دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
10 مهر 1395 - 09:40
همراه با 33 پایگاه علم و دانش در کشور/ 23

دانشگاه آزاد اسلامی استان ایلام در یک نگاه

حاصل تلاش واحدها و مراکز آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی استان ایلام تاکنون، تربیت بیش از 25 هزار فارغ‌التحصیل از مقطع کاردانی تا کارشناسی ارشد است.
کد خبر : 121272

به گزارش خبرنگار آنا، استان ایلام با 430 کیلومتر بیشترین مرز مشترک با کشور عراق دارد. بنا به اسناد رسمی آغاز جنگ تحمیلی با حمله رژیم بعث به مهران و چند ماه قبل از 29 شهریور 59 صورت گرفته بود. به سبب درگیری مستقیم استان ایلام درجنگ تحمیلی تمام زیرساخت‌های استان به صورت صددرصد تخریب شده بود. با پذیرش قطعنامه و آغاز بازسازی مردم ایلام با همان روحیه ای که جنگ را در این استان اداره کرده بودند، پای کار آمدند و زندگی و نشاط دوباره به ایلام این نگین و عروس زاگرس با شروع کار بازسازی دوباره برگشت.


ایلام و ایلامیان خیلی زودتر از تصدی ریاست دانشگاه توسط دکتر میرزاده با ایشان و خدماتشان آشنا بودند. دکتر میرزاده ای که رئیس بازسازی کشور بود و باید زیرساخت‌ها و خانه و کاشانه مردم ایلام که به تلی از خاکستر تبدیل شده بود را دوباره بازسازی می‌کرد و البته در کمترین زمان ممکن این امر محقق شد و خدمات میرزاده برای مردم ایلام نام آشنا و ماندگار است. سخت کوشی مردمان این استان و مقاومت دلیرانه آنان در طول دوران دقاع مقدس تا بدانجا بود که مقام معظم رهبری در اولین سفر استانی خود استان ایلام را انتخاب کردند تا علاوه بر تاکید بر نقش استان در دوران دفاع مقدس روند بازسازی در استان شتاب بیشتری پیدا کند.




یکی از آرزوهای دیرینه مردم استان ایلام گسترش آموزش عالی در استان ایلام بود چراکه خرابی های ناشی از جنگ تحمیلی و بحث توسعه استان ایلام نیازمند نیروی تحصیل‌کرده برای توسعه همه جانبه استان بود. با تلاش‌های صورت گرفته و پیگیری نمایندگان و مسئولان اجرایی وقت و دستور آیت الله هاشمی رفسنجانی سرانجام در سال 77 دانشگاه آزاد اسلامی واحد ایلام در یک ساختمان اجاره ای با 220 دانشجو در 4 رشته کاردانی شروع به فعالیت کرد.


عزم و اراده مسئولان دانشگاه و استقبال و حمایت کم نظیر مردم استان مسیر پیشرفت و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی را در استان ایلام هموارتر کرد و امروز علاوه بر واحد ایلام، واحدها و مراکز آموزشی دهلران، دره‌شهر، ایوان، مهران، سرابله و دره شهر با بیش از 10 هزار دانشجو در مقاطع کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری در حال خدمت به مردم استان ایلام هستند. در این راستا 241 عضو هیات علمی تمام وقت و ده‌ها استاد مدعو کار تدریس را بر عهده دارند و نسبت استاد به دانشجو در واحد ایلام یک به 40 است.


حاصل تلاش واحدها و مراکز آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی استان ایلام تربیت بیش از 25 هزار فارغ التحصیل از مقطع کاردانی تا کارشناسی ارشد تاکنون است. دانشگاه آزاد اسلامی واحد ایلام بزرگترین مرکز تحصیلات تکمیلی استان ایلام است که به تنهایی بیش از 80 درصد دانشجویان مقاطع تحصیلات تکمیلی مراکز آموز عالی استان را در خود جای داده است و همچنان مردم استان ایلام از مسئولان این دانشگاه انتظار دارند با توجه به فراهم بودن امکانات سخت افزاری و نرم افزاری در واحد ایلام نسبت به توسعه تحصیلات تکمیلی در این استان محروم تلاش کنند. تعداد رشته های مصوب در مقاطع کاردانی و کارشناسی 170 رشته و در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری نیز 47 رشته مصوب است.



خروج واحدهای استان ایلام از حالت زیانده در دو سال گذشته با تدبیر و دوراندیشی دکتر میرزاده، همراهی و همفکری هیات امنای استان ایلام و تلاش های دکتر عباسی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان ایلام و سایر مسئولان این دانشگاه نقطه عطفی در تاریخ این دانشگاه است و امروز موضوع تاسیس شرکت‌های دانش بنیان و تولید علم و تبدیل آن به ثروت علیرغم محروم بودن استان و نوپا بودن این ایده راهگشا در دستور کار قرار دارد. دانشگاه آزاد اسلامی دانشگاهی مردمی است که همیشه در کنار مردم استان ایلام است. در سیل ویرانگر، هجوم ریزگردها، آتش سوزی جنگل‌های عروس زاگرس و... دانشگاه آزاد اسلامی در قالب «خانه سبز» پیش قراول کمک رسانی است.


وضعیت آموزش عالی در استان ایلام:


اکنون 36 دانشگاه و مرکز آموزش عالی از جمله 7 واحد و مرکز آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی در استان ایلام با 40 هزار دانشجو فعال هستند و از آنجایی که کل جمیت استان ایلام کمتر از 600 هزار نفر است، فضای استان ایلام در جذب دانشجو کاملا رقابتی است. واقعیت این است که برخی مراکز آموزش عالی استان فقط نام دانشگاه را یدک می کشند و از لحاظ تعداد هیات علمی، مقالات علمی، طرح های تحقیقاتی، آزمایشگاه ها و کارگاه‌های پیشرفته و... فاقد برندهای لازم هستند و این دانشگاه آزاد اسلامی است که همچون نگینی در حوزه آموزش عالی استان می درخشد و در همه زمینه ها جزء دانشگاه های برتر استان ایلام است.


دستاوردها و فعالیت های عمرانی :


ساخت حدود 50 هزار متر مربع فضای آموزشی، رفاهی و اداری با چشم اندازهای زیبا و بر اساس استانداردهای موجود محیطی آرام و باصفا برای دانشجویان فراهم کرده است و در این راستا نیز می توان تملک و در اختیار گرفتن 489 هزار مترمربع فضای روزباز را نام برد.


دستاوردهای پژوهشی :


دانشگاه آزاد اسلامی استان ایلام در حوزه پژوهشی و تحقیقاتی همواره به عنوان بازوی توانمند استان فعالیت کرده است، تولید بیش از 1970 مقاله که بیش از 300 مقاله آن isi است. انجام و یا در دست اقدام بودن 272 طرح پژوهشی، تالیف و ترجمعه 80 جلد کتاب، برگزاری و یا مشارکت در برگزاری 40 همایش ملی و منطقه ای‌، تجهیز و راه‌اندازی 38 کارگاه و 67 آزمایشگاه در استان ایلام که آزمایشگاه شیمی واحد ایلام از لحاظ تجهیزات در غرب کشور بی نظیر است و راه اندازی کتابخانه دانشگاه با بیش از 70 هزار جلد کتاب، راه اندازی مرکز رشد و...



حوزه فرهنگی :


واقعیت این است که حوزه فرهنگی دانشگاه با حضور دکتر سیدطه هاشمی و حمایت‌های دکتر میرزاده در سه سال اخیر متحول شده است. در استان ایلام پیگیری و اجرای طرح‌های ماندگار فرهنگی که در این راستا برای اولین بار و با حضور معاون سازمان انرژی اتمی کشور و خانواده شهید داریوش رضایی نژاد از سردیس این شهید هسته ای کشور در واحد ایلام و همزمان با سالروز شهادت ایشان پرده برداری شد. جایزه علمی شهید رضایی نژاد در آبدانان، طرح جایزه «دا» به زنان فرهیخته استان ایلام ، طرح تدوین «نقش مردم استان ایلام در 8 سال دفاع مقدس» و... فعال کردن نشریات دانشجویی و کانون های دانشجویی و هیات های مذهبی و ایجاد شور و نشاط در محیط دانشگاه و سهیم شدن دانشجویان در اجرای برنامه های دانشگاه به عنوان صاحبان این دانشگاه که در این راستا اکنون 8 نشریه دانشجویی در حال انتشار است و تشکیل خانه نشریات دانشجویی و در آینده نزدیک خانه فرهنگ دانشجویی از جمله این فعالیت ها است.


امروز به معنی واقعی کلمه، دانشگاه آزاد اسلامی استان ایلام «دانشجو محور» است در این راستا می توان درخشش و کسب دو مقام برتری توسط دانشجویان این دانشگاه در جشنواره سراسری نشریات دانشجویی را یادآور شد. حضور دکتر سیدطه هاشمی و برگزاری گردهمایی معاونان و مدیران فرهنگی دانشگاههای غرب کشور در استان ایلام نشان از اهتمام مسئولان دانشگاه برای پیگیری مسائل فرهنگی دارد.


در حوزه فعالیت های ورزشی نیز با ساخت و راه اندازی سالن ورزشی و سالن های جانبی از جمله سالن بدنسازی، کشتی ، تنیس و... شور و نشاط در دانشگاه آزاد اسلامی دوچندان شده است. امروز تاکید بر مسائل ورزشی دانشجویان، استادان و کارکنان به عنوان یک ضرورت برای دانشگاه مد نظر است و سلامت جسمی این عزیزان مورد تاکید است. علاوه بر آن کمک به ورزش استان ایلام با در اختیار داشتن اساتید مجرب و همچنین کمک علمی و تحقیقاتی دانشگاه به حوزه ورزش استان تاثیر مثبتی بر علمی شد ورزش استان داشته است.


حوزه اداری مالی :


حوزه اداری و مالی دانشگاه همواره به عنوان بازوی توانمند دانشگاه و پشتیبان تمام برنامه های معاونت های دیگر پای کار بوده است که در این راستا جذب و پرداخت بیش از 10 میلیارد تومان وام به استادان و کارکنان دانشگاه اشاره کرد و این معاونت رضایت مندی کارکنان و استادان در حوزه معیشتی را در دستور کار دارد. امروز با نگاه بلند دکتر میرزاده و توجه ویژه ایشان به حوزه معیشتی استادان و بویژه کارکنان ما شاهد افزایش کم نظیر حقوق و دستمزدها در این دانشگاه هستیم که همراهی و تلاش بیشتر کارکنان و اعضای هیات علمی و به تبع آن رضایت مندی دانشجویان را در پی داشته است.


اعطای وامهای قرض الحسنه و وام های اختصاص یافته از طریق وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و استفاده از منابع داخلی بانک های عامل برای رفع مشکلات مالی دانشجویان و... از دیگر فعالیت‌های این حوزه است.



دانشگاه آزاد اسلامی واحد ایلام و اربعین:


در چند سال گذشته و در موسم اربعین هرسال بیش از یک میلیون زائر از مرز بین المللی مهران وارد کشور عراق می شوند که این حضور حماسی ایلام را به عنوان دروازه عتبات عالیات کشور معرفی کرده است. در این میان دانشگاه آزاد اسلامی همپا و همراه مردم استان ایلام در این رویداد بزرگ و جهانی نقش آفرین بوده و با راه اندازی ایستگاه صلواتی و اسکان زوار امام حسین یکی از دستگاههای برتر استان در خدمت رسانی به زوار است که در ایام اربعین حسینی ایستگاه صلواتی دانشگاه آزاد اسلامی روزانه پذیرای هزاران نفر بوده است. در این ایستگاه صلواتی که با سرمایه مادی و معنوی استادان، کارکنان و خانواد‌ه آنان و کمک افراد خیر و مردم با صفای ایلام و به صورت خود جوش فعایت می کرد از رئیس دانشگاه تا خدمتگزار و آبدارچی همگی در لباس خادم حسین (ع) در کنار هم قرار می گیرند که این اقدام ارزنده واحد ایلام با استقبال و پشتیبانی دکتر میرزاده و دکتر طه هاشمی قرار گرفته و شخص آیت الله هاشمی رفسنجانی نیز پیگیر ساخت میهمانسرا در مرز مهران برای خدمات رسانی بیشتر به زوار حسینی شدند.


به دنبال این حمایت ها، طه هاشمی شخصا از واحد ایلام بازدید و در شهر مرزی مهران علاوه بر دیدار با مسئولان این شهر در یادمان نقطه ایثار در نقطه صفر مرزی حضور یافت و قول ساخت میهمانسرای زوار اربعین در شهر مهران و مجتمع رفاهی با مشارکت دانشگاه های آزاد اسلامی استانی سراسر کشور داد و این مقدمه ای شد برای تشکیل «ستاد ملی اربعین دانشگاه آزاد اسلامی» در کشور به ریاست دکتر طه هاشمی و محوریت دانشگاه آزاد اسلامی واحد ایلام که اکنون این ستاد در حال برنامه ریزی برای راه اندازی 32 ایستگاه صلواتی توسط دانشگاههای آزاد اسلامی استانی سراسر کشور در مسیر تردد زوار به سمت کشور عراق و همچنین در کشور عراق است که در این رابطه اولین جلسه مسئولان داشگاه آزاد اسلامی واحد ایلام با مشاورارشد استانداری واسط عراق و هیات های مذهبی این استان مرزی عراق در واحد ایلام تشکیل شد.


هدف ستاد اربعین حسینی در مرحله اول خدمات دهی به خانوده بزرگ دانشگاه آزاد اسلامی کشور با 2 میلیون دانشجو، 100 هزار عضو هیات علمی و کارمند و 5و نیم میلیون فارغ التحصیل و خانواده های آنان است و در مراحل بعدی خدمت رسانی به تمام زوار حسنی است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته