دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
04 مهر 1395 - 15:46
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان:

دخانیات عامل بروز 13 نوع سرطان است

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان عنوان کرد: دخانیات عامل بروز حدود 13 نوع سرطان است و مصرف قلیان همانند سیگار می‌تواند خطر ابتلا به سرطان، بیماری قلبی، سکته، افزایش فشارخون، مشکلات بارداری، بیماری‌های لثه و غیره را افزایش دهد.
کد خبر : 120704

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، دکتر سید مهدی طباطبایی معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان، اظهار کرد: سیستان و بلوچستان بعد از بوشهر مقام دوم کشور را در زمینه مصرف قلیان دارد.


وی ادامه داد: اثرات زیانبار دود سیگار و قلیان در زنان بیشتر از مردان است و بروز مشکلاتی نظیر حاملگی خارج از رحم، سقط غیر ارادی و کمبود وزن نوزاد در هنگام تولد در بین زنانی سیگار مصرف می‌‌کنند بیشتر از سایر زنان است.


طباطبایی خاطرنشان کرد: دخانیات عامل بروز حدود 13 نوع سرطان است و مصرف قلیان همانند سیگار می‌تواند خطر ابتلا به سرطان، بیماری قلبی، سکته، افزایش فشارخون، مشکلات بارداری، بیماری‌های لثه و غیره را افزایش دهد.


وی ادامه داد: متاسفانه براثر استعمال دخانیات سالانه 6 میلیون نفر در جهان جان خود را از دست می‌دهند که 600 هزار نفر این افراد مصرف کننده نبوده بلکه تنها در معرض دود دست دوم قرار گرفته‌اند.


معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان تصریح کرد: در ایران و سیستان و بلوچستان بیش از 10 درصد جمعیت مصرف کننده دخانیات هستند که در این میان الگوی مصرف قلیان زنگ خطر جدی به حساب می‌آید.


طباطبایی افزود: برای کاهش ابتلا به مواد دخانی باید هم میزان عرضه و هم تقاضا کاهش یابد و برای ریشه کنی جدی این پدیده با عزم ملی ضمن فرهنگ سازی در جامعه برخی خلاء‌های قانونی نیز با همکاری نهادها برطرف شود.



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته