دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
02 مهر 1395 - 12:41

احتمال حذف حماس از فهرست تروریستی اروپا

حماس و گروه جدایی‌طلب ببرهای تامیل در سریلانکا، در تجدید نظر اتحادیه اروپا به موفقیتی دست یافتند که براساس آن احتمال می‌رود این دو سازمان از فهرست سازمان‌های تروریستی اتحادیه اروپا حذف شوند.
کد خبر : 119979

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا به‌نقل از ایسنا، الئانور شارپستون، دادرس عمومی دادگاه تجدیدنظر اتحادیه اروپا خواستار آن شد که به‌دلیل اشکال در فرایند شناسایی حماس و گروه جدایی‌طلب ببرهای تامیل به‌عنوان گروه‌های تروریستی، هر دوی آن‌ها از فهرست سازمان‌های تروریستی اتحادیه اروپا حذف شوند.


اکنون قضات دادگاه باید تصمیم نهایی را بگیرند که آیا نظر دادرس عمومی را بپذیرند و این دو سازمان را از فهرست سازمان‌های تروریستی اتحادیه اروپا خارج کنند یا بر ادامه وجود آن‌ها در این فهرست پایبند بمانند.


دادرسان عمومی دادگاه اتحادیه اروپا مانند کارشناسان حقوقی هستند که توصیه‌هایی برای حل پرونده‌ها به قضات دادگاه می‌کنند. البته نظر این کارشناسان تعیین‌کننده نیست اما قضات معمولا نظر این کارشناسان را می‌پذیرند.


به گزارش شبکه خبری دویچه وله،‌ دادگاه اتحادیه اروپا در سال 2014 باقی ماندن هر دو سازمان حماس و ببرهای تامیل را در فهرست سازمان‌های تروریستی غیرقانونی اعلام کرد. دادگاه آن زمان دلیل آورده بود که اتحادیه اروپا در این پرونده‌ها نه برمبنای شواهد و قراین، بلکه بر مبنای آنچه در مطبوعات و اینترنت منعکس شده بودند، تصمیم‌گیری کرده بود.


اتحادیه اروپا جناح نظامی سازمان حماس را در سال 2001، پس از حملات 11 سپتامبر 2001 (20 شهریور 1380) در آمریکا، در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار داد. جناح سیاسی این سازمان نیز دو سال بعد در سال 2003 در فهرست سازمان‌های تروریستی اتحادیه اروپا قرار گرفت.


گروه نظامی جدایی‌طلب ببرهای تامیل در سریلانکا نیز در سال 2006 به فهرست سازمان‌های تروریستی اتحادیه اروپا پیوست. این گروه حدود چهار دهه در شمال شرقی سریلانکا برای استقلال خود از این کشور جنگید تا این که سرانجام در سال 2009 مغلوب دولت مرکزی شد.


جنبش حماس همواره اعلام کرده که نه یک سازمان تروریستی، که یک جنبش مقاومت است. حماس را به غیر از اتحادیه اروپا، آمریکا، کانادا و ژاپن نیز یک سازمان تروریستی می‌خوانند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته