دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
31 شهريور 1395 - 16:00

جان کری: آتش بس سوریه برقرار است

گروه بین‌المللی حمایت از سوریه در نشست خود در نیویورک بر لزوم ادامه آتش‌بس در سوریه با وجود تداوم خشونت‌ها تأکید کرد.
کد خبر : 119700

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا به‌نقل از ایسنا، شبکه خبری الجزیره گزارش کرد: «جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا در پایان نشست گروه بین‌المللی حمایت از سوریه گفت که توافق با روسیه درباره آتش‌بس به پایان نرسیده است و این گروه در همین هفته بار دیگر گردهم خواهد آمد.»


این در حالی است که استفان دی‌میستورا، فرستاده سازمان ملل متحد به سوریه تصریح کرد: «توافق آمریکا و روسیه تا حد زیادی خسارت دیده و متضرر شده است و در خطر است اما از بین نرفته است.»


وی افزود:‌ «همه حاضران در این نشست نگرانی خود را از سرنوشت آتش‌بس ابراز کردند. تنها ناظران آتش‌بس (روسیه و آمریکا) می‌توانند پایان آن را اعلام کنند اما آن‌ها این کار را نکردند.»


لاوروف در نشست گروه حمایت از سوریه بار دیگر تأکید کرد که آمریکایی‌ها باید به تعهدات خود درباره جدا کردن مخالفان از تروریست‌ها و تأثیر گذاشتن طرف‌های منطقه‌ای بر گروه‌های تندرو عمل کنند.


بوریس جانسون، وزیر امور خارجه بریتانیا نیز تأکید کرد که تنها گزینه برای پایان دادن به خشونت‌ها در سوریه توافق آمریکا و روسیه است.


ژان مارک آیرو، همتای فرانسوی وی هم افزود: «نشست گروه حامیان سوریه فاجعه‌بار بود و انتظار می‌رود که در همین هفته نشست جدیدی برگزار شود.»


وی افزود: «مذاکرات آمریکا و روسیه درباره سوریه به پایان خود رسیده و مکانیسم گسترده‌ای برای نظارت بر آتش‌بس مطرح شده است.»


فرانک والتر اشتاینمایر، وزیر امور خارجه آلمان نیز تصریح کرد: «قدرت‌های جهانی باید بررسی کنند ببنند امکان بازگشت به مذاکرات درباره آتش‌بس در سوریه وجود دارد یا نه. حمله به کاروان بشردوستانه وابسته به سازمان ملل متحد وحشتناک و اقدامی تروریستی بود که ما آن را شدیدا محکوم می‌کنیم.»


از سوی دیگر مولود چاووش‌اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه در نشست حامیان سوریه تأکید کرد که کشورش مخالفان سوریه را به حمایت از آتش‌بس ترغیب خواهد کرد.»


وی نظام سوریه را مسئول شکست آتش‌بس دانست و بر لزوم رساندن کمک‌های بشردوستانه به سوری‌ها تأکید کرد.


چاووش‌اوغلو بر لزوم اتخاذ اقدامات لازم برای آغاز هرچه سریعتر مرحله انتقال سیاسی تأکید کرد.


پیش از برگزاری این نشست لاوروف و کری نشستی را پشت درهای بسته برگزار کردند. در این نشست دو طرف درباره پایبندی به آتش‌بس و بمباران کاروان حامل کمک‌های انسانی در حلب صحبت کردند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته