آور و رانت‌زاست. همچنین برخی از واگذاری‌ها دراین حوزه نیز که در گذشته انجام شده نگرانی‌های عمیقی را به دنبال داشته و لازم است لایحه‌ی مرتبط با آن نیز هر چه سریع‌تر در مجلس مورد بررسی قرار گیرد.


نماینده مردم تهران با بیان این که نظام پرداخت حقوق و مزایا دچار اشکالاتی است خاطر نشان کرد:‌ حدود 25 میلیون نفر در کشور به طور مستقیم و غیر مستقیم با موضوع حقوق و مزایا و همچنین بازنشستگی درگیر هستند و اخیرا نیز چالشی به نام حقوق‌های نجومی را در کشور شاهد بودیم. که دراین بخش علی‌رغم قول مساعد دولت و تاکید مجلس هنوز لایحه‌ای تقدیم نشده و تا امروز تاثیر فراوانی در ارائه لایحه مشاهده می‌شود.که دراین بخش علی رغم قول مساعد دولت و تاکید مجلس هنوز لایحه‌ای تقدیم نشده و تا امروز تاثیر فراوانی در ارائه لایحه مشاهده می‌شود.


وی خاطر نشان کرد: در بخش معدن در سالهای اخیر روند سعودی را آغاز کردیم و صادرات بخش معدن تغییرات مطلوبی نسبت به گذشته داشته اما هنوز از اهداف ترسیمی دور هستیم و رتبه‌ی مطلوبی در این بخش نداریم و علی رغم سرمایه گذاری‌های خارجی، عقب ماندگی‌های فراوانی در این حوزه است. ضمن این که با توجه به آغاز شرایط جدیدی در پسابرجام باید قانون جذب سرمایه‌گذاری خارجی مورد بازنگری اساسی قرار گیرد و مجلس و دولت در این حوزه باید عملکرد فعال‌تری داشته باشند.


رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس در بخشی از سخنان خود با بیان این که صنعت نفت ما در نیمه دوم عمرش قرار دارد گفت: در حوزه‌ی برق هم متاسفانه تلفات شبکه زیاد بوده و راندمان پایین است و قانون برق که وجود دارد نیاز به بازنگری دارد.


وی تصریح کرد: نیروگاه‌ها واگذار شده‌اند اما متأسفانه تصدی‌گری واگذار نشده که در این بخش آسیب شناسی لازم صورت گرفته و راهکارها را ارائه کرده‌ایم.


جلالی با اشاره به این که بر اساس آمار بانک مرکزی تنها 7درصد به بخش کشاورزی اختصاص یافته است گفت:‌با توجه به اینکه اقتصادمقاومتی باید در اولویت قرار گیرد کشاورزی هم پدیده‌ای نیست که به آن بی توجه باشیم؛‌ متاسفانه در این زمینه بدهی دولت هم به کشاورزان بالاست و باید پیگیری شود.


نماینده مردم تهران در مجلس به وضعیت محیط زیست نیز اشاره کرد و گفت: خسارت مرگ و میر ناشی از آلودگی هوای شهری 640 میلیون دلار و در واقع 57 درصد از تولید ناخالص داخلی است و بر اساس گزارش‌ها آلایندگی مربوط به وسایل نقلیه می‌باشد.


جلالی خاطرنشان کرد: 4 قانون هوای پاک، ارزیابی زیست محیطی، قانون جامع منابع طبیعی و قانون جامع خاک باید هر چه سریع‌تر مورد رسیدگی قرار بگیرد.


وی اظهار کرد:‌ بخش آب نیز متأسفانه بزرگترین چالش کشور است و میزان مصرف آب ایران 96میلیارد متر مکعب می‌باشد که نشان‌دهنده‌ وضعیت بحرانی است.


وی ادامه داد: بارش‌ها کاهش یافته و تغییر اقلیمی هم که از شمال آفریقا شروع شده در 20 سال آینده حجم آب در دسترس را به یک چهارم کاهش می‌دهد که در این زمینه باید چاره‌ای بیاندیشیم.


رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس در ادامه اظهار کرد: در بخش توسعه روستایی نیز متأسفانه جمعیت معکوس شده 28 دصد جمعیت روستایی و 72 درصد جمعیت شهری است که متاسفانه این روند همچنان سیر صعودی دارد. به لحاظ آسیب شناسی که انجام شده امکانات به روستاها برده شده اما متناسب با آن اشتغال ایجاد نشده است؛ به نظر می‌رسد اگر سازمان عمران روستایی با توجه به وظایف وزارت جهاد کشاورزی تشکیل شود می‌تواند موثر باشد.


جلالی به سیاست‌های فناوری و نوآوری کشور نیز اشاره کرد و گفت: رتبه‌ی ایران در حوزه‌ی آمادگی فن آورانه در سال 2015 ، 99 بوده است و بر اساس شاخص جهانی نوآوری وضعیت ما 28.04 درصد است. در واقع رتبه‌ی ایران در بین 141 کشور 106 می‌باشد که زیبنده وضعیت و منابع ایران نیست.


وی با بیان این که در حوزه‌ فن آوری ارتباطات نیز گام‌های خوبی برداشته شده است گفت:‌ باید نظارت و پیگیری‌ها ادامه داشته باشد و قانون حفاظت از داده‌ها در فضای خصوصی هم مورد توجه قرار گیرد.


رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس به وضعیت صندوق‌های بازنشستگی نیز اشاره کرد و افزود: در مورد این صندوق‌ها به مرحله خطرناکی رسیده‌ایم و برآورد این است که بدهی دولت بخش زیادی از آن به تأمین اجتماعی برمی‌گردد و به این معنا است که بازنشستگی این صندوق‌ها زیاد بوده و 40 میلیون نفر تحت پوشش هستند، به نظر می‌رسد قوانین بازنشستگی باید اصلاح شود چرا که در گذشته بدون توجه به وضعیت مالی دولت، افراد زیر مجموعه‌ی صندوق‌ها قرارگرفته‌اند؛ باید راه‌هایی پیدا کنند که بر اساس آن دیون خود را پرداخت کنند.


جلالی در مورد حوزه‌ سلامت نیز گفت: هزینه‌های حوزه سلامت در طی 20 سال گذشته برخلاف برخی حوزه‌ها که 30 برابر شده در این بخش 71 برابر شده است و لازم است که نظام ارجاع به پزشک خانواده و بیمه سلامت جدی گرفته شود.


وی در ادامه بیان کرد:‌ در مورد آسیب‌های اجتماعی نیز اخیرا مطالبی بیان شده است و ما در این بخش شاهد یکسری قانونگذاری‌ها و در عین حال تصدی‌گری‌های بی‌حاصل هستیم.


وی همچنین ابراز کرد: در زمینه آموزش نیز نیاز به قوانین جدید نداریم و باید نظارت داشته باشیم.


جلالی با بیان اینکه دیپلماسی اقتصادی مورد آسیب‌شناسی قرار گرفته و مطرح کردیم که چه اقداماتی باید انجام شود تا دیپلماسی در خدمت اقتصاد قرار گیرد گفت: در مورد منطقه گرایی و اقدامات این حوزه نیز کمیسیون امنیت کارهایی را باید انجام دهد.


جلالی در پایان ضمن بیان این که «نیاز به قانون جامع انتخابات داریم»، گفت: در حوزه‌ امنیتی و دفاعی به این نکته باید توجه داشته باشیم که در داخل منطقه کشورهایی مثل عربستان وامارات میزان خرید نظامی‌شان در حال افزایش است و ما نیاز داریم که توان امنیتی و دفاعی کشور را افزایش دهیم.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته