دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
31 شهريور 1395 - 10:36
آنا گزارش می‌دهد؛

هر آنچه باید تهرانی‌ها درباره اجرای طرح LEZ بدانند

پس از یک سال کش و قوس از فردا طرح LEZ(کاهش کنترل آلودگی هوای شهر) در معابر پایتخت اجرا می‌شود. مطابق الگوی این طرح، ترددخودروها در معابر شهر تهران براساس میزان آلایندگیشان انجام می‌شود و خودروهایی که دارای برگه معاینه فنی هستند مطابق با پلاک روز می‌توانند در محدوده اجرای این طرح تردد کنند در غیر این صورت 50 هزار تومان جریمه می‌شوند.
کد خبر : 119544

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری آنا، بیش از یک سال قبل بود که برای اولین بار طرح LEZ از سوی شهرداری تهران مطرح شد. طرحی که از همان ابتدای امر مخالفان سرسختی همچون پلیس راهور داشت. پلیس معتقد بود اجرای این طرح به طراحی زیرساخت‌های مناسب نیاز دارد و باید این موضوع با تامل بیشتری بررسی شود.


شهرداری تهران در طرح اولیه خود پیشنهاد داد که تردد خودروها بر مبنای زوج و فرد بودن پلاک نباشد بلکه خودروها براساس آلایندگی‌شان به رنگ‌های مختلف قرمز، زرد، سبز و آبی تقسیم‌بندی شوند تا در مواقع شدت آلودگی هوا محدودیت تردد بر اساس رنگ‌بندی خودروها انجام شود. در این طرح عنوان شده بود؛ خودروهای قرمز «خودروهای کاربراتوری» که میزان آلایندگی‌شان بسیار بالاست اجازه تردد در هسته مرکزی پایتخت را نداشته باشند.


بر اساس این طرح خودروهای زرد، خودروهایی هستند که به سن فرسودگی نزدیک بوده و خودروهای سبز، خودروهایی هستند که استاندارد بیش از یورو 2 دارند که برای این دسته از خودروها نیز در شرایط اضطرار آلودگی هوا محدودیت تردد در هسته مرکزی شهر در نظرگرفته می‌شود. اماخودروهای آبی، خودروهای دارای استاندارد یورو 5 و خودروهای هیبریدی هستند که حداقل محدودیت را خواهند داشت.


طرح LEZ پس از تصویب در شورای عالی ترافیک شهرتهران، به شورای عالی ترافیک کشور رفت اما آنجا بود که مجددا با مخالفت‌های پلیس در مورد فراهم نبودن زیرساخت‌های لازم مواجه شد و مسکوت باقی ماند.


سرانجام پس از کش و قوس‌های فراوان و برگزاری جلسات متعدد این طرح با تغییرات فراوان از سوی وزیر کشور ابلاغ و مقرر شد از اول مهرماه امسال اجرایی شود.


البته این طرح به صورت آزمایشی از 15 شهریور ماه امسال و در واقع به صورت ارشادی اجرا شد. اما به گفته پلیس راهور در این اجرای آزمایشی تنها به رانندگانی که فاقد برگه معاینه فنی بودند تذکر داده می‌شد.


براساس طرح جدیدی که از فردا (اول مهر ماه) در محدوده زوج و فرد اجرا می‌شود، ملاک تردد خودورها داشتن برگه معاینه فنی است. سرهنگ حسن عابدی، جانشین رئیس پلیس راهور تهران بزرگ در خصوص جزئیات اجرای این طرح به خبرنگار آنا می‌گوید: تنها خودورهایی که پلاکشان مطابق روز باشد، در صورتی می‌توانند در این محدوده تردد کنند که برگه معاینه فنی معتبر داشته و اطلاعات خودرویشان در سامانه سیفما (سامانه یکپارچه معاینه فنی وزارت کشور) موجود باشد، در غیر این صورت 50 هزار تومان جریمه می‌شوند.


آن‌طور که از سوی مسئولان اعلام شده است، براساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، در مرحله اول در محدوده «طرح زوج و فرد» معاینه فنی خودروها کنترل شده و صرفا به خودروهایی که معاینه فنی داشته باشند اجازه ورود به محدوده زوج و فرد داده می‌شود و در فاز دوم روی خودروهای انژکتوری و کاربراتوری اعمال محدودیت می‌شود و در مرحله سوم نیز اجرای این طرح به کل سطح شهر تهران تسری پیدا می‌کند.


عابدی در خصوص اینکه عده‌ای از شهروندان تهرانی گمان می‌کنند این طرح قرار است جایگزین طرح زوج و فرد شود، توضیح می‌دهد: طرح LEZ به هیچ وجه قرار نیست جایگزین طرح زوج و فرد شود و این طرح به قوت خود باقی است.



نقشه محدوده زوج و فرد تهران


طرح LEZ یا همان کاهش از اول مهرماه (فردا) در محدوده زوج و فرد اجرا می‌شود و این دوربین‌ها هستند که خودروهای فاقد معاینه فنی را شناسایی می‌کنند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته