دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
30 شهريور 1395 - 11:33

توافق آمریکا و چین برای خلع سلاح هسته‌ای شبه‌جزیره کره/ شرکت‌های چینی مرتبط با پیونگ‌یانگ تحت تعقیب قضایی آمریکا قرار می‌گیرند

باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا و لی کگیانگ، نخست‌وزیر چین روز گذشته بر افزایش همکاری‌ها در شورای امنیت درباره واکنش به آزمایش هسته‌ای اخیر کره شمالی تاکید و توافق کردند که این همکاری‌ها را افزایش دهند.
کد خبر : 119413

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا به نقل از رویترز، دو طرف در این دیدار همچنین بر هدف‌گیری منابع مالی «شرکت صنعتی لیائونینگ هانگ ژیانگ» یک شرکت مختلط چینی، که دولت اوباما تصور می‌کند در کمک‌رسانی به برنامه هسته‌ای کره شمالی نقش دارد، به توافق رسیدند.


همچنین دیپلمات‌های مستقر در مقر سازمان ملل متحد اعلام کردند که دو طرف، مذاکراتی درباره تصویب قطعنامه‌ای علیه کره شمالی در پاسخ به آزمایش هسته‌ای این کشور که در ابتدای ماه جاری انجام شد، آغاز کرده‌اند. با وجود این، منابع چینی هنوز تایید نکرده‌اند که با افزایش فشارها علیه پیونگ‌یانگ موافق هستند.


دیدار اوباما با لی کگیانگ در حاشیه نشست سالیانه مجمع عمومی ملل متحد برگزار شد. کاخ سفید در بیانیه‌ای اعلام کرد که «هر دو رهبر، آزمایش هسته‌ای روز 9 سپتامبر ( 19 شهریور) کره شمالی را محکوم کردند و مصمم هستند که برای حصول به خلع سلاح هسته‌ای شبه جزیره کره با یکدیگر همکاری کنند. این همکاری از طریق مشارکت در شورای امنیت می‌تواند حاصل شود.»


چین مهمترین شریک دیپلماتیک و تجاری کره شمالی به شمار می‌آید که پس از آزمایش‌های هسته‌ای این کشور، از مقامات پیونگ‌یانگ خواسته است که به تعهدات بین‌المللی‌شان پایبند باشند.


چین همچنین پس از آزمایش‌های هسته‌ای و موشکی اخیر از سوی کره شمالی، اعلام کرده است که به هیچ عنوان با این اقدامات موافق نیست اما تصور می‌کند که قطعنامه‌های سخت‌گیرانه علیه کره شمالی نمی‌تواند در بازگشت این کشور به اجرای حقوق بین‌الملل موثر باشد.


هفته گذشته نیز، وانگ‌یی، وزیر امور خارجه چین در دیدار با همتای ژاپنی خود اعلام کرد که با «مجازات‌های یکجانبه غیرمفید» علیه کره شمالی مخالف است اما به کار در سازمان ملل متحد برای ارائه پاسخ به کره شمالی ادامه خواهد داد.


در مقابل، آمریکا از پکن خواسته است تا سطح اقدامات و همکاری‌ها برای فشار بر کره شمالی را افزایش دهد.


آمریکا در راستای فشار به برنامه هسته‌ای کره شمالی، در این هفته، اعلام کرد که علیه برخی از شرکت‌های چینی اقداماتی انجام خواهد داد. وزارت دادگستری آمریکا، اعلام کرد که اقدام حقوقی علیه شرکت‌های چینی را که مظنون به کمک به برنامه هسته‌ای کره شمالی هستند،در دستور کار خود قرار خواهد داد.


همچنین این وزارتخانه اعلام کرد که شماری از دادستان‌های آمریکایی، ماه گذشته، دو بار به چین سفر کردند تا مقامات چینی را از جرایم ارتکابی این شرکت‌ها مطلع کنند. مهمترین شرکتی که از سوی وزارت دادگستری آمریکا مورد تعقیب قرار گرفته است شرکت صنعتی لیانونیگ هانگ ژیانگ است.


هفته گذشته در گزارشی که از سوی مرکز آسیایی مطالعات راهبری منتشر شده بود اعلام شد که پلیس آمریکا تحقیقاتی در خصوص «جرایم اقتصادی» این شرکت چینی آغاز کرده است.


بنا به این گزارش، این شرکت چینی در حد فاصل ژانویه 2011 (دی 91) تا سپتامبر 2015 (شهریور 94)، تجارتی به مبلغ 500 میلیون دلار میان دولت کره شمالی و این شرکت انجام شده است.


همچنین این گزارش می‌افزاید که مبلغ 360 میلیون دلار صادرات کره شمالی از سوی گروهی از شرکت‌های چینی که در راس آن‌ها شرکت دانگدونگ هانگ ژیانگ قرار دارد، انجام شده است.


این گزارش می‌گوید که این میزان مبالغ، برای توسعه اکتشاف و غنی‌سازی اورانیوم در کره شمالی کافی است. با وجود این، گزارش مورد نظر مشخص نکرده که این مبلغ چگونه به صنعت هسته‌ای کره شمالی راه پیدا کرده است.




انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته