دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
22 فروردين 1394 - 09:55

اشتون کارتر: توافق هسته‌ای با ایران باید شامل نظارت بر سایت‌های نظامی نیز باشد

وزیر دفاع آمریکا در تازه‌ترین صحبت‌های خود ادعا کرد سایت‌های نظامی ایران نیز باید مورد بازرسی قرار بگیرند.
کد خبر : 11943

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا و به نقل از رویترز، «اشتون کارتر»، وزیر دفاع آمریکا روز جمعه طی مصاحبه‌ای اظهار کرد توافق هسته‌ای با ایران باید شامل نظارت بر سایت‌های نظامی نیز باشد؛ ادعایی که با مواضع رهبر عالی ایران در روز پنج شنبه مطابقت ندارد.


رویترز می‌نویسد اشتون کارتر در مصاحبه با شبکه سی.ان.ان گفت:« توافق هسته‌ای که آمریکا، قدرت‌های جهانی و ایران در حال انجام آن هستند، باید شامل راه‌هایی برای راستی‌آزمایی ایران باشد».


کارتر سپس تاکید کرد بازرسان « قطعا» باید از سایت‌های نظامی ایران نیز بازدید کنند.


قدرت‌های جهانی و ایران، هفته گذشته برای محدود کردن برنامه هسته‌ای ایران و اطمینان از عدم دستیابی ایران به بمب اتمی به یک توافق اولیه دست یافتند.


توافق نهایی باید تا 30 ژوئن امضا شود و به گفته رویترز، یکی از بزرگترین موانع پیش رو مسئله بازرسی‌هاست.


رویترز همچنین می‌نویسد آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر عالی ایران که حرف نهایی را درباره توافق می‌زند روز پنج‌شنبه هرگونه اقدام نظارتی فوق برنامه از فعالیت‌های هسته‌ای ایران را رد و تاکید کرد سایت‌های نظامی نمی‌توانند مورد بازرسی قرار بگیرند.


در «فکت‌شیتی» که آمریکایی‌ها پس از اعلان تفاهمنامه هفته گذشته در سوئیس ارائه داده‌اند، این‌گونه آمده که «آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تمام فعالیت‌های هسته‌ای ایران دسترسی منظم خواهد داشت».


کارتر در این مصاحبه که در کره‌جنوبی صورت پذیرفت، افزود: «آمریکا بمبی در اختیار دارد که برای از بین بردن اهداف در عمق زیر زمین طراحی شده است». وی سپس افزود: «ایران دارای امکانات هسته‌ای در اعماق زمین در فردو است».


وی در پایان گفت: «استفاده از گزینه نظامی، تنها یک سال برنامه هسته‌ای ایران را به تاخیر می‌اندازد».


او افزود:« این تقریبا همان زمانی است که ایران، در صورت نقض توافق احتمالی، که اکنون در حال مذاکره‌ است، برای ساخت یک بمب احتیاج خواهد داشت».



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته