دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
02 مهر 1395 - 11:48
گاردین گزارش داد

شلیک گاز اشک‌آور به معترضان افزایش شهریه دانشگاه‌ها در آفریقای جنوبی

در چند روز اخیر تظاهرات گسترده‌ای در تعدادی از دانشگاه های آفریقای جنوبی در واکنش به افزایش 8‌درصد شهریه‌ دانشگاه‌های این کشور رخ داد.
کد خبر : 119974

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، به نقل از گاردین، روز گذشته پلیس آفریقا جنوبی به تعدادی از دانشجویان دانشگاه کوازولو ناتال که در اعتراض به افزایش بیش از حد شهریه، یکی از ساختمان‌های کمپ دانشگاهی را به آتش کشیده بودند گلوله و گاز اشک‌آور شلیک کرد.


شروع ناآرامی‌ها به سه روز پیش در یکی از دانشگاه‌های ژوهانسبورگ و زمانی که دولت افزایش 8درصدی شهریه دانشگاه‌ها در سال 2017 را اعلام کرد بر می‌گردد. در چند روز اخیر تلویزیون آفریقای جنوبی تصاویری از دانشجویانی نشان داد به پلیس سنگ پرتاب می‌کنند و پلیس نیز در مقابل، آن‌ها را با گاز اشک‌اور متفرق می‌کند.


سخنگوی پلیس استان کوازولو-ناتال اعلام کرد دانشجویان تلاش کردند که یکی از ساختمان‌های دانشگاه را به آتش بکشند. البته اوایل ماه گذشته نیز 32 دانشجو در تظاهراتی ساختمان کتابخانه دانشکده حقوق دانشگاه فورت‌هار را به آتش کشیده بودند و 3 اتاق از این کتابخانه را به طور کامل سوزاندند. این دانشجویان همگی بازداشت شدند. پیرو این اعتراضات پیوسته حتی کلاس‌های دانشگاه‌های پرتوریا و کیپ‌تائون در سراسر کشور به حالت تعلیق در آمد.


تظاهرات خشونت آمیز در سال گذشته جاکوب زوما رئیس جمهوری آفریقای جنوبی را مجبور کرد که جلوی افزایش شهریه برای سال 2016 را بگیرد، اما دانشگاه‌ها نیز اعلام کردند که اگر دوباره بخواهند در سال 2017 شهریه را ثابت نگه دارند مجبور هستند استانداردهای علمی را کاهش دهند.


دیروز پلیس حضور گسترده‌ای در دانشگاه‌های ژوهانسبورگ ویتواترسرند که مرکز تظاهرات علیه افزایش هزینه‌های تحصیلی در دانشگاه‌ها بود داشت و دو دانشجو در جریان این اعتراضات دستگیر شدند. تعدادی از کارمندان و دانشجویان دانشگاه کیپ‌تاون نیز خواهان این هستند که دولت سهم بیشتری در تأمین هزینه‌های دانشگاه‌ها بر عهده بگیرد.


طاهره کوپالی



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته