دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
22 فروردين 1394 - 10:07

اولین جلسه بزرگداشت روز فردوسی برگزار شد

اولین جلسه ویژه برنامه‌های بزرگداشت فردوسی با حضور مدیر کل، قائم مقام مدیر کل و معاون میراث فرهنگی سرپرست معاونت صنایع دستی، مدیریت مجموعه آرامگاه فردوسی، رئیس روابط عمومی و امور فرهنگی این اداره کل و سایر مسئولان با هدف برگزاری گرامیداشت، مراسمی وزین‌تر از سال‌های گذشته برای این شاعر حماسه‌سرا برگزار شد.
کد خبر : 11941

به گزارش گروه فرهنگی آنا و به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی در برپایی نمایشگاه صنایع دستی، کارگاه زنده هنرهای تجسمی و سنتی با موضوع فردوسی، اجرای برنامه‌های فرهنگی هنری، تقدیر از چهره‌های مطرح و ماندگار ادبیات فارسی و اجرای تئاتر از مهم‌ترین این برنامه‌ها است.


همچون سال‌های گذشته مراسم گلباران آرامگاه نیز 25 اردیبهشت ماه مصادف با روز ملی بزرگداشت حکیم ابو القاسم فردوسی برگزار می‌شود.


به استناد تذکره‌ها و نسخ تاریخی منصور‌بن‌حسن ملقب به ابوالقاسم فردوسی در سال 329 هـ.ق در روستای پاژ به دنیا آمد. وی از نجیب‌زادگان و دهقانان توس بود که شاهنامه را در شصت هزار بیت و در مدت سی سال با مزمون داستان‌های اسطوره‌ای و ملی ایرانیان به نظم درآورد.


حکیم ابوالقاسم فردوسی در سال 411 و بنا به قولی در سال 416 هـ.ق در توس دیده از جهان فرو بست و بنای فعلی آرامگاه وی پس از یک سلسله تحولات معماری با زیربنای 945 مترمربع در سال 1343 ساخته شد که در ساختمان این بنای آرامگاهی از شیوه معماری هخامنشی و تزئینات آن دوران در نما و تزئینات دوران اسلامی در داخل بنا استفاده شده است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته