دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
معاون پارلمانی دانشگاه آزاد اسلامی در گفت‌و‌گو با آنا:

علم‌آموزی حق و تکلیف است

معاون پارلمانی دانشگاه آزاد اسلامی با تبریک آغاز سال نو تحصیلی و گرامی‌داشت یاد شهیدان و رزمندگان ایثارگر در هشت سال دفاع مقدس و شهیدان حریم حرم، علم آموزی را حق و تکلیف خواند.
کد خبر : 120208

حجت‌الاسلام علی عسکری، معاون امور مجلس دانشگاه آزاد اسلامی در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، گفت: «به مناسبت آغاز سال نو تحصیلی باید به حدیثی از پیامبر اکرم (ص) اشاره کنم که فرموده‌اند "طَلَبُ العِلم فَریضَةٌ عَلی کُلِّ مُسلِمٍ وَ مُسلِمَةٍ" جست‌و‌جو و تحصیل علم بر هر مسلمانی اعم از زن و مرد واجب است.»


او ادامه داد: «منظور از فریضه، واجب غیرقابل انکار است، الزام و تکلیفی که بر اساس نصح صریح دستور رسول اکرم (ص) است نه بر اساس ظهور لفظی، بلکه بر اساس یک حقیقت و امر عینی و قطعی است که جای شبهه ندارد. این حدیث از جمله روایاتی است که شیعه و سنی هر یک، طبق اسناد خود آن را از رسول خاتم(ص) نقل کرده‌اند. اگر بخواهیم بگوییم چند حدیث مسلم و قطعی الصدور از پیامبر اعظم نقل شده که همه آن را قبول دارند، یکی از آنها همین حدیث است.»


معاون پارلمانی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: «در این حدیث و روایت متواتر، یکی از فرائض مهم و تکالیف غیرقابل انکار ، تحصیل علم است که اختصاص به طبقه خاص و دسته‌ای ندارد بلکه واجبی همگانی است. دلیل آن هم روشن است، زیرا علم مهمترین نیاز انسان و بشر است و تنها امتیازی است که به عنوان یک موهبت الهی باعث مزیت برای انسان و بنی آدم به شمار می‌رود.»


عسکری افزود: «به مصداق آیه شریفه قرآن «و علّم آدم الاَسماء کُلّها» دستور خدا بر همه فرشتگان که بر آدم سجده کنند برای علم او به اسماء الهی و برخورداری از نفس ناطقه انسانی بود که آن را نه فرشتگان دارند و نه دیگر مخلوقات. در تاریخ داریم که قبل از ظهور اسلام در بعضی از جوامع آن روز براساس تبعیض حاکم بر جامعه، علم از حقوق و امتیازات طبقاتی اشراف و عوامل حکومت بود و برای دیگران چنین حقی قائل نبودند؛ اما در اسلام نه تنها انحصار علم آموزی شکست، بلکه طبق دستور پیامبر(ص) حق همگان معرفی شد. همچنان که در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران به همین استناد تصریح شده است و تحصیل علم از حقوق اساسی مردم محسوب می‌شود. نتیجه اینکه تحصیل علم هم حق است و هم تکلیف.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب