دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
04 مهر 1395 - 16:10

جزئیات نشست سالیانه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با حضور صالحی

شصتمین نشست عمومی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از 26 سپتامبر (5 مهر) در مقر آژانس در وین در حالی آغاز خواهد شد که ایران در دومین سال حضور خود در سطح رئیس سازمان انرژی اتمی قرار است طرح مقابله با سرطان با استفاده از پرتودرمانی را مطرح و معرفی کند.
کد خبر : 120681

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا به نقل از وب‌سایت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، اعضای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در طول یک هفته در این نشست اقدامات سال گذشته آژانس را مورد بررسی قرار خواهند داد و درباره موضوعات آینده و همچنین بودجه آژانس گفت‌وگو خواهند کرد.


در جلسه افتتاحیه نشست، یوکیا آمانو، دبیر کل آژانس گزارشی از دستاوردها و اقدامات آژانس از پنجاه و نهمین نشست عمومی ارائه می‌دهد و دستاوردهای مهم آژانس را در طول 60 سال گذشته را بیان خواهد کرد.


نمایندگان کشورهای عضو نیز گزارش سالیانه آژانس در سال 2015 را مورد بررسی قرار داده و تصویب خواهند کرد. آنها درباره مباحث مالی آژانس از جمله کمک به صندوق همکاری‌های فنی برای سال 2017، صورت‌های مالی حساب‌رسی شده آژانس برای سال 2015 و مقیاس سهم کشورهای عضو در بودجه جاری سال آینده تصمیم‌گیری خواهند کرد.


نشست عمومی روند لازم الاجرا شدن اصلاحیه مربوط به ماده 14 اساسنامه آژانس را مورد بررسی قرار خواهد داد.


نمایندگان در مورد موضوعات مربوط به امنیت اتمی، تقویت اثربخشی و بهبود بهره‌وری از پادمان آژانس، اجرای موافقت‌نامه پادمان میان آژانس و جمهوری دموکراتیک خلق کره (کره شمالی) و استقاده از پادمان در خاورمیانه گفت‌وگو خواهند کرد.


همچینن در طول کنفرانس عمومی بیش از 30 وجهه از اقدامات آژانس در معرض نمایش خواهد بود. این موضوعات شامل برگزاری فروم دو روزه فناوری هسته‌ای برای اهداف توسعه پایدار می‌شود.


کارشناسان مشهور، نمایندگان دولت‌ها و دانشمندان از بیش از 25 کشور در این انجمن علمی سالانه در روزهای 28 و 29 سپتامبر ( 7 و 8 مهر) برای ارائه 30 موضوع علمی و مباحث تکنیکی از جمله نقش فن آوری هسته ای در توسعه پایدار مباحثه خواهند کرد.


به گزارش آنا، علی اکبر صالحی،‌رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان صبح امروز به منظور شرکت در این اجلاس سالیانه که در سپتامبر و بعد از نشست فصلی شورای حکام برگزار می‌شود به وین سفر کرد.


رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان برای دومین بار است که در پی مذاکرات هسته‌ای و توافق‌های ایران و آژانس در این نشست سالیانه حضور پیدا می‌کند و این در حالی است که در پی تصویب قطعنامه‌های تحریمی شورای امنیت علیه ایران در سال‌های گذشته به بهانه‌های واهی از حضور ایران در این نشست‌ها جلوگیری می‌شده است.


صالحی برای نخستین بار در سال گذشته در این نشست شرکت کرده بود.


اما براساس گزارشی که پیش از این سخنگوی سازمان انرژی اتمی کشورمان ارائه کرده بود، ایران قرار است در شصتمین نشست آژانس انرژی اتمی، بخشی از دستاوردهای علمی خود را به ثبت برساند.


کمالوندی که در نشست خبری به مناسبت هفته دولت در روز 7 شهریور ماه از حضور صالحی در نشست سالیانه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خبر داده بود با ارائه گزارشی از دستاوردهای هسته‌ای کشورمان به موفقیت‌های جهانی برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای اشاره کرد و در آن زمان خبر داد که «طرح مقابله با سرطان با استفاده از پرتودرمانی که از سوی ایران مطرح و معرفی شده قرار است امسال در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به عنوان طرح موفق مطرح و معرفی شود.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته