به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا از پایگاه خبری پلیس، سردار سعید منتظرالمهدی، معاون اجتماعی نیروی انتظامی در یادداشتی به مناسبت فرارسیدن ماه مهر، با اشاره به خاطره انگیز بودن این ایام، بر نقش مهم امنیت روانی در دوران تحصیل تاکید کرده است.
در این یادداشت آمده است؛
«مهر آغاز بهار تعلیم و تربیت است و لاجرم شمیم دل انگیزش روح هر کسی را جان و حیات دوباره می بخشد و شور و اشتیاقی دگر باره ارزانی می دارد.
از همین روی، نه فقط شمار پرشمار دانش آموزان عزیز و دانشجویان گرامی با رغبت و اشتیاقی وصف ناپذیر به پیشواز آن می شتابند بلکه ما گروه بزرگسالان نیز با ورود به این فصل دل انگیز، حیاتی دوباره می گیریم و فصلی نو پیش روی خود مییابیم.
بنابراین اینک که در آستانه این فصل طربناک و زیبا و خاطره انگیز قرار گرفتهایم و انبوه فرهنگیان گرامی ما، اعم از اساتید و معلمان و دانش آموزان و دانشجویان عزیزمان، برای آغاز این فصل ممتاز لحظه شماری می کنند لازم می دانم آغاز سال تحصیلی را به همه آنان تبریک و تهنیت بگویم و از خدای بزرگ برای همگان موفقیت روز افزون مسئلت مینمایم.
همچنین، لازم میدانم به سبب مسئولیتم در نیروی انتظامی و تجارب دوران تحصیل و طبابت و تدریسم نکاتی را، هر چند به اجمال و کوتاه خاطرنشان سازم.
هر معلم، مربی و استادی علاقمند است افراد تحت آموزش و تربیت او مفاد یادگیری را در حد تسلط فرا بگیرند، آنها را به خوبی در حافظه خود اندوزش نمایند و در صورت لزوم آنها را با سهولت و دقت به یاد آورند.
میدانیم که هر یک از این سه مرحله (یادگیری، ذخیره و یادآوری) متاثر از چندین و چند عاملند و لاجرم پرداختن به همه آن عوامل از حوصله نوشتاری چون این خارج است.
لیکن، از میان آن عوامل پر تعداد یک عامل نقش پیش نیاز و عوامل زمینه ساز را ایفا مینماید و در نتیجه فقدانش فرآیند یادگیری را دستخوش اختلال و کاستی میسازد و آن عامل پر اهمیت احساس امنیت روانی است.
امنیت روانی نوعی رهایی از فشار و ترس و اضطراب و دلواپسی است که مغز و ذهن را مهیای کسب اطلاعات و پردازش دقیق داده ها می سازد.
شواهد مطالعاتی ما نشان از آن دارد که معلمان و مربیان سهم شگرفی در ایجاد و تقویت این احساس خوشایند و دلپذیر و یا در کاهش و تقلیل آن دارند.
این احساس نه به آموزش و سخنرانی و توصیههای مستقیم بلکه با اشارهها و کنایهها و تمثیلهای تلویحی و غیر مستقیم شکل میگیرد و بسط و گسترش مییابد به همین سبب از همه معلمان و مربیان گرانمایه انتظار داریم در این خصوص سهم و نقش خود را آن گونه که بایسته است، ایفاء نمایند.
یادمان باشد احساس امنیت نضج یافته در دوران تحصیلی، برای همیشه فرد را در برابر گزندهای روزگار مصون میسازد.
همان گونه که از آمارها و اطلاعات منتشره پیداست امروزه روز، شماری از کج روان و جامعه ستیزان، دانش آموزان عزیز و دانشجویان گرامی را آماجهای مناسبی برای تعمیم کنشهای کج روانه خود میدانند و از هیچ کوششی برای فرو غلتاندن این دو گروه آینده ساز و بالنده جامعه در دام آسیبها و کج کارکردیهای اجتماعی فرو گذار نمی نمایند.
به همین سبب از همه انتظار میرود که در پیشگیری از وقوع چنین رخ داد ناگواری قدم فرا سو نهیم و با بهره گیری از دانش و توان خود مانع از اشاعه آسیبها و کژکارکردیها در میان دانش آموزان و دانشجویان عزیز شویم.
تجارب ما نشان میدهد که یکی از موثرترین روشهای پیشگیری از انواع آسیبهای اجتماعی واکسینه سازی روانی است. یعنی چنانچه افرادِ تحت تعلیم و تربیت خود را، از پیش، از عوارض و پیامدهای وخیم فرو شدن در باتلاق آسیبها آگاه سازیم و به گونه ای موثر هیجان و ترس را در آنان بر انگیزیم، اغلب آنان در دام آن آسیبها گرفتار نمیشوند.
روش موثر دیگر نیز مهارت آموزی، به ویژه مهارت جرات ورزی و تاب آوری است. این دو مهارت به فراگیران ما کمک میکند تا هم درخواستهای وسوسه گران خناس را رد کنند و هم در برابر فشارها و تنیدگی ها مقاومت ورزند.
ما نیز در ناجا آمادهایم تا در این خصوص با معلمان و مربیان گرانقدر همراه و همگام شویم و با اقدامات مختلف از گرفتار شدن افراد جامعه در دام آسیبها پیشگیری نماییم.
در هر جامعهای و نیز جامعه ما شماری از دانش آموزان به دلایل پرشمار در مراحل مختلف تحصیل تعدادی از بد رفتاریهای ریز و درشت را تجربه مینمایند. با مداخله بموقع و روانشناسانه و دلسوزانه و هماهنگ در این بدرفتاریها، میتوان بزودی آنها را از میان راند و تعادل رفتاری را به مرتکبین آن بدرفتاریها باز گرداند.
اما، مداخله ناصحیح و غیرکارشناسانه و تنبیه گرایانه و یا بی اعتنایی محض و اداره باری به هر جهت کلاس و مدرسه، میتواند زمینه ساز گرایش شماری از دانش آموزان به رفتارهای بزهکارانه و ناهنجاریهای اجتماعی باشد.
بنابراین، به همه مراکز آموزشی توصیه میکنیم مشاوره روان شناختی و ملاحظات کارشناسانه در رفتارهای دانش آموزان را همچون آموزش جدی بگیرند و از اثرات حیرت انگیز آن غفلت ننمایند.
ضروری است ترک تحصیل، افت تحصیلی و نارسایی یادگیری جدی تلقی شود. چه، شواهد پلیسی و یافتههای مطالعاتی ما نشان از آن دارد که بسیاری از بزهکاران و کجروان و جامعه ستیزان کسانی هستند که تجارب منفی و آزاردهنده تحصیلی دارند.
آنان کسانی هستند که به سبب برخی از مشکلات تحصیلی برچسب یا انگ منفی خورده و از مدرسه طرد شدهاند و به همین سبب، از همان دوران کودکی و نوجوانی پر از کینه و خصومت شدهاند و در ذهن خود طرح و نقشه انتقام گیری ریختهاند. بنابراین، افراد دارای مشکلات تحصیلی را نه تنها نباید مورد طرد و تحقیر و سرزنش قرار داد بلکه باید با ارائه خدمات ویژه به آنان یاری رساند.
سرانجام امیدوارم همه ما تلاش خود را به کار بندیم تا مدرسه، دانشگاه و آموزشگاه را به محیطی سرشار از مهر، محبت، آرامش و امنیت تبدیل سازیم و دوران تحصیل را به جذابترین و خاطره انگیزترین دوران زیست خود و دیگران تبدیل نماییم.
مهرتان پر مهر باد...»
انتهای پیام/