دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
04 مهر 1395 - 08:57
در گفت‌وگو با آنا

شیرزاد: انتخاب احتمالی ترامپ هیچ ارتباطی با کاهش آرای حسن روحانی ندارد/ انتخاب کلینتون را به نفع سیاست‌ورزی کل جهان می‌دانم

نماینده دوره ششم مجلس شورای اسلامی ضمن رد این نظریه که اگر دونالد ترامپ رئیس جمهور شود قطعاً حسن روحانی شانسی برای پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده ندارد و فرد تندرویی از جنس احمدی‌نژاد پیروز انتخابات ایران خواهد بود، گفت: من به هیچ عنوان با چنین اظهارنظرهایی موافق نیستم چرا که مقابله با شخصی تندرو لزوماً به معنای طلب یا انتخاب کردن آدم مشابه (تندرو) نیست.
کد خبر : 120002

احمد شیرزاد، فعال سیاسی اصلاح‌طلب در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری آنا، درباره اینکه انتخابات ایالات متحده آمریکا تا چه اندازه بر سرنوشت سیاسی حسن روحانی اثرگذار است، اظهار کرد: قاعدتاً به طور طبیعی انتخابات آمریکا نه تنها بر ایران بلکه نسبت به همه دنیا تأثیر خواهد گذاشت منتهی این اثرگذاری قطعی و به شکل مستقیم نیست. به عبارتی این‌گونه نیست که انتخابات ریاست جمهوری ایران مستقیماً متأثر از انتخابات ایالات متحده آمریکا باشد.


وی در این باره اضافه کرد: اما همانطور که گفتم انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بر کل دنیا اثر چشمگیری خواهد داشت، یعنی این مسأله روندی را در جهان به وجود می‎آورد که کشورهای دیگر ناچارند از خودشان نسبت به آن عکس‎العملی نشان دهند.


این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در ادامه به کاندیداهای ایالات متحده آمریکا اشاره کرد و افزود: هیلاری کلینتون و دونالد ترامپ فاصله بسیاری از یکدیگر دارند و بنابراین اگر هر کدام از آن‌ها به عنوان رئیس‌جمهوری ایالات متحده آمریکا انتخاب شود قطعاً تغییرات چمشگیری در سیاست این کشور (آمریکا) به وجود خواهد آمد.


وی در این باره توضیح داد: به عقیده من، اگر آقای ترامپ رئیس‌جمهور شود قطعاً در سیاست ایالات متحده آمریکا تغییرات کلی و چشمگیری صورت خواهد گرفت، اما اگر خانم کلینتون پیروز انتخابات شود، تغییرات بسیار جزئی در سیاست‌های این کشور انجام می‌گیرد.


این نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی درباره اینکه چرا برخی کارشناسان سیاسی معتقدند که اگر دونالد ترامپ رئیس جمهور شود قطعاً حسن روحانی شانسی برای پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده ندارد و فرد تندرویی از جنس احمدی‌نژاد پیروز انتخابات ایران خواهد بود، گفت: من به هیچ عنوان با چنین اظهارنظرهایی موافق نیستم چراکه هیچ دلیلی مبنی بر مقابله با فرد تندرو از این حیث وجود ندارد. به عبارتی مقابله با شخصی تندرو لزوماً به معنای طلب یا انتخاب کردن آدم مشابه (تندرو) نیست.


شیرزاد با تأکید بر اینکه «تدبیر و کیاست» بهترین روش برای مقابله با «تندروی» است، افزود: هیچ اصلی یا منطقی مبنی اینکه تندروی را باید با تندروی پاسخ داد، وجود ندارد. به عنوان مثال همه به خاطر داریم تندروی‌هایی که در ایران و عربستان سعودی نسبت به یکدیگر انجام شد؛ نه تنها هیچ مشکلی را حل و فصل نکرد بلکه به مشکلات و تنش‎های میان دو کشور اضافه کرد.


این کارشناس مسائل سیاسی تصریح کرد: معنای کیاست و سیاست این نیست که ما نباید از خودمان هیچ اقتداری نشان ندهیم و بخواهیم با همه مسائل از موضع ضعف رفتار کنیم. معمولاً افراد صاحب تدبیر و سیاست‌پیشه بالاتر از موضع قدرت واقعی رفتار می‌کنند.


او درباره اینکه انتخاب کدامیک از کاندیداها (کلینتون و ترامپ) به عنوان رئیس‌جمهوری ایالات متحده آمریکا به نفع حسن روحانی خواهد بود، اذعان کرد: من بعنوان ناظر سیاسی انتخاب خانم کلینتون را به نفع سیاست‌ورزی کل جهان ارزیابی می‎کنم. هیلاری کلینتون روندهای صلح‌جویانه جهان را بهتر از ترامپ تأمین خواهد کرد.


شیرزاد عنوان کرد: البته خانم کلینتون، درخششی بهتر و بیشتری نسبت به دوره ریاست جمهوری باراک اوباما نخواهد داشت زیرا دوران اوباما به سادگی تکرار نمی‌شود و به عقیده من دوران ریاست جمهوری وی در تاریخ ایالات متحده آمریکا نادر به شمار می‎رود. بنابراین انتخاب کلینتون به عنوان رئیس‌جمهوری آمریکا به نفع جهان است.


این کارشناس مسائل سیاسی در پایان افزود: قطعاً آقای ترامپ بخشی از افکار عمومی آمریکا را به نفع خودش جلب و جذب کرده است، اما وی نوسانات و بی‌تدبیری‌های بسیاری در مواضع خود داشته است. بنابراین جامعه آمریکا از رفتارها و ناپختگی‌های آینده ترامپ نگران خواهند شد. به عقیده من، دونالد ترامپ با اختلاف اندکی کنار زده می‎شود و هیلاری کلینتون رئیس‌جمهوری ایالات متحده آمریکا خواهد شد.


گفت‌وگو از علی فراهانی


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب