دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
29 شهريور 1395 - 09:49

نماینده مجلس: لاریجانی در بررسی چارچوب قراردادهای نفتی مانند تصویب برجام به مخالفان رودست زد

نماینده شاهین شهر در مجلس شورای اسلامی در همایش «خسارت محض» گفت: پیامدهای منفی طرح اخیر چارچوب قراردادهای نفتی به حدی است که نه تنها ما بلکه کارشناسان خبره و باسابقه وزرات نفت نیز حاضر به تأیید آن‌ها نبوده و نیستند و تأکید کرد: اجرایی شدنIPC به تکرار کرسنت منجر می‌شود.
کد خبر : 119124

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری آنا، در همایش «خسارت محض» که عصر روز گذشته ـ یکشنبه ـ در حوزه هنری تهران برگزار شد، حسینعلی حاجی‌دلیگانی، نماینده شاهین‌شهر در مجلس نهم و دهم، درباره مضرات انعقاد قراردادهای نفتی در چارچوبIPC گفت: ناکارآمدی این قراردادها به حدی است که حتی کارشناسان خبره و باسابقه وزرات نفت هم حاضر به دفاع از این قراردادها نیستند.


وی ادامه داد: آنچه سبب شد اقدامات وزارت نفت و دولت برای انعقاد این قراردادها ادامه پیدا کند، رأی اعتمادی بود که نمایندگان در مجلس گذشته، پس از طرح استیضاح وزیر نفت بعد از علنی شدن مسئله IPC به او دادند؛ و تعداد آرای اعتماد آن‌ها به وزیر از رأی اعتماد اولیه - در زمان شروع دولت یازدهم ـ به او داده شد بیشتر بود. همین رفتارها و اتفاقات بود که سبب تکرار خسارت‌های ناشی از کرسنت شد که تاکنون 14میلیارد دلار برای ما برآورد خسارت کرده‌اند.


حاجی‌دلیگانی با استناد به مصوبه 7شهریور 95 هیأت دولت درباره این قرارداد مبنی بر اینکه «متن سند نمونه رازداری و محرمانگی موضوع (13) مصوبه دولت درخصوص شرایط عمومی، ساختار و الگوی قراردادهای بالادستی نفت و گاز به تصویب شورای عالی امنیت ملی خواهد رسید»، پرسید: دولتی‌ها با چه مجوزی در فروردین ماه سال جاری تمام اطلاعات محرمانه و مهم میدان نفتی آزادگان را که از میادین مشترک ما به شمار نمی‌رود و سومین میدان بزرگ نفتی جهان است را در اختیار شرکت توتال قرار دادند!؟


وی ادامه داد: سید مهدی حسینی که دبیری کمیته بازنگری قراردادهای نفتی را برعهده داشته است چندی پیش در دانشگاه امیر کبیر اعلام می‌کند «ما در جریان مذاکرات برجام، لابی نفتی را همراه با مذاکرات پیگیری کردیم و انجام داده‌ایم»، از سوی دیگر مدیرعامل توتال فرانسه هم در مصاحبه‌ای اذعان داشته «پیشنهادات نفتی ایران به شدت برای ما جذاب است». ما با کنار هم قرار دادن این رویدادها متوجه می‌شویم آنچه در حال رخ دادن است نوعی اقدام علیه منافع ملی است.


نکته دیگری که نماینده شاهین‌شهر به آن اشاره کرد، این بود که رئیس مجلس به ما (مخالفان IPC) که طرح دوفوریتی بررسی آن را تهیه کرده بودیم از طریق لابی با دولتی‌ها رودست زد و شبانه اعلام کرد که جلسه مربوط به تصویب این دوفوریتی _که اصلاح قانون مجلس هشتم مبنی بر تعیین چارچوب قراردادهای نفتی با تصویب هیأت وزیران است را مطرح می‌کرد_ باید غیرعلنی برگزار شود تا مانع از تصویب طرح شود. در حالی که آنچه سرنوشت 50ساله کشور را تعیین می‌کند در شأن مجلس است نه هیأت وزیران.


وی در این باره تصریح کرد: در همان جلسه غیرعلنی قرار بر این شد دولت و وزارت نفت اشکالات IPC را بر مبنای فرمایشات رهبری و ایرادات نمایندگان مجلس تصحیح و به کمیسیون تطبیق گزارش دهد، در حالی که دولت در ابتدای ماه جاری اجرایی شدن آن را ابلاغ کرد.


حاجی‌دلیگانی مدعی شد: اشکالات IPC به قوت خود باقی است و بخش عمده‌ای از اظهارات رسانه‌ای دولتی‌ها درباره رفع نواقص طرح چارچوب قراردادهای نفتی کذب است.


این نماینده مجلس در پایان با اشاره به اعلام عدم مغایرت که اخبار آن از سوی رسانه‌ها منتشر شده است و اعضای کمیسیون تطبیق هم از آن اظهار بی‌اطلاعی کردند، این فرضیه را مطرح کرد که آنچه در حال وقوع است تکرار تصویب برجام در مجلس است که علی لاریجانی طی 20 دقیقه با کنار گذاشتن نظرات مخالف طرح را به تصویب رساند.


وی در این باره تصریح کرد: احتمالا این با سفر رئیس‌جمهوری به نیویورک بی‌ارتباط نباشد، چراکه احتمال گفت‌وگو با طرف‌های غربی و قول انعقاد قرار داد در آنجا وجود دارد و آقایان نمی‌خواهند این فرصت را از دست بدهند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته