دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
04 مهر 1395 - 14:37

حضور 94 دانشگاه در نهمین جشنواره بین‌المللی حرکت/ فردا از انجمن‌های برتر در 18 حوزه تقدیر می‌شود

نهمین جشنواره بین‌المللی حرکت از دیروز در دانشگاه شهید باهنر کرمان آغاز به کار کرده است و تا فردا ادامه دارد.
کد خبر : 120675

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، دانشگاه‌های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، پیام‌نور، علمی‌- کاربردی، فنی و حرفه‌ای در بخش داخلی و تعدادی از دانشگاه‌های بوسنی و هرزگوین و تایلند در بخش بین‌الملل این جشنواره شرکت کرده‌اند.


فراخوان دعوت از دانشگاه‌های خارج برای شرکت در این جشنواره از سوی وزارت علوم به 100 کشور فرستاده شده است و در نهایت 25 طرح دریافت شده که بعد از داوری و بررسی نهایی 6 طرح توانستند به این نمایشگاه بیایند.


موتور جدید احتراقی از سوی تیم آلن از دانشگاه سارایوو بوسنی، طرح استفاده از رایانه با استفاده از پلک چشم برای افرادی که در استفاده از دست‌هایشان ناتوان هستند و سطل آشغال غیرقابل اشتعال از سوی دانشگاه‌های بوسنی و نرم‌افزار دیکشنری آفلاین تایپ فارسی برای آشنایی دانشجویان تایلندی به زبان فارسی از سوی انجمن دانشجویان ایرانی تایلند در بخش بین‌الملل نهمین جشنواره حرکت به معرض نمایش گذاشته شده‌اند.


امسال اولین سالی است که از دانشجویان دانشگاه‌های خارج از کشور برای حضور در این جشنواره دعوت می‌شود و در دوره‌های قبل فقط دانشجویان غیرایرانی داخل کشور در جشنواره حرکت شرکت می‌کردند.


در دوره نهم جشنواره حرکت 94 دانشگاه شرکت کرده‌اند و 975 اثر به دبیرخانه جشنواره ارسال شده است و همه آثار در 18 حوزه داوری شده‌اند. انجمن‌های علمی دانشگاه‌های علوم‌پزشکی امسال به عنوان ناظر و برای سال آینده در بخش رقابتی هم مشارکت می‌کنند.


فعالیت‌های آموزشی، فعالیت‌های ترویجی، مسابقه، نشریه، کتاب، اختراع، ابتکار، نوآوری، کارآفرینی، انجمن‌های برگزیده، انجمن‌های خلاق و دانشگاه‌های برگزیده از مهم‌ترین حوزه‌هایی است که داوری آثار در آنها انجام شده است.


گروه‌های فنی و مهندسی، علوم‌انسانی، علوم پایه، هنر و معماری و علوم کشاورزی به ترتیب بیشترین تا کمترین تعداد آثار را در این جشنواره داشته‌اند. جشنواره نهم در 3 حوزه اصلی انجمن‌های فعال، انجمن‌های خلاق و دانشگاه برگزیده برپا شده است.


محصولاتی که در این نمایشگاه عرضه شده است شامل نشریات، دستگاه‌ها و اختراعات دانشجویی است؛ یا خود محصول یا پوستر آن در معرض دید همگان است.


دستگاه اورتز هوشمند حرارتی برای درمان درد مفاصل و اورتز هوشمند لرزشی برای درمان درد قوزک پا از سوی دانشجویان دانشگاه علوم‌پزشکی فردوسی مشهد، دستگاه نمونه‌برداری از خاک کشاورزی و کشت خودکار از دانشگاه مراغه، زیردریایی SMQ برای فیلم‌برداری و عیب‌یابی کابل‌های برقی داخل آب از دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، دستگاه فریزدرایر یا خشک‌کن انجمادی برای استفاده در مصارف کشاورزی و پزشکی از دانشگاه اراک، دستگاه آب‌شیرین‌کن خورشیدی و طرح ایمنی خودرو و ارسال اطلاعات به پلیس از سوی دانشجویان دانشگاه صنعتی سیرجان، توربین بادی خانگی برای تامین برق کل دانشگاه جهرم و ربات مین‌یاب از سوی دانشگاه شهید چمران، مهم‌ترین محصولات و اختراعاتی هستند که در نمایشگاه نهمین جشنواره بین‌المللی حرکت به نمایش گذاشته شده‌اند.


اختتامیه این جشنواره فردا با حضور دکتر سیدضیا هاشمی، معاون فرهنگی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در دانشگاه شهید باهنر کرمان برگزار و از انجمن‌های برتر در حوزه‌های مختلف تقدیر می‌شود.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته