دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

تاثیر تنش‌های سیاسی بر روابط تجاری ایران و عربستان

ایران در سال گذشته حدود 158 میلیون دلار کالا به عربستان صادر کرده‌است که بخش گسترده‌ای از این صادرات شامل تولیدات غذایی و صنعتی بوده‌است.
کد خبر : 12008

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی خبرگزاری آنا، ایران و عربستان به عنوان دو کشور بزرگ منطقه خاورمیانه از سالیان دور روابط تجاری داشته‌اند، اما این روابط از آنجا که تحت تاثیر فراز و نشیب‌های روابط سیاسی بوده‌است، عموما از یک مقدار معین عبور نکرده‌ است.


بر پایه گزارش سالیانه گمرک، ایران در سال گذشته بیش از 158 میلیون دلار انواع کالا به عربستان صادر کرده‌ است. اقلام صادراتی ایران به عربستان شامل محصولات غذایی، فرآورده‌های معدنی، کالاهای صنعتی و صنایع دستی است.








متاسفانه بروز مشکلات سیاسی بر روابط تجاری و مبادلات اقتصادی ایران و عربستان سایه انداخته است و دو کشور در حال حاضر قرادادهای تجاری جدید منعقد نمی‌کنند

این در حالی است که مجموع واردات ایران از عربستان در سال گذشته شامل روغن ذرت، مواد صنعتی، کتاب و بروشور بوده که رقمی بالغ بر 45 میلیون دلار است.


در حال حاضر تراز تجاری ایران و عربستان به نفع کشورمان است و این نشان می‌دهد چنانچه روابط سیاسی دو کشور بر مبادلات تجاری آنها سایه بیندازد، عربستان بیش از ایران از آن متضرر می‌شود.


در این زمینه نایب رئیس شورای ایران و عربستان با اشاره برخی مشکلات پیش‌آمده در روابط سیاسی دو کشور گفت: متاسفانه بروز مشکلات سیاسی بر روابط تجاری و مبادلات اقتصادی ایران و عربستان سایه انداخته است و بر این اساس دو کشور در حال حاضر قرادادهای تجاری جدید منعقد نمی‌کنند.


اسدلله عسکراولادی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی خبرگزاری آنا گفت: پیش‌بینی می‌شود در صورت تداوم وضع موجود، روابط اقتصادی میان دو کشور به کمترین میزان ممکن کاهش یابد.


وی افزود: ما امیدواریم مشکلات پیش‌آمده میان دو کشور با اراده سیاسی لازم حل و فصل شود.


عسکر اولادی در پاسخ به این پرسش که با توقف مبادلات تجاری میان ایران و عربستان، بیشترین ضرر متوجه کدام طرف است، اظهار کرد: این ضرر بیشتر معطوف به طرف عربستانی است، چرا که در این صورت کالاهای مورد نیاز خود را با چند برابر قیمت از امارات و کویت خریداری خواهد کرد.


وی ادامه داد: کالاهای مورد نیاز عربستان به کشورهای امارات و کویت هم صادر می‌شود که با توجه به شرایط موجود، عربستان مجبور می‌شود از طریق واسطه همین کالاها را از این کشورها وارد کند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته